Programplaner og emneplaner - Student
MSL5900 Master's Thesis in Public Management Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave i styring og ledelse
- Study programme
-
Executive Master in Public Management
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
FALL 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The master's thesis is worth 30 credits, which constitutes a part-time workload over two semesters or full-time workload of about five months. The master's thesis is an independent scientific work. Students will choose and elucidate a topic from the subject areas covered by the programme through systematic use of social science methods. The research question may be linked to the student's own experiences.
Recommended preliminary courses
Studentene skal avlegge en fem timers skriftlig eksamen under tilsyn. Alle besvarelser vurderes av intern sensor. Ekstern sensor benyttes ved tvil om besvarelser er bestått og til stikkprøver av ca. 25 prosent av besvarelsene. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert sammen med ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.
Kandidater som har dokumentert gyldig fravær eller som ikke har bestått ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Ny/utsatt eksamen har samme form som ordinær eksamen.
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått
Det er ikke tillatt med hjelpemidler på skoleeksamen.
Pensumliste
*Baklien, Bergljot og Astrid Skatvedt. 2013. Forventning og forvirring ¿ følgeforskningens rotete roller. I Evaluering. Tradisjoner, praksis, mangfold, red . Anne Halvorsen, Einar Lier Madsen og Nina Jentoft (red). Oslo: Fagbokforlaget 148-163. 15 sider.
*Bjørnholt, Bente m.fl. 2008. Brugertilfredshed som kvalitetsmål. I Bag kulissen i konstruktionen af kvalitet , red. Bente Bjørnholt et al. Odense: Syddansk Universitet. 12 sider.
Bruijn, Hans de. 2007. Managing performance in the public sector. 2nd ed. London: Routledge. 122 sider.
* Fafo/Imdi. 2014. Veileder i brukerundersøkelser når innvandrere er brukere. Oslo, 07 gruppen AS (94 sider)
*Funnell Sue and Patricia Rogers. 2011. Purposeful program theory ch 13: Logic Model Resources. San Francisco: Jossey-Bass 387-414. 27 sider.
*Jákupsstovu Beinta og Eli Kjersem. 2012. Roller i evaluering: samfunnsforsker, teknokrat, aksjonist eller revisor? I Evaluering i teori og praksis , red. Kristin Tornes. Oslo: Akademika forlag 303-332. 29 sider.
*Krogstrup, Hanne. 2011. Kampen om evidens. Kapitel 2: Fire evalueringsbølger ¿ evalueringens historie. København: Hans Reitzels forlag 21-38. 17 sider.
*Krosnick, Jon A. 1999. Survey research. Annual Review of Psychology 50: 537¿367. 30 sider. Ligger på Fronter.
*Lolle, Henrik. 2007. Brugerundersøgelser i velfærdens tjeneste? I Velfærd ¿ dimensioner og betydninger , red. P. H. Jensen. København: Frydenlund 129¿156. 27 sider.
*Nutley, Sandra et al. 2007. Using Evidence chapter 2: What does it mean to ¿use¿ evidence? Bristol: Policy Press 33¿59. 29 sider.
*Patton, Michael. 2008. Utilization-focused evaluation ch 4: Intended uses of findings and ch 5: Intended process uses. London: Sage 97¿193. 96 sider.
*Pawson R. 2002. Evidence and policy and naming and shaming. Policy Studies , 23(3): 210¿230. 19 sider.
*Pfeffer, Jeffrey and Robert I. Sutton. 2006. Evidence-based management. Harvard Business Review , 84(1): 62-74. 12 sider.
*Riiskjær, Erik. 2008. Undersøgelser af patienttilfredshed ¿ ritual eller hjælp til kvalitetsudvikling? I Bag kulissen i konstruktionen af kvalitet , red. Bente Bjørnholt et al. Odense: Syddansk Universitet, 193¿222. 29 sider.
*Rolland, Asle. 2005. Brukertilfredshetsundersøkelser som offentlig styringsverktøy. Notat 50 , Oslo: Statistisk Sentralbyrå. 25 sider.
*Rossi, Peter et al. 2004. Evaluation ch 8: Randomized field experiments and ch 11: Measuring efficiency. London: Sage. 69 sider.
*Samset, Knut og Tom Christensen. 2013. Evaluering av prosjekter ex ante og ex post ¿ og beslutningsprosessens kompleksitet og betydning. I red . Anne Halvorsen, Einar Lier Madsen og Nina Jentoft (red). Oslo: Fagbokforlaget 102-120. 18 sider.
