EPN

NATA6110 Natural Sciences 1 for Lower Secondary School, Subject 1 Course description

Course name in Norwegian
Naturfag 1, trinn 5-10, emne 1
Study programme
Naturfag 1, trinn 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
FALL 2018
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Det første emnet i naturfag 1 inneholder tre hovedtemaer: Jorda, planeten som ble levende 1, Kropp og helse I og Fysikk 1. Kursets første samling inneholder et biologisk feltkurs. Innholdet i læringsutbytteformuleringene er konkretisert i punkter i hvert hovedtema. Det er skriftlig eksamen etter emnet.

Recommended preliminary courses

 x

Required preliminary courses

x

Learning outcomes

Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hverdagsforestillinger knyttet til relevant fagstoff
  • har kjennskap til vanlige begrunnelser for naturfagets plass i skolen
  • har kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter
  • forstår hvordan vekselvirkning skjer innen og mellom økosystemets biotiske og abiotiske komponenter
  • har oversikt over navn, egenskaper og karakteristiske trekk til noen vanlige arter/grupper av organismer
  • har kunnskap om kroppens organsystemer, fosterutvikling og fødsel
  • har kunnskaper om helsemessige aspekter relatert til humanfysiologien
  • har kunnskap om fysiske fenomener på makro og mikronivå knyttet til vann, luft, lyd og lys
  • har grunnleggende kunnskaper om elektrisitet og det elektriske energisystemet, og kjenner relevante forsøk og enkle beregninger
  • har kunnskap om jordas årstids- og døgnvariasjoner, månefaser, sol- og måneformørkelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i naturfag inne og ute
  • kan anvende naturfaglige kunnskaper i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener inne og ute
  • kan anvende relevant naturfagsutstyr, modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
  • har strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger
  • kan anvende varierte undervisningsmetoder som fremmer elevers undring og læring i naturfag
  • kan tilrettelegge naturfagundervisning som fremmer alle grunnleggende ferdigheter
  • kan bruke naturfag som utgangspunkt for utvikling av elevers kompetanse om bærekraftig utvikling

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • har forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger

Content

Emne 1 er delt inn i fire hovedtemaer:

  • Fysikk 1
  • Jorda, planeten som ble levende 1a
  • Naturfagsdidaktikk 1a
  • Kropp og helse 1

Fysikk 1

Emnet omfatter grunnleggende fysiske begreper og fenomener og belyser didaktiske utfordringer knyttet til fysikkundervisning i grunnskolen.

  • Fysikk i skolen og fysikkdidaktikk
  • Undervisning og læring av begreper og fysiske fenomener i dagliglivet knyttet til
    • vann, luft, lyd og lys
    •  energi og energiformerstatisk elektrisitet og elektriske kretser
    • dag/natt, årstider, formørkelser og tidevann
  • Om praktisk arbeid i fysikk

Jorda, planeten som ble levende 1a

Emnet omfatter emner biologi, med vekt på økologi og artskunnskap og bærekraftig utvikling. Emnet belyser praktiske og didaktiske utfordringer knyttet til feltarbeid i biologi.

  • Feltarbeid i naturfag
  • Tilpasninger til miljø i et naturlig økosystem
  • Økosystemer og populasjonsdynamikk
  • Fotosyntese og celleånding, energioverganger
  • Artskunnskap
  • Suksesjon og menneskeskapte påvirkninger på økosystemer

Naturfagdidaktikk 1a

Emnet ivaretar kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendig for å være naturfaglærer i grunnskolen. Emnet undervises både som eget tema, som del av de andre hovedtemaene.

  • Grunnleggende ferdigheter
    • Regning i naturfag (diagrammer, grafer ol.)
    • Fagtekster
  • Naturfag i skolen
    • Fagets plass i skolen
    • Læreplan
    • Naturfag som kultur
  • Praktisk arbeid
    • Ferdigheter i praktisk arbeid og rapportskriving
    • Feltarbeid

Kropp og helse I

Emnet gir kunnskap om kroppens organsystemer og kunnskaper om aktuelle emner innenfor helse og livsstil. Emnet belyser

  • Utvalgte organsystemer (fordøyelsessystemet, skjelett og muskler, blodets kretsløp og respirasjon)
  • Helse, livsstil og rusmidler
  • Fra befruktning til voksen. Pubertet.

Teaching and learning methods

x

Course requirements

Generelle regler om innlevering og godkjenning av arbeidskrav, er gitt i fagplanens hoveddel (over).

Kriterier for hvert arbeidskrav, med tidsfrister, blir publisert på høgskolens læringsplattform.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:

I hovedtemaet "Fysikk 1":

  • Gjennomføre et individuelt undervisningsopplegg på egen skole med fokus på regning som grunnleggende ferdighet i fysikk. Elevene skal benytte digitale verktøy til bearbeiding av data. Skrive sammensatt tekst med faglig beskrivelse av opplegget, elevenes resultater og fagdidaktisk refleksjon. Omfang 1500 ord +/- 10%.
  • Individuelt skriftlig arbeid med beregninger i fysikk. Omfang inntil én time.

I hovedemnet "Jorda, planeten som ble levende":

  • Skriftlig rapport fra feltarbeid (1500 ord +/- 10%).
  • Individuell artsprøve (20 minutter).

I hovedemnet "Kropp og helse"

  • Designe og lage en tredimensjonal modell som viser utseende og funksjon til et av kroppens organsystemer i valgfritt materiale, presentasjon av modell og digitalt utformet poster (plakat). Omfang på presentasjonen om lag fem minutter.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Fordi det er vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse i aktivitetene nevnt nedenfor.

I hovedemnet «Feltarbeid»:

  • Deltakelse på feltkurs med for- og etterarbeid.

I hovedtemaet "Kropp og helse I":

  • Deltakelse på presentasjonsdag.

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.

Assessment

Høst. NATA6110 emne 1: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn. A-F. 

Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret og består av en fire timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Eksamen vurderes av to interne sensorer. Eksamensordningen blir vurdert av tilsynssensor. Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler.

Grading scale

Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Eksamensordningen blir vurdert av tilsynssensor. 

Admission requirements

x

Course contact person

x