EPN-V2

NATA6120 Natural Sciences 1 for Lower Secondary School, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Naturfag 1, trinn 5-10, emne 2
Study programme
Natural Sciences 1 for Lower Secondary School
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet 2b bygger på emne 1, Veiledning i skolen (15 studiepoeng). Emnet har fokus på profesjonsveiledning, prosessveiledning og kvalitetsutvikling, og utforsker organisasjonen som en læringsarena der det kan legges til rette for å skape viten og profesjonell utvikling gjennom veiledning. Det vektlegges at veiledning kan være en måte å drive systematisk lærings- og utviklingsarbeid på, i organisasjonen. Det kreves at kandidatene utfordrer seg selv til å videreutvikle egen kompetanse gjennom aktivt utviklingsarbeid i egen praksis. Emnet gir formell og praktisk kompetanse. Emnet vil introdusere studentene i å drive systematisk forsknings- og utviklingsarbeid i egen organisasjon på masternivå og utvikle kunnskaper om vitenskapsteori relevant for emnet.

Required preliminary courses

Opptak på programmet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på mellom- og ungdomstrinnet
  • har kunnskap om hvordan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning med elever på mellom- og ungdomstrinnet
  • har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i naturfag
  • har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
  • har kunnskap om partikkelmodellen og kan bruke den for å konkretisere oppbygging av ulike stoffer og for å forklare fysiske endringer og fenomener i dagliglivet og i naturen
  • har kunnskap om navnsetting, oppbygging og egenskaper til vanlige kjemiske stoffer, og kan bruke periodesystemet til å forklare dette
  • har kunnskap om kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå
  • har kunnskap om økologi og bærekraftig utvikling og om hvordan undervise temaene gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
  • har kunnskap om sentrale systemer som organsystemer, økosystemer, solsystemet og systemet jord-sol-måne og hvordan de kan introduseres for elevene ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
  • har kunnskaper om bergartsyklusen som system
  • har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og med fokus på vanlige norske mineraler og bergarter
  • har kunnskap om energi og sentrale begreper som bevaring, overføring og energikvalitet gjennom å knytte disse til ulike områder av naturfaget
  • har kunnskap om krefter, mekanikk og elektrisitet og kan bruke denne kunnskapen som grunnlag for elevers læring av disse temaene
  • har kunnskap om programmering og hvordan det kan brukes i naturfag

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på utforskende arbeidsmåter og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter
  • kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av egnet utstyr, bearbeide og presentere måledata, samt vurdere nødvendige sikkerhetstiltak
  • kan gjøre beregninger i temaer det er relevant
  • kan bruke, vurdere og utvikle relevante modeller til å forklare naturfaglige fenomener i biologi og fysikk, og kan argumentere for bruk av ulike former for modeller for å støtte elevers læring
  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
  • kan gjennomføre teknologiundervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkter og knytte teknologi til relevante tema i naturfag

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter med fokus på utforskende arbeidsmetoder
  • kan analysere og bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer

Content

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om musikkfagets historie og rolle i samfunnet, læreplaner i faget og fagets læreplanhistorie
  • har forskningsbasert kunnskap om læring og estetiske og kreative læringsprosesser knyttet til begynneropplæring i musikk
  • har kunnskap om musikalsk barnekultur og barns musikalske utvikling, uttrykksformer, kreativitet, identitet og faktorer som virker inn pa¿ slik utvikling
  • har kunnskaper om musikklæreren som leder og tilrettelegger for musikkopplæring
  • har kunnskap om analoge og digitale læringsressurser og læringsmateriell for musikkfaget og kan vurdere disse kritisk

Ferdigheter

Studenten

  • kan synge og bruke stemmen pa¿ varierte ma¿ter, kan akkompagnere, og kan uttrykke seg musikalsk pa¿ ulike instrumenter
  • kan improvisere og komponere musikk med stemme, musikkinstrumenter og digitale verktøy
  • mestrer ulike innfallsvinkler til begynneropplæring og progresjon i musikkfaget og er fortrolig med grunnleggende ferdigheter og kompetanser i skolefaget musikk
  • kan lede prosesser i musisering, komponering og lytting for elever
  • kan planlegge, bruke og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpasset musikkopplæring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennomføre helhetlige undervisningsforløp og reflektere over sammenhenger mellom ma¿l, innhold og vurderingsformer i musikkfaget
  • kan initiere faglig samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglige tema- og prosjektarbeider
  • har innsikt i musikkens rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i skolehverdagen og i et samfunn preget av mangfold
  • kan stimulere elevenes evne og vilje til å utforske, skape, oppleve, uttrykke og reflektere

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • inngående kunnskap om organisasjonen som en læringsarena for profesjonell utvikling
  • inngående kunnskap om veiledning som redskap for profesjonsveiledning, prosessveiledning og kvalitetsutvikling
  • forskningsbasert kunnskap om utviklingsarbeid i skoler
  • avansert kunnskap om prosessveiledning i utviklingsarbeid
  • inngående kunnskap om medvirkning og om hvordan å håndtere konflikter og mellommenneskelige spenninger i utviklingsarbeid
  • avansert kunnskap om det å danne, lede og strukturere møteplasser der deltagerne veileder hverandre
  • avansert kunnskap om å legge til rette for individuelle og kollektive læringsprosesser gjennom veiledning
  • kunnskap om ledelse av læring- og forskning- og utviklingsarbeid i organisasjonen.

