Programplaner og emneplaner - Student
MSLV4400 Strategy in the Public Sector Course description
- Course name in Norwegian
- Strategi i offentlig sektor
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
-
Introduction
Comprehensive thinking, collaboration and implementation ability are important in the public sector. For several decades, the public sector has attempted to become more 'strategic' than before and the strategy concept is currently used by many public institutions in different contexts. This course studies what strategy is and how strategic thinking, management and leadership can be used in the public sector. The course examines different definitions of strategy and various related traditions and tools, and studies how this can elucidate strategic management and leadership in the public sector. The course also examines how policy and the public sphere influence strategic management and leadership. Through studies of basic problems relating to strategy and the characteristics of the public sector, as well as practical skills training in the use of strategy tools such as internal and external analysis, competitive analysis, value chain analysis and stakeholder analysis, the course defines grounds for using strategic management and leadership in planning, cooperation, reorganisation and renewal in the public sector.
-
Recommended preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale begreper innenfor profesjonell helsefaglig kommunikasjon
- kjenner til akuttmedisinens historie og fagtradisjon og utvikling av paramedic som profesjon
- har kunnskap om helsearbeid i et flerkulturelt samfunn
- har kunnskap om etiske teorier, ulike etiske metoder og kjenner til yrkesetiske problemstillinger
- kjenner til lovregulering av helsevesenet
- har kunnskap om helsepersonelloven
- har kunnskap om taushetsplikt
- kjenner til kunnskapsbasert praksis
- kjenner til fysiske, psykiske, kognitive og atferdsmessige reaksjoner på stress og mestring av disse
- kjenner til kollegastøtteordninger
- kjenner til prinsippene for hygiene og smittevern
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over det å være pasient og paramedic ut ifra etiske og helsevitenskaplige perspektiver
- kan reflektere over etiske problemstillinger relatert til avkledning, berøring og nærhet i en samhandlingssituasjon
- kan identifisere konflikter og benytte seg av ulike etiske metodeverktøy
- kan identifiserer etiske problemstillinger knyttet til et flerkulturelt samfunn
- kan vise grunnleggende ferdigheter i kommunikasjon
- kan identifisere normale stressreaksjoner, i seg selv og hos kolleger, pasienter og pårørende
- kan vise ferdigheter i livreddende førstehjelp
- kan skrive logg fra observasjonspraksis
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i relevante problemstillinger i prehospitalt arbeid og kan reflektere over sin rolle som paramedicstudent i helsevesenet
- kan reflektere over etiske og kommunikative utfordringer i et flerkulturelt samfunn
- kan kommunisere og samarbeide med medstudent og undervisningspersonalet
-
Required preliminary courses
None
-
Learning outcomes
Knowledge
The student
- has advanced knowledge of strategic management and leadership and specialised insight into strategic management and leadership in the public sector
- is capable of using knowledge of strategic management and leadership in new areas of the public sector
- is capable of analysing relevant issues on the basis of strategic management¿s history, traditions, distinctive nature and place in society
Skills
The student is capable of
- analysing existing theories, methods and interpretations relating to strategy and working independently on practical and theoretical problems of relevance to the public sector
- analysing and taking a critical approach to different sources of information and using them to structure and formulate arguments in the field of strategic management in the public sector
Competence
The student is capable of
- carrying out an independent, limited research or development project under supervision and in accordance with applicable research ethical standards
-
Teaching and learning methods
The teaching is session-based in the form of lectures, student presentations, discussions, group work, seminars and excursion(s). Students will write assignments between the sessions. A high degree of independent activity is expected. The teaching will be problem-based using examples and cases from the students' practical experiences.
-
Course requirements
None
-
Assessment
The students are to write a 10-15 pages course paper, in groups of two-three students, which will be used for the formal assessment. The students will be able to submit a draft paper for comments within a given date.
-
Permitted exam materials and equipment
All aids are permitted for the exam provided that norms for citations are followed.
-
Grading scale
A grade scale with grades from A to E for pass and F for fail is used.
-
Examiners
Emnet tar utgangspunkt i det vitenskapelige, samfunnsmessige og humanistiske grunnlaget for velfungerende helsetjenester til nytte både for pasienten og for samfunnet. Et spesielt fokus rettes mot kunnskap og ferdigheter som kan fremme respekt, empati, refleksjon, samarbeid og kommunikasjon. I tillegg er praktisk trening i livreddende førstehjelp en del av emnet. Dette er grunnleggende ferdigheter i prehospitalt arbeid og er velegnet for utvikling av relasjonell kompetanse.
-
Target group and admission
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, simulerings- og ferdighetstrening, observasjonspraksis, seminarer, studiegrupper og selvstudier. Enkelte forelesninger vil være felles for flere av helsefagutdanningene ved fakultetet.
Praksis
Studentene har ca. to dager observasjonspraksis ved sykehjem og ca. tre dager i ambulanse. I tillegg har studentene simulerings- og ferdighetstrening i livreddende førstehjelp.
-
Course contact person
Ingen forkunnskapskrav