Programplaner og emneplaner - Student
MUSK6200 Music 1, Level 1-10, Subject 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Musikk 1, trinn 1-10, emne 2
- Study programme
-
Music 1, Level 1-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir studentene en innføring i sentrale patologiske prosesser som påvirker kroppens funksjoner og bevegelse, med et særlig fokus på tilstander som fysioterapeuter møter i praksis. Emnet dekker patologiske prosesser og metabolske tilstander innen muskel-skjelettsystemet, nervesystemet, hjerte-karsystemet og det respiratoriske systemet, og som en del av dette tilstander der det er behov for å henvise videre. Emnet aktualiserer også hvordan helseteknologi inngår i enkelte undersøkelser.
Learning outcomes
Studenten kan kun gjenstå med ett ikke bestått emne fra første studieår.
Content
Emne 2 legger vekt på:
- Klasseledelse i musikk
- Vurdering i musikkfaget
- Skapende og reflekterende virksomhet i musikk
- Digitale verktøy i musikkfaget
Teaching and learning methods
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- beskrive de viktigste patologiske prosessene og metabolske tilstandene som kan påvirke muskel-skjelettsystemet, nervesystemet, hjerte- og karsystemet, og det respiratoriske systemet
- forklare hvordan patologiske prosesser og metabolske tilstander kan påvirke funksjon og bevegelse, samt reguleres ved hjelp av grunnleggende medikamentell behandling
- gjenkjenne risikofaktorer for alvorlig sykdom og vurdere behov for å henvise videre
- redegjøre for helseteknologi som anvendes i undersøkelse av sykdomsmekanismer og patologiske prosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende presis fagterminologi for å beskrive sykdomsmekanismer og patologiske prosesser.
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over forholdet mellom patologiske prosesser, metabolske tilstander og funn fra funksjonsundersøkelsen
Course requirements
Arbeidskrav 1:
- Individuelt arbeidskrav der studenten utarbeider, gjennomfører og vurderer en musikkaktivitet der elever komponerer ved hjelp av digitale verktøy på egen skole, samt skriver et fagdidaktisk notat om prosessen. Omfang 500 ord +/- 10%. Bruk pensumlitteratur. Digitale verktøy er vanlig i musikkfaget i den norske skolen, og det er viktig at musikklærere behersker dette.
Arbeidskrav 2:
- Individuelt arbeidskrav der studenten skisserer et undervisningsopplegg for valgfritt trinn på grunnskolen innenfor kjerneelementet kulturforståelse der lytting inngår. Omfang 500 ord +/- 10%
Arbeidskrav 3:
- Individuelt arbeidskrav i å lage et bruksmusikkarrangement av valgfri sang for to stavspill, perkusjon og akkordinstrument eller en bandblekke. Å kunne utarbeide egne undervisningsopplegg er en viktig del av musikklærerkompetansen.
Det er krav om 80% tilstedeværelse i all undervisning.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til tilstedeværelse i undervisning, se programplan.
Assessment
Individuell skriftlig semesteroppgave. Omfang 3000 ord +/- 10%.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Ved ikke bestått kan studenten til første ny og utsatt eksamen levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Permitted exam materials and equipment
For å fremstille seg til avsluttende vurdering må følgende være godkjent:
- Minimum 80 % deltagelse i undervisning som er angitt som «obligatorisk tilstedeværelse» i timeplanen
Grading scale
Individuell skriftlig eksamen (flervalgsoppgaver) under tilsyn, inntil 2 timer.
Examiners
Ingen.