EPN-V2

MSL5900 Master's Thesis in Public Management Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave i styring og ledelse
Study programme
Executive Master in Public Management
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

The master's thesis is worth 30 credits, which constitutes a part-time workload over two semesters or full-time workload of about five months. The master's thesis is an independent scientific work. Students will choose and elucidate a topic from the subject areas covered by the programme through systematic use of social science methods. The research question may be linked to the student's own experiences.

Required preliminary courses

To be able to start on the master's thesis, the student must have passed MSL4200 Research Methods and Theory of Science.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has

  • advanced knowledge of a specialised field of public management, primarily in the public sector
  • in-depth knowledge of theories relevant to the topic of the master's thesis
  • in-depth insight into a topic or phenomenon from several different perspectives
  • insight into academic requirements for analysis and written work

Skills

The student is capable of

  • carrying out a limited research project under supervision and in accordance with applicable standards of research ethics
  • using relevant methods in report work and evaluations
  • writing a text with the strucure and content required of a master¿s thesis

General competence

The student is capable of

  • reading research literature in a critical and reflective manner
  • evaluating the use of methods in and results of studies and evaluations
  • communicating knowledge and own research results orally and in writing
  • applying knowledge and skills in obtaining and using relevant sources, literature and other information, masters reference and quotation techniques, and is capable of defining what constitutes plagiarism and cheating

Teaching and learning methods

The students are encouraged to select a topic and research question early in the course of the programme and to use the options available in connection with courses and written works to prepare for the master's thesis. The topic, research question and methodological approach to the study can be presented at a seminar dedicated to work on the master's thesis early in the first semester.

Supervision

Each student will be appointed a supervisor. The students have a right to up to eight hours of individual supervision (if relevant two students together). Supervision is not normally given for more than one year after normal study progress.

When a supervisor has been appointed, the student and supervisor must review the content of and sign the supervision agreement during the first supervision hour. This regulates the relationship between supervisor and student, rights and obligations in the supervision relationship.

Course requirements

Emnet Medier, makt og samfunn utgjør 20 studiepoeng og gjennomføres vårsemesteret første studieår. Emnet er en introduksjon til medievitenskapen som fagfeltet. Studentene vil lære om mediemakt, ytringsfrihet, medienes rolle i offentligheten, mediepåvirkning, mediemangfold, påvirkning og representasjon. Emnet legger også vekt på teorier og innsikter om medienes politiske, kulturelle, teknologiske og økonomiske rammer, samt perspektiver på publikum og mediebruk.

Emnet består av forelesninger og seminarer. Det legges opp til mye studentaktivitet gjennom gruppearbeid, presentasjoner og diskusjoner. Det er til sammen tre arbeidskrav i emnet. Disse må være godkjent før studenten kan gå opp til avsluttende skoleeksamen.

Undervisningsspråk er norsk.

Assessment

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende forståelse av medienes samfunnsrolle
  • har kunnskap om og innsikt i medievitenskapens sentrale teorier om medienes makt, medienes rolle i offentligheten og mediepåvirkning
  • kjenner grunnleggende teorier om medierepresentasjon og mangfold
  • har grunnleggende forståelse av hvordan medieproduksjonen påvirkes av en rekke eksterne og interne faktorer
  • har innsikt medienes strukturelle rammevilkår, inkludert økonomi, politikk og teknologi
  • har innsikt i mediebruk og perspektiver på publikum

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over ulike former for mediemakt i et samtidig og historisk perspektiv
  • kan diskutere betydningen av medierepresentasjon og marginalisering
  • kan gjøre rede for hvordan politiske, økonomiske og teknologiske rammer påvirker mediene, med særlig vekt på digitalisering og globalisering
  • kan diskutere hvordan medieproduksjonen påvirkes av både eksterne og interne faktorer
  • kan anvende medievitenskapelige innsikter på aktuelle problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten

  • har kompetanse i kritisk, selvstendig drøfting av medievitenskapelige problemstillinger
  • Studenten har kompetanse i å presentere og diskutere faglige spørsmål
  • Studenten behersker prinsippene for akademisk skriving

Permitted exam materials and equipment

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, gruppearbeid og studentpresentasjoner.

Undervisningen foregår fysisk, på campus.

Grading scale

Emnet består av tre arbeidskrav som blir vurdert til bestått/ikke bestått. Alle arbeidskravene må være gjennomført innen fastsatt frist og godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.

Arbeidskrav 1 er gruppeoppgave der studentene skal holde en presentasjon over et gitt medievitenskapelig tema. Formålet med oppgaven er å sette seg inn i en faglig problemstilling og bruke pensum og relevante eksempler for å besvare denne på en pedagogisk måte. Presentasjonen skal være på ca. 20 minutter. Alle medlemmene i gruppen vil få samme vurdering. Grupper som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, vil få mulighet til å holde presentasjonen på nytt 1 gang. Ved sykdom eller andre tungtveiende årsaker som hindrer deltakelse fra en student i gruppa, kan et individuell oppgave avtales med faglærer.

Arbeidskrav 2 er et individuelt arbeidskrav. Arbeidskravet består av aktiv deltakelse i en fagsamtale om et medievitenskapelig tema som vil bli gitt i forkant. Fagsamtalen gjennomføres i grupper og vil bli ledet av faglærer. Formålet med vurderingen er praktisk trening i kritisk refleksjon og diskusjon. Fagsamtalen vil ha varighet på et sted mellom 30-60 minutter. Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, vil få mulighet til å delta i en ny fagsamtale med faglærer.

Arbeidskrav 3 er et individuelt arbeidskrav. Arbeidskravet er en firetimers prøve hvor studentene skal drøfte en aktuell medievitenskapelig problemstilling med hjelp av tillatte hjelpemidler (lærebøker, forelesningsnotater). Formålet med arbeidskravet er praktisk trening i akademisk skriving. Alle studentene får en kort, skriftlig tilbakemelding. Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, kan levere omarbeidet versjon 1 gang. Ved sykdom eller andre tungtveiende årsaker kan egen frist avtales med faglærer.

Examiners

Avsluttende individuell skoleeksamen (6 timer).

Course contact person

Agnete Vabø