EPN-V2

NAM6300 Markets, Development and Restructuring the Norwegian Work Life Course description

Course name in Norwegian
Marked, utvikling og omstillingsevne i norsk arbeidsliv
Study programme
Management in the Norwegian Work Life
Management in the Norwegian Work Life
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir kunnskap om hva som hemmer og fremmer utvikling og omstilling i arbeidslivet. Studentene lærer å analysere endrings- og utviklingsprosesser i arbeidslivet. Endring, utvikling og omstilling drøftes i forhold til ledelsesmodeller og den norske samarbeidstradisjonen i arbeidslivet.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • modeller for markedstilpasninger
  • institusjoner, politisk regulering og tilpasningsstrategier
  • omstillingsprosesser

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende teoretiske perspektiver som kan forklare utvikling og endring i organisasjoner
  • anvende ledelsesteoretiske perspektiver i omstillingsprosesser
  • planlegge og gjennomføre omstillinger

Generell kompetanse

Studenten kan

  • forklare relevansen av ulike problemstillinger for å bedømme endringsstrategier
  • lede omstillinger ved hjelp av forskningsbasert kunnskap og ledelsesetiske prinsipp
  • vurdere hvordan ulike ledelsesmodeller passer til ulike endringsstrategier

Teaching and learning methods

Undervisningen er organisert i tre to-dagers samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid. Undervisningen legger vekt på å illustrere teorier og metoder med egen relevant forskning i Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).

Course requirements

For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

Et skriftlig notat hvor studenten skisserer tema og problemstilling til en fordypningsoppgave. Nærmere krav til utformingen av notatet vil bli beskrevet på første samling. Notatet skal være godkjent av faglærer for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom notatet ikke godkjennes, har studenten rett til å levere notatet på nytt èn gang innen angitt tidsfrist. Dersom problemstillingen igjen ikke blir godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell fordypningsoppgave med egendefinert, forhåndsgodkjent problemstilling fra egen organisasjon/ arbeidsplass. Oppgaven skal belyses med teori fra emnet, og skal presentere refleksjon om forholdet mellom ledelse, partssamarbeid og medbestemmelse i virksomhetsutvikling.

Fordypningsoppgaven skal ha et omfang på 10 sider (+ - 10 %). I tillegg kommer forside og litteraturliste, eventuelt et forord. Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av fordypningsoppgaven til sensur én gang.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes to sensorer til sensurering av hver fordypningsoppgave.

Course contact person

Pål Klethagen.