Studyinfo subject NATA6110 2018 HØST
NATA6110 Natural Sciences 1 for Lower Secondary School, Subject 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Naturfag 1, trinn 5-10, emne 1
- Study programme
-
Naturfag 1, trinn 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
FALL
2018
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Det første emnet i naturfag 1 inneholder tre hovedtemaer: Jorda, planeten som ble levende 1, Kropp og helse I og Fysikk 1. Kursets første samling inneholder et biologisk feltkurs. Innholdet i læringsutbytteformuleringene er konkretisert i punkter i hvert hovedtema. Det er skriftlig eksamen etter emnet.
Recommended preliminary courses
x
Required preliminary courses
x
Learning outcomes
Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hverdagsforestillinger knyttet til relevant fagstoff
- har kjennskap til vanlige begrunnelser for naturfagets plass i skolen
- har kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter
- forstår hvordan vekselvirkning skjer innen og mellom økosystemets biotiske og abiotiske komponenter
- har oversikt over navn, egenskaper og karakteristiske trekk til noen vanlige arter/grupper av organismer
- har kunnskap om kroppens organsystemer, fosterutvikling og fødsel
- har kunnskaper om helsemessige aspekter relatert til humanfysiologien
- har kunnskap om fysiske fenomener på makro og mikronivå knyttet til vann, luft, lyd og lys
- har grunnleggende kunnskaper om elektrisitet og det elektriske energisystemet, og kjenner relevante forsøk og enkle beregninger
- har kunnskap om jordas årstids- og døgnvariasjoner, månefaser, sol- og måneformørkelse
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i naturfag inne og ute
- kan anvende naturfaglige kunnskaper i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener inne og ute
- kan anvende relevant naturfagsutstyr, modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
- har strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger
- kan anvende varierte undervisningsmetoder som fremmer elevers undring og læring i naturfag
- kan tilrettelegge naturfagundervisning som fremmer alle grunnleggende ferdigheter
- kan bruke naturfag som utgangspunkt for utvikling av elevers kompetanse om bærekraftig utvikling
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
- har forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
Content
Emne 1 er delt inn i fire hovedtemaer:
- Fysikk 1
- Jorda, planeten som ble levende 1a
- Naturfagsdidaktikk 1a
- Kropp og helse 1
Fysikk 1
Emnet omfatter grunnleggende fysiske begreper og fenomener og belyser didaktiske utfordringer knyttet til fysikkundervisning i grunnskolen.
- Fysikk i skolen og fysikkdidaktikk
- Undervisning og læring av begreper og fysiske fenomener i dagliglivet knyttet til
- vann, luft, lyd og lys
- energi og energiformerstatisk elektrisitet og elektriske kretser
- dag/natt, årstider, formørkelser og tidevann
- Om praktisk arbeid i fysikk
Jorda, planeten som ble levende 1a
Emnet omfatter emner biologi, med vekt på økologi og artskunnskap og bærekraftig utvikling. Emnet belyser praktiske og didaktiske utfordringer knyttet til feltarbeid i biologi.
- Feltarbeid i naturfag
- Tilpasninger til miljø i et naturlig økosystem
- Økosystemer og populasjonsdynamikk
- Fotosyntese og celleånding, energioverganger
- Artskunnskap
- Suksesjon og menneskeskapte påvirkninger på økosystemer
Naturfagdidaktikk 1a
Emnet ivaretar kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendig for å være naturfaglærer i grunnskolen. Emnet undervises både som eget tema, som del av de andre hovedtemaene.
- Grunnleggende ferdigheter
- Regning i naturfag (diagrammer, grafer ol.)
- Fagtekster
- Naturfag i skolen
- Fagets plass i skolen
- Læreplan
- Naturfag som kultur
- Praktisk arbeid
- Ferdigheter i praktisk arbeid og rapportskriving
- Feltarbeid
Kropp og helse I
Emnet gir kunnskap om kroppens organsystemer og kunnskaper om aktuelle emner innenfor helse og livsstil. Emnet belyser
- Utvalgte organsystemer (fordøyelsessystemet, skjelett og muskler, blodets kretsløp og respirasjon)
- Helse, livsstil og rusmidler
- Fra befruktning til voksen. Pubertet.
Teaching and learning methods
x
Course requirements
Generelle regler om innlevering og godkjenning av arbeidskrav, er gitt i fagplanens hoveddel (over).
Kriterier for hvert arbeidskrav, med tidsfrister, blir publisert på høgskolens læringsplattform.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:
I hovedtemaet "Fysikk 1":
- Gjennomføre et individuelt undervisningsopplegg på egen skole med fokus på regning som grunnleggende ferdighet i fysikk. Elevene skal benytte digitale verktøy til bearbeiding av data. Skrive sammensatt tekst med faglig beskrivelse av opplegget, elevenes resultater og fagdidaktisk refleksjon. Omfang 1500 ord +/- 10%.
- Individuelt skriftlig arbeid med beregninger i fysikk. Omfang inntil én time.
I hovedemnet "Jorda, planeten som ble levende":
- Skriftlig rapport fra feltarbeid (1500 ord +/- 10%).
- Individuell artsprøve (20 minutter).
I hovedemnet "Kropp og helse"
- Designe og lage en tredimensjonal modell som viser utseende og funksjon til et av kroppens organsystemer i valgfritt materiale, presentasjon av modell og digitalt utformet poster (plakat). Omfang på presentasjonen om lag fem minutter.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Fordi det er vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse i aktivitetene nevnt nedenfor.
I hovedemnet «Feltarbeid»:
- Deltakelse på feltkurs med for- og etterarbeid.
I hovedtemaet "Kropp og helse I":
- Deltakelse på presentasjonsdag.
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.
Assessment
Høst. NATA6110 emne 1: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn. A-F.
Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret og består av en fire timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Eksamen vurderes av to interne sensorer. Eksamensordningen blir vurdert av tilsynssensor. Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler.
Grading scale
Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.
Examiners
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Eksamensordningen blir vurdert av tilsynssensor.
Admission requirements
x
Course contact person
x