Programplaner og emneplaner - Student
MSLO6000 Management in the Norwegian Cooperation Model Course description
- Course name in Norwegian
- Ledelse i den norske samarbeidsmodellen
- Study programme
-
Management in the Norwegian Cooperation Model
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir innsikt i det norske arbeidslivets oppbygging og virkemåte. Kunnskapen om den historiske utviklingen av den norske samarbeidsmodellen skal gi grunnlaget for å forstå særtrekk ved norske virksomheter. De analytiske redskapene er teori om makt, organisasjon og ledelse. Emnet legger særlig vekt på sammenhengen mellom institusjonene i arbeidslivet og praktiseringen av de institusjonelle rammene i norske virksomheter.
Studentene lærer å analysere omstilling og utvikling i virksomheter med organisasjons- og ledelsesteori. Samspillet mellom ledelse, fagforeninger og ansatte analyseres som en kontekst for både drift, omstilling og utvikling av virksomheten. Studentene får veiledning i akademisk og vitenskapelig holdbare analyser.
Emnet har et faglig nivå tilsvarende masternivå, og kan innpasses i Master i styring og ledelse som tilbys ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om det norske arbeidslivets institusjonelle oppbygging og praktiske virkemåter
- kunnskap om anvendelige organisasjons- og ledelsesteoretiske forståelsesmodeller
- inngående kunnskap om makt og opposisjon i arbeidslivet
- avansert kunnskap om bruk av grunnleggende teoretiske perspektiver som kan belyse og forklare omstillinger, reformer og endringsprosesser i norske virksomheter, med særlig vekt på offentlig sektor
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende sentrale teoretiske perspektiver for å analysere strukturer, relasjoner og prosesser i virksomheter
- anvende tilgjengelige forskningsresultater for å analysere og forklare lederroller og styringsinstrumenter i reformer og omstillinger
- anvende forskningsdesign i planlegging og iverksetting av endringsprosesser i virksomheter, særlig i offentlig sektor
- analysere ledelsesprosesser- og strukturer med sikte på utvikling og forbedring
Generell kompetanse
Studenten kan
- utvikle, etablere og anvende relasjoner mellom ledelse, fagforeninger, tillitsvalgte, verneombud og ansatte i omstilling og endringsprosesser
- utøve og formidle kritisk refleksjon om praktiseringen av ledelses- og samarbeidsmodeller i omstillinger og reformprosesser
- anvende arbeidsrettslige prinsipper og etiske retningslinjer både i samarbeid og i konfliktløsning
- anvende forskningsdesign og forskningsresultater i utforming og praktisering av ledelse på norske arbeidsplasser
Teaching and learning methods
Undervisningen er organisert i fire samlinger, totalt 10 dager. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid. Undervisningen legger vekt på å illustrere teorier og metoder med egen relevant forskning i Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).
Course requirements
Ingen arbeidskrav.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over 9 dager (2 helger). Hjemmeeksamen skal ha et omfang på 15 sider (+ - 10 %). I tillegg kommer forside og litteraturliste, eventuelt et forord.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor på hver besvarelse.
Admission requirements
Målgruppe
Målgruppen er lokallagsledere, medlemmer av særorgan, forbundsstyret og utvalgte personer fra forbundskontoret i Politiets Fellesforbund.
Opptakskrav
Opptakskravet er bachelorgrad eller tilsvarende. Opptak skjer i henhold til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Søkere som ikke fyller opptakskravet kan delta, men ikke avlegge eksamen.
Course contact person
Eivind Falkum
Overlapping courses
There is an increasing internationalisation within the field of midwifery and maternity care research. Researchers from the Anglo-Saxon cultural area are dominating the field, because they are many in numbers, have a long research tradition, and are producing research of high quality. Guidelines and models of care aimed to be used in all countries are developed. International research literature and textbooks in English are important part of the curricula in midwifery educations in the Nordic countries as well as in other countries. The internationalisation is welcomed and international research, models of care and guidelines can improve quality and outcomes of care in the Nordic countries as well as other countries.
For small countries, there is a danger of introducing and implementing thoughts, models and guidelines without taking the local context in consideration. We find it important to know and recognize our own context for several reasons. We need to assess international research results, guidelines and models of care into a Nordic context, and to be conscious about what we can contribute with to the rest of the world.
This course will focus on theories and models in midwifery and maternity care. Central theories and models in relation to childbirth and reproductive health will be introduced e.g. linked to salutogenesis, pathogenesis, evidence-based practice, a midwifery model of woman-centred care, developed in a Nordic context (MiMo), the global Quality Maternal and New-born Care (QMNC). Perspectives encompassing both quantitative and qualitative methodologies will be explored and implications of different theoretical approach, linked to students´ own research, will be discussed in the context of the Nordic region and internationally.
The course will run as a five-day course over a period of two months.