EPN-V2

NAM6000 Work Life Studies Course description

Course name in Norwegian
Arbeidslivskunnskap
Study programme
Management in the Norwegian Work Life
Management in the Norwegian Work Life
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Emnet skal gi innføring i det norske arbeidslivets oppbygging og virkemåte. Kunnskap om den historiske utviklingen av den norske samarbeidsmodellen skal gi grunnlaget for å forstå særtrekk ved norske virksomheter, herunder tema som to- og trepartssamarbeid, frontfagsmodellen, arbeidsgivers styringsrett m.m.

Studentene lærer å analysere sentrale sider av norsk arbeidsliv med vekt på samspillet mellom ledelse, fagforeninger og ansatte.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om det norske arbeidslivets historiske utvikling
  • kunnskap om den norske samarbeidsmodellen
  • kunnskap om sentrale arbeidsrettslige emner
  • kjennskap om teoretiske perspektiver som kan belyse og forklare endringer i norsk arbeidsliv som følge av internasjonale trender

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke teoretiske perspektiver for å reflektere over hva som hemmer og fremme gode arbeidslivsrelasjoner generelt, og på egen arbeidsplass spesielt
  • reflektere over lederroller, beslutningsstrukturer og styringsmekanismer
  • bidra i utvikling av egen arbeidsplass

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere og analysere generelle utviklingstrekk i norsk arbeidsliv i lys av den norske samarbeidsmodellen
  • anvende arbeidsrettslige prinsipper i ledelse og organisering på arbeidsplasser
  • bidra til utvikling av gode relasjoner mellom ledelse, fagforeninger, tillitsvalgte, verneombud og ansatte
  • anvende de bedriftsdemokratiske ordningene i lov- og avtaleverket i virksomhetsutvikling.

Teaching and learning methods

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene

  • har kunnskap om sentrale standarder for utarbeidelse av årsregnskap
  • har kjennskap til foretakets ansvar for rapportering om samfunnsansvar
  • har kjennskap til etiske regnskapsfaglige problemstillinger, herunder grensen mot regnskapsmanipulasjon
  • kan beskrive krav til de mest sentrale noter til regnskapet og årsberetningen
  • kjenner til prosessen rundt avleggelsen av et årsregnskap og kan være aktiv bidragsyter i et regnskapsfaglig miljø

Ferdigheter

Studentene kan

  • innregne og måle alle hovedpostene i resultatregnskapet og balansen og spesifikasjonen i årsregnskapet
  • anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
  • utarbeide et regnskap for virksomhetskjøp med skatt og minoriteter,
  • utarbeide konsernregnskap
  • utarbeide regnskap der egenkapitalmetoden er benyttet

Generell kompetanse

Studentene kan

  • tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
  • formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
  • utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
  • bidra og støtte oppunder nytenkning og i innovasjonsprosesser
  • reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
  • se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv

Course requirements

Det undervises hovedsakelig i plenumsforelesninger. Arbeid med oppgaver og case er av vesentlig betydning for å oppnå innsikt i faget.

Assessment

Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter

Permitted exam materials and equipment

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • Revisors håndbok
  • Norges Lover / særtrykk eller samlinger av lover uten kommentarer
  • Skattelovsamling (Jacob Jarøy eller Ole Gjems-Onstad)
  • Rente- og annuitetstabeller
  • Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)

Grading scale

Gradert skala A - F

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.