EPN-V2

NATA6120 Natural Sciences 1 for Lower Secondary School, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Naturfag 1, trinn 5-10, emne 2
Study programme
Natural Sciences 1 for Lower Secondary School
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Forståelse av naturfaglige fenomener og systemer er sentralt. Emnet inneholder seks hovedtemaer: naturfag og naturfagdidaktikk, bærekraftig utvikling, kjemi, geologi, teknologi og programmering samt seksualitet, pubertet og kjønnsidentitet.

Required preliminary courses

Undervisningen i emne 2 bygger på undervisningen i emne 1.

Learning outcomes

Opptak til studiet.

Content

Emne 2 er delt i seks hovedtemaer:

  • Naturfag og naturfagdidaktikk
  • Bærekraftig utvikling
  • Kjemi
  • Geologi
  • Teknologi og programmering
  • Seksualitet, pubertet og kjønnsidentitet

Teaching and learning methods

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom
  • har inngående kunnskap om teori om mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
  • har inngående kunnskap om pårørendes opplevelser og behov
  • har inngående kunnskap om familiefokusert omsorg
  • har inngående kunnskap om flerkulturell kompetanse i sykepleie

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til teori om pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori om mestring og mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori om pårørendes og etterlattes opplevelser og behov

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante etiske problemstillinger i tilknytning til ivaretakelse av den akutt og/eller kritisk syke eller døende pasients psykososiale behov

Course requirements

Forelesninger, gruppearbeid og selvstudier.

Assessment

Ingen.

Permitted exam materials and equipment

Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på tre til fire studenter, tre dager. Studentene skal drøfte en metode eller teori for mestring av psykisk stress og pasientrollen ved akutt og/eller kritisk sykdom. Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent). Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern

Admission requirements

  • Pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom
  • Bruk av tvang i behandlingen av pasienten
  • Mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
  • Pårørendes opplevelser og behov
  • Familiefokusert omsorg
  • Flerkulturell kompetanse
  • Tilrettelegging for en verdig død