EPN-V2

NATA6120 Natural Sciences 1 for Lower Secondary School, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Naturfag 1, trinn 5-10, emne 2
Study programme
Natural Sciences 1 for Lower Secondary School
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

None.

Required preliminary courses

Students who complete the course are expected to have the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence:

Knowledge

On successful completion of the course, the student:

  • has in-depth knowledge within specific topics in robotics and control that supplement the specialisation syllabus.
  • is at the forefront of knowledge within the topic of his/her doctoral thesis project.
  • has a profound understanding of the state-of-the-art and the latest developments in the field relevant to his/her doctoral thesis.

Skills

On successful completion of the course, the student can:

  • apply theoretical knowledge, scientific methods and simulation tools suitable for solving complex robotics and control problems.
  • plan and conduct scholarly work within the topic of his/her the doctoral thesis project.
  • analyse existing theories, methods and standardised solutions on practical and theoretical engineering problems.

General competence

On successful completion of the course, the student:

  • is competent in literature study, self-study and research-based learning
  • can apply his/her knowledge and skills to carrying out advanced tasks and projects.
  • can communicate issues, analyses and solutions to both specialists and non-specialists.
  • can assess the need for, and initiate innovation in his/her field of expertise.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på mellom- og ungdomstrinnet
  • har kunnskap om hvordan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning med elever på mellom- og ungdomstrinnet
  • har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i naturfag
  • har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
  • har kunnskap om partikkelmodellen og kan bruke den for å konkretisere oppbygging av ulike stoffer og for å forklare fysiske endringer og fenomener i dagliglivet og i naturen
  • har kunnskap om navnsetting, oppbygging og egenskaper til vanlige kjemiske stoffer, og kan bruke periodesystemet til å forklare dette
  • har kunnskap om kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå
  • har kunnskap om økologi og bærekraftig utvikling og om hvordan undervise temaene gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
  • har kunnskaper om bergartsyklusen som system
  • har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og med fokus på vanlige norske mineraler og bergarter
  • har kunnskap om energi og sentrale begreper som bevaring, overføring og energikvalitet gjennom å knytte disse til ulike områder av naturfaget
  • har kunnskap om krefter, mekanikk og elektrisitet og kan bruke denne kunnskapen som grunnlag for elevers læring av disse temaene
  • har kunnskap om programmering og hvordan det kan brukes i naturfag

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på utforskende arbeidsmåter og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter
  • kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av egnet utstyr, bearbeide og presentere måledata, samt vurdere nødvendige sikkerhetstiltak
  • kan gjøre beregninger i temaer det er relevant
  • kan bruke, vurdere og utvikle relevante modeller til å forklare naturfaglige fenomener i biologi og fysikk, og kan argumentere for bruk av ulike former for modeller for å støtte elevers læring
  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
  • kan gjennomføre teknologiundervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkter og knytte teknologi til relevante tema i naturfag

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter med fokus på utforskende arbeidsmetoder
  • kan analysere og bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer

Content

Emne 2 er delt i seks hovedtemaer:

  • Naturfag og naturfagdidaktikk
  • Bærekraftig utvikling
  • Kjemi
  • Geologi
  • Teknologi og programmering
  • Seksualitet, pubertet og kjønnsidentitet

Teaching and learning methods

None.

Course requirements

The exam consists of individual assignment (report), and an oral seminar and examination (30 minutes per student), of which both must be passed in order to pass the course.

The oral examination cannot be appealed.

Assessment

Two internal examiners. An external examiner is used periodically.

Permitted exam materials and equipment

Alle trykte og skrevne hjelpemidler kan brukes i forberedelsestiden. Fagseksjonens samlinger er tilgjengelig.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Admission requirements

Se programplanen.