Programplaner og emneplaner - Student
MSLV4500 Leadership in Practice Course description
- Course name in Norwegian
- Ledelse i praksis
- Study programme
-
Executive Master in Public Management
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The students will practice approaches and skills that make them better equipped to fulfill the leadership role. Leadership in practice includes the role as a leader, power and influence strategies, moral leadership, conflict leadership, leadership in crisis, leadership theories and important topics like mindset, team climate, and motivation. Students will gain insight into central, international leadership literature.
The course consists of two main components: developing knowledge of leadership and awareness of the student's own conduct as a leader.
The knowledge part comprises a critical review and discussion of key topics from the syllabus applied in relation to the students' own work experiences.
Language of instruction is English. Small group discussions and written course work (including the exam) can be done in Norwegian or English.
Recommended preliminary courses
The students should have leadership experience.
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has
- in-depth knowledge of ethical challenges associated with the manager role
- in-depth knowledge of conflict and conflict management
- insight into leadership theories with particular relevance to the practice of leadership
Skills
The student is capable of
- working systematically on their own leadership challenges
- communicating and cooperating in relation to the leadership role
- analysing conflicts and dealing with different types of conflicts
- facilitating learning and teambuilding
General competence
The student is capable of
- applying knowledge and skills to prepare interaction processes with colleagues and other leaders
- communicating about relevant issues and analyses in the leadership field
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger i forskning om tolking eller om undervisning av voksne i tegnspråk
- har kunnskap om sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder med relevans for bachelorprogrammets kunnskapsområde
- har kunnskap om sentrale praktiske og faglige utfordringer i tolkens virksomhet eller om undervisning av voksne i tegnspråk som er utviklet gjennom bacheloroppgaven
- har fordypet kunnskap om det temaet som den enkelte har arbeidet med gjennom bacheloroppgaven
Ferdigheter
Studenten har ferdigheter i
- analyse av forsknings-, utviklings- og læringsarbeid
- vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av en egen bacheloroppgave
- akademisk skriving og presentasjon
- kan planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige og metodiske krav og forskningsetiske retningslinjer
- å gi et sammendrag av en skriftlig vitenskapelig tekst på norsk tegnspråk
Generell kompetanse
Studenten har generell kompetanse i
- vitenskapelig tenkemåte og metode og presentasjon
- relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen det selvvalgte temaet
- det selvvalgte temaets historiske og samfunnsmessige kontekst
Course requirements
Forelesninger, seminarer og veiledning
Assessment
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om tilstedeværelse i undervisningen i emnet. Kravet om tilstedeværelse har sammenheng med emnets betydning for evnen til å delta i diskusjoner og refleksjoner i undervisningen på programmet. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse. Sykdom og dokumentert fravær fritar ikke for kravet om deltakelse. Ved helt spesielle omstendigheter kan det etter avtale med faglærer gis kompensatoriske oppgaver ved overskridelse av fraværet.
Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret, og forutsetter at begge arbeidskrav er godkjent.
- Prosjektskissen på 600 ord +/- 20 % for bacheloroppgaven skal leveres innen en gitt frist for at studenten skal ha rett på veiledning. Prosjektbeskrivelsen skal inneholde en valgt problemstilling, samt valg av metode, og en foreløpig litteraturliste. Hensikten med arbeidskravet er å gi studentene et grunnlag for videre arbeid med bacheloroppgaven. Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan gjennomføres/leveres på nytt inntil to ganger. Fristen for ny innlevering fastsettes av faglærer.
- Ca. en måned før frist for innlevering av bacheloroppgaven skal studenten presentere oppgavens problemstilling, metode og foreløpige resultater for faglærer og medstudenter med bruk av visuelle hjelpemidler som f.eks. powerpoint. Presentasjonen skal være på ca 10 minutter. Arbeidskravet skal gi studenten mulighet til å trene på akademisk presentasjon, både på norsk og tegnspråk. Ved ikke godkjent presentasjon, kan studenten få mulighet til én ny presentasjon, men kun for faglærer.
Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.
Krav om deltakelse
Som nevnt over er det krav om 80 prosent tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.
Permitted exam materials and equipment
Avsluttende vurdering er en individuell bacheloroppgave (15 studiepoeng) skrevet på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Oppgaven skal være forankret i teorier relevant for tegnspråk, tolking og/eller undervisning av voksne i tegnspråk. Det gis individuell veiledning i skriveperioden (jf. arbeidskrav). Bacheloroppgavens totale omfang er på 7000 ord +/- 10 %. Det skal som et obligatorisk vedlegg leveres et sammendrag av bacheloroppgaven på norsk tegnspråk på 5-10 minutter.
Ved ikke bestått resultat på ordinær eksamen, kan en omarbeidet oppgave leveres til ny eksamen. Ved et tredje forsøk må det leveres en helt ny oppgave.
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Examiners
Bacheloroppgaven vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sammendraget på norsk tegnspråk vurderes som godkjent/ikke godkjent, men et godkjent sammendrag inngår ikke i beregningen av bokstavkarakteren. Ved ikke godkjent sammendrag, gis oppgaven karakter F.
Course contact person
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.