Programplaner og emneplaner - Student
NATA6120 Natural Sciences 1 for Lower Secondary School, Subject 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Naturfag 1, trinn 5-10, emne 2
- Study programme
-
Natural Sciences 1 for Lower Secondary School
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Forståelse av naturfaglige fenomener og systemer er sentralt. Emnet inneholder seks hovedtemaer: naturfag og naturfagdidaktikk, bærekraftig utvikling, kjemi, geologi, teknologi og programmering samt seksualitet, pubertet og kjønnsidentitet.
Required preliminary courses
Undervisningen i emne 2 bygger på undervisningen i emne 1.
Learning outcomes
Opptak til studiet.
Content
Emne 2 er delt i seks hovedtemaer:
- Naturfag og naturfagdidaktikk
- Bærekraftig utvikling
- Kjemi
- Geologi
- Teknologi og programmering
- Seksualitet, pubertet og kjønnsidentitet
Teaching and learning methods
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom
- har inngående kunnskap om teori om mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
- har inngående kunnskap om pårørendes opplevelser og behov
- har inngående kunnskap om familiefokusert omsorg
- har inngående kunnskap om flerkulturell kompetanse i sykepleie
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori om pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori om mestring og mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori om pårørendes og etterlattes opplevelser og behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante etiske problemstillinger i tilknytning til ivaretakelse av den akutt og/eller kritisk syke eller døende pasients psykososiale behov
Course requirements
Forelesninger, gruppearbeid og selvstudier.
Assessment
Ingen.
Permitted exam materials and equipment
Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på tre til fire studenter, tre dager. Studentene skal drøfte en metode eller teori for mestring av psykisk stress og pasientrollen ved akutt og/eller kritisk sykdom. Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent). Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Examiners
Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern
Admission requirements
- Pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom
- Bruk av tvang i behandlingen av pasienten
- Mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
- Pårørendes opplevelser og behov
- Familiefokusert omsorg
- Flerkulturell kompetanse
- Tilrettelegging for en verdig død