Ferdigheter

Studenten kan

  • på en selvstendig måte legge til rette for inkluderende profesjonelle læringsfellesskap
  • analysere eksisterende teorier og metoder innenfor prosessveiledning, profesjonsveiledning, kvalitetsutvikling og utviklingsarbeid
  • på en selvstendig måte legge til rette for at deltagere i utviklingsprosesser veileder hverandre
  • kritisk analysere organisasjonen som læringsarena
  • på en selvstendig måte drive konflikthåndtering i læringsfelleskaper og utviklingsprosesser
  • Kan analysere og forholde seg kritisk til ulik forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og anvende kunnskapen i egen veiledning i samsvar med profesjonsetiske normer.
  • Kan gjennomføre et selvstendig avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt knyttet til profesjonsveiledning, prosessveiledning og kvalitetsutvikling

Generell kompetanse

Studenten kan

  • selvstendig planlegge, gjennomføre og evaluere læringsprosesser og utviklingsarbeid sammen med andre.
  • reflektere kritisk over det å håndtere forskjeller, ulike meininger og uenigheter i læringsfelleskaper
  • reflektere kritisk over hvordan veiledning kan bidra til profesjonell kollektiv utvikling i en organisasjon
  • bidra til utvikling og kritisk refleksjon om veilederen som en aktør i organisasjonen og praksisfeltet
  • formidle resultater fra eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid til studenter, kolleger og fagfeller og delta i debatt på fagområdet.
  • ta initiativ til nytenking og utvikling når det gjelder veiledning.
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter innen veiledning på nye områder for å gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter

Course requirements

Studentene skal gjennomføre praktiske oppgaver på egen arbeidsplass.

Assessment

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen er en individuell muntlig eksamen med praktisk(e) innslag. Omfanget er 40 minutter forberedelsestid og om lag 40 minutter eksaminering. Temaene gjøres kjent seinest tre uker før eksamensdagen. Eksamen omfatter faglig teori, fagdidaktikk og praktisk arbeid knyttet til ett tema.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Permitted exam materials and equipment

Arbeidskrav

Studentene skal gjennomføre veiledningsaktiviteter på egen arbeidsplass og i studentgruppa. Arbeidet dokumenteres fortløpende gjennom logger etter gitte kriterier. Loggene vil danne utgangspunkt for de tre arbeidskravene. Studentgruppene drives av studentene selv og er en samarbeidsarena for planlegging, refleksjon, dialog og veiledning - og gjennomføres som strukturerte gruppeveiledninger.

Arbeidskrav 1: Studentgruppene presenterer muntlig for medstudentene felles refleksjoner over grovplanlegging av veiledningsaktiviteter de vurderer å gjennomføre på egne arbeidsplasser i løpet av semesteret, 10-15 minutter. Veiledningstiltakene skal ha fokus på enten profesjonsveiledning, prosessveiledning og/eller kvalitetsutvikling på egen arbeidsplass. Presentasjonen skal danne utgangspunkt for gruppediskusjoner.

Arbeidskrav 2: Hver studentgruppe skal lage en felles videopresentasjon eller podkast. Den skal ta tak i et utvalg av de veiledningstiltakene de enkelte studentene har planlagt, gjennomført, dokumentert og vurdert på egen arbeidsplass. Videoen/podkasten kan for eksempel være i form av en veiledningssamtale der gruppa har hovedfokus på fellestrekk ved de erfaringene de har gjort seg i løpet av sine utviklingsarbeid. I videoen/podkasten skal gruppa også drøfte noen av erfaringene de har gjort seg i lys av teori og relevant forskning. Hensikten med dette arbeidskravet er i stor grad å prøve ut strategier for presentasjon med tanke på muntlig eksamen. Omfang på videoen/podkasten skal være 8-10 minutter.

Arbeidskrav 3: Det skal som grunnlag for presentasjonen foreligge en individuell skriftlig beskrivelse om hvordan den enkelte student har planlagt og gjennomført sitt prosjekt på egen arbeidsplass. Teksten skal ha med referanser til teori og forskning som har gitt retning og har belyst arbeidet den enkelte student har gjennomført og en litteraturliste som studenten har brukt. Omfang 1500 ord +/-10%. Litteraturlisten og innholdsfortegnelsen regnes utenom.

Nærmere informasjon om arbeidskravene utleveres i løpet av studiet. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

I tråd med studiets arbeids- og undervisningsformer er det obligatorisk deltakelse på samlinger. I tillegg er det to obligatoriske møter (fysisk eller digitalt) mellom hver samling i basisgruppene.

For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen.

Grading scale

Eksamen er en individuell muntlig eksamen med to komponenter. Eksamen består i at studenten deler erfaringer og refleksjoner fra gjennomføring av semesterets arbeidskrav. Muntlig eksamen organiseres i noen grad av studenten selv.

Komponent 1 er en individuell presentasjon på om lag 10 minutter. Presentasjonen kan gjennomføres som en ferdiglaget video/podkast, som en muntlig fremføring med støtte i selvvalgte multimodale hjelpemidler, eller som en kombinasjon av disse. Presentasjonen skal tydelig inneholde utdrag fra studentens planlegging, gjennomføring, refleksjoner og vurderinger med klare henvisninger til teori og nyere forskningsartikler.

Komponent 2 er en fagsamtale på inntil 20 minutter. Det vil foreligge nærmere kriterier for eksamen i tillegg til vurderingskriterier ved studiestart. Omfang totalt skal være om lag 30 minutter.

Det gis én karakter for muntlig eksamen.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Examiners

Bestått/ikke bestått

Admission requirements

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GMU2100 Musikk 1, emne 1.