EPN-V2

MSLV4800 The State and Municipalities as Market Actors – Public Procurement, State Aid, and Corporate Organization Course description

Course name in Norwegian
Staten og kommunene som markedsaktører – offentlige anskaffelser, statsstøtte og selskapsorganisering
Study programme
Master Programme in Management of Library and Information Institutions
Master's Programme in Public Administration and Management
Executive Master in Public Management
Elective modules, Master Programme in Public Management
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

The topic of the course is the regulatory framework intended to ensure that public enterprises and public funds are managed in the most efficient way possible. It primarily deals with the rules on public procurement, which are rules aimed at ensuring the best possible use of resources when entering into public contracts. Another way of rationalising public enterprises is to define them as separate entities. The legal characteristics of such forms of organisation and its consequences will also be covered. The course also deals with the rules that place special limitations on the public sector as a market participant (The EEA Agreements government assistance rules).

Required preliminary courses

None

Learning outcomes

Insight Knowledge

The student has

  • knowledge about different forms of organisation and market contracting in the public sector
  • understand the goals of public procurement
  • in-depth knowledge about the regulation of public procurement in Norway regarding planning, advertising tenders, how to conduct this process and the conclusion of the process and knowledge on the potential consequences of errors
  • insight into what the prohibition against public funding entails and legal problems regarding Public sector entering the market in the sense of the EEA Regulations
  • knowledge¿..

Skills

The student is capable of

  • identifying and analysing legal issues and consequences relating to restructuring or market contracting processes
  • identifying when different parts of the regulations on public procurement apply
  • analysing and handling legal issues when advertising tenders, and how to conduct this process, assess the tenders received and award contracts

Competence

The student is capable of

  • working independently on practical and legal issues

Content

Ingen arbeidskrav

Teaching and learning methods

The teaching methods used are individual study, group work and plenary sessions. An important element of achieving the learning outcomes for this course will be the use of various case studies. Students are expected to be active in the work on these cases and work with the sources of law available in this field. Literature studies will be an important aspect of this work.

Course requirements

None

Assessment

The students will take an individual home exam over 48 hours.

Permitted exam materials and equipment

All, as long as the rules for source referencing are followed

Grading scale

Alle virksomheter - både i privat og offentlig sektor - behandler personopplysninger i mindre eller større grad. Det kan være opplysninger om ansatte, borgere, brukere, kunder, pasienter, leverandører, samarbeidspartnere, osv. Personopplysningslovgivning omhandler regler alle som vil behandle personopplysninger må følge, og har bestemmelser som gir rettigheter for individer det behandles personopplysninger om (de registrerte).

Emnet tar utgangspunkt i personvernrett (privacy law), herunder rett til ivaretakelse av personlig integritet, privatliv, selvbestemmelse (autonomi) og selvutfoldelse. Deretter behandles personopplysningsvern (data protection law), dvs. regler og standarder for behandling av personopplysninger som har ivaretakelse av personvern som hovedmål.

Emnet omhandler de følgende temaene:;grunnleggende krav for behandling av personopplysninger; de registrertes rettigheter; krav til informasjonssikkerhet, internkontroll, risikobasert tilnærming og vurdering av personvernkonsekvenser; plikter for behandlingsansvarlige og databehandlere; personvernombudets rolle; overføring til tredjeland; Datatilsynets og europeiske myndigheters roller, og sanksjonsregler. Det legges vekt på europeiske og norske regler og da særlig EUs Personvernforordningen/GDPR (2016/679) og norsk implementering av forordningen.

Undervisningsspråk er norsk.

Examiners

Ingen forkunnskapskrav

Admission requirements

Undervisningen gjennomføres som samlinger med forelesninger, gruppearbeid og individuelt studiearbeid. Oppgaveløsning og refleksjoner rundt ulike personvernrettslige problemsstillinger vil være viktige elementer i undervisningen. Det forventes mye egenaktivitet i tilknytning til emnet.

Course contact person

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap i EUs regelverk knyttet til behandling av personopplysning og implementering i Norge
  • inngående kunnskap i personvernrettslige grunnprinsipper, sentrale begreper, roller og plikter, og de registrertes rettigheter
  • evne til å problematisere forhold til forvaltningsloven og offentlighetsloven

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere, systematisere og formulere personvernrettslige spørsmål
  • problematisere og drøfte sentrale teoretiske personvernrettslige problemsstillinger
  • anvende aktuelle personvernrettslige regler på praktiske problemsstillinger

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosesser
  • formidle og beherske fagområdets uttrykksformer