EPN-V2

NAM6000 Work Life Studies Course description

Course name in Norwegian
Arbeidslivskunnskap
Study programme
Management in the Norwegian Work Life
Management in the Norwegian Work Life
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Videreutdanning i epilepsi, helseveiledning og kvalitetsforbedring i praksis, er en heldigital tverrprofesjonell utdanning som består av to emner og utgjør totalt 30 studiepoeng. De to emnene som inngår er VEKU6000 Epilepsi og helseveiledning og VEKU6100 Kvalitetsforbedring i praksis innen epilepsiomsorg. Formålet med utdanningen er å øke kunnskapsnivå blant helse- og sosialfaglige profesjoner for å kunne forbedre tjenestetilbudet til mennesker med epilepsi.

Å bistå mennesker med epilepsi krever profesjonell kunnskap. Denne videreutdanningen møter dette behovet ved å innlemme teoretiske-, praktiske- og holdningsmessige forhold som tar utgangspunkt i personenes totalsituasjon. Studiet bygger på velferdspolitiske prinsipper, og helseveiledning har en sentral plass i utdanningen fordi det er avgjørende for å fremme egenmestring.

Epilepsi er en av de vanligste nevrologiske sykdommene. Det er ikke én sykdom, men en paraplybetegnelse på en rekke tilstander med forskjellige årsaker, ytringsformer og prognoser. Fellesnevneren er tilbakevendende epileptiske anfall. Rundt tre prosent av befolkningen vil få en epilepsidiagnose i løpet av livet og ca. halvparten får diagnosen før de fyller 16 år.

Stigma og psykososiale tilleggsplager er velkjent særlig blant barn og unge. Tidlig intervensjon i form av undervisning og veiledning regnes som avgjørende for å forebygge negativ sosial utvikling hos barn og unge. Personsentrert fokus, med utgangspunkt i den enkeltes opplevelse og reaksjoner på det å leve med epilepsi, står sentralt. Med dette utgangspunktet vektlegges ulike tilnærminger som kan bidra til å støtte en sunn livsstil og fremme mestring.

Gjennom studieopplegget presenteres pasienter/brukere med epilepsi i alle aldre, med ulike sykdomstilstander, skader og funksjonsnivå. Studentene får konkret innføring i ulike veiledningsstrategier og gjennom studiet får de erfaring med ulike veilednings- og undervisningsmetoder.

Studiet gir også kompetanse i kvalitetsarbeid gjennom innføring i ulike metoder for kvalitetskontroll og -forbedring. Som student får du anledning til å fordype deg i et konkret forbedringsprosjekt som tar utgangspunkt i en relevant problemstilling ved eget arbeidssted.

Selvstendig studieinnsats er vektlagt, og aktiv deltakelse på nettbaserte plattformer sammen med medstudenter. Gjennom digitalt samarbeid får du trening i å stille åpne spørsmål, være aktivt lyttende og gi og ta imot konstruktiv tilbakemelding.

Utdanningen er utviklet i tett samarbeid mellom arbeidsliv, gjennom en bredt sammensatt referansegruppe, studenter og utdanningsinstitusjon. Spesialsykehuset for epilepsi (SSE) har vært en sentral aktør i utviklingen av studiet og vil også bidra som ressurs i gjennomføringen sammen med Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid (SHA) og Institutt for atferdsvitenskap (AV).

Relevans for arbeidsliv

Etter endt utdanning vil studentene ha gode forutsetninger for å følge opp brukere/pasienter med sammensatte vansker ved epilepsi. De vil også kunne veilede kollegaer i epilepsirelaterte spørsmål, delta i faglig forbedringsarbeid og inngå i tverrprofesjonelle team.

I fremtiden vil flere motta tjenester i en eller annen form i eget hjem. Mange personer med epilepsi har behov for kompetent oppfølging, noe som mangler i kommunene. Behandlingsmetodene i fagfeltet er i stor utvikling. Likevel kan det se ut til at sårbare grupper med vanskelig regulerbare epilepsiformer ikke får god nok oppfølging. Det planlagte utdanningstilbudet vil derfor imøtekomme et etterspurt behov i landets mange kommuner. Utdanningen er også relevant for epilepsisykepleiere ved landets poliklinikker.

Relevans for videre utdanning

Studiet er kunnskapsbasert og bygger på forskning, erfaringsbasert kunnskap, brukerkunnskap, og brukermedvirkning, noe som er i tråd med samfunnets krav. Gjennom studiet stilles det økende krav til refleksjonsnivå og utvikling av analytisk holdning og vurdering. Studentene tilegner seg kompetanse slik at de kritisk kan vurdere teoretisk kunnskap, erfaringer og egne handlinger.

Utdanningen ligger på bachelornivå, og planen for studiet bygger på Lov om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om det norske arbeidslivets historiske utvikling
  • kunnskap om den norske samarbeidsmodellen
  • kunnskap om sentrale arbeidsrettslige emner
  • kjennskap om teoretiske perspektiver som kan belyse og forklare endringer i norsk arbeidsliv som følge av internasjonale trender

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke teoretiske perspektiver for å reflektere over hva som hemmer og fremme gode arbeidslivsrelasjoner generelt, og på egen arbeidsplass spesielt
  • reflektere over lederroller, beslutningsstrukturer og styringsmekanismer
  • bidra i utvikling av egen arbeidsplass

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere og analysere generelle utviklingstrekk i norsk arbeidsliv i lys av den norske samarbeidsmodellen
  • anvende arbeidsrettslige prinsipper i ledelse og organisering på arbeidsplasser
  • bidra til utvikling av gode relasjoner mellom ledelse, fagforeninger, tillitsvalgte, verneombud og ansatte
  • anvende de bedriftsdemokratiske ordningene i lov- og avtaleverket i virksomhetsutvikling.

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Videreutdanningen består av to emner – VEKU6000 Epilepsi og helseveiledning (15 stp.) og VEKU6100 Kvalitetsforbedring i praksis innen epilepsiomsorg (15 stp.), til sammen (30 stp.) Utdanningen gjennomføres på deltid, med en studieprogresjon på 15 studiepoeng pr. semester. Utdanningen er heldigital. Forventet studieinnsats er beregnet til ca. 20 timer pr. uke over 2 semester, totalt 40 uker.

Assessment

Se fagplanen.

Permitted exam materials and equipment

Se emneplanen som er tilknyttet studiet.

Grading scale

Se fagplanen.

Examiners

Se fagplanen.