*Schwartz, Norbert. 2007. Cognitive aspects of survey methodology. Applied Cognitive Psychology vol 21, 277¿287. 10 sider.
Sverdrup, Sidsel. 2014. Evaluering. Tilnærminger, modeller og eksempler. Oslo: Gyldendal Akademisk. 176 sider.
*Vabo Mia. 2007. Organisering for velferd. Hjemmetjenesten i en styringsideologisk brytningstid. Kapittel 10: Nye roller og rutiner. NOVA rapport nr 22, 218¿256. 38 sider.
*Walle Steven van de and Gregg van Ryzin. 2011. The order of questions in a survey on citizen satisfaction with public services: Lessons from a split-ballot experiment. Public Administration , 89(4): 1436¿1450 . 15 sider.
*Weiss, Carol. 1998 . Evaluation chapter 2: Purposes of evaluation and ch 3: Understanding the program. New Jersey: Prentice Hall 20-72. 52 sider.
*Williams Brian, Joanne Coyle and David Healy. 1998. The meaning of patient satisfaction: An explanation of high reported levels. Social Science Medicine , 47(9):1351¿1359. 8 sider.
*Tekster merket med stjerne legges ut som elektronisk kompendium
Supplerende anbefalt litteratur
Pfeffer, Jeffrey and Robert I. Sutton. 2006. Hard Facts, Dangerous Half-Truths, and Total Nonsense. Boston: Harvard Business School Press.
(Pensumliste ajour: 08.11.2016)
Required preliminary courses
None
Learning outcomes
Knowledge
The student has
- advanced knowledge of a specialised field of public management, primarily in the public sector
- in-depth knowledge of theories relevant to the topic of the master's thesis
- in-depth insight into a topic or phenomenon from several different perspectives
- insight into academic requirements for analysis and written work
Skills
The student is capable of
- carrying out a limited research project under supervision and in accordance with applicable standards of research ethics
- using relevant methods in report work and evaluations
- writing a text with the strucure and content required of a master¿s thesis
Competence
The student is capable of
- reading research literature in a critical and reflective manner
- evaluating the use of methods in and results of studies and evaluations
- communicating knowledge and own research results orally and in writing
- applying knowledge and skills in obtaining and using relevant sources, literature and other information, masters reference and quotation techniques, and is capable of defining what constitutes plagiarism and cheating
Teaching and learning methods
The students are encouraged to select a topic and research question early in the course of the programme and to use the options available in connection with courses and written works to prepare for the master's thesis. The topic, research question and methodological approach to the study must be presented at a seminar dedicated to work on the master's thesis early in the first semester.
The master's thesis can be submitted individually or students can work and submit the thesis in pairs. The scope of the master's thesis is 16,000 words +/- 10%. The table of contents and reference list come in addition to this. When students work in pairs, the students must submit a written declaration on submission describing the division of work between them.
Supervision
Each student will be appointed a supervisor affiliated to the academic environment for the master's programme. The students have a right to up to eight hours of individual supervision (if relevant two students together), and must attend at least four supervision sessions and joint supervision seminars. Supervision is not normally given for more than one year after normal study progress.
Course requirements
Fire av de individuelle veiledningstimene er obligatoriske, i tillegg kommer felles veiledningsseminarer for masteroppgaven, herav prøvemuntlig.
Assessment
The master's thesis will be assessed together with an oral presentation of the main aspects of the thesis, followed by an oral exam. The oral presentation will last 15 minutes for an individual thesis and 20 minutes for a group thesis. A grade will be awarded for the master's thesis with the possibility of adjustment on the basis of the oral presentation and oral exam.
When students work on the thesis in pairs, the written thesis will be awarded the same grade. Each student will present their part of the thesis in lecture form and then take an individual oral exam. However, the lectures and the oral exam will be considered the individual student's contribution and are used to adjust the final grade for each student as necessary.
If the student appeals against the grade, a new committee will be appointed and the master's thesis will be re-assessed. If the grade is changed, a new oral exam will be held.
Students are allowed to submit a new or revised master's thesis once if they are awarded a fail grade. A reworked version of the thesis must be submitted within the given deadline. The student has a right to one additional supervision session before the new submission. A student will not be allowed to submit a new master's thesis in the same programme if a pass grade has already been awarded.
The master's thesis must be submitted electronically. The student must sign a publication agreement in connection with submission to allow the thesis to be published and made publicly available. If the student consents to this, all non-restricted master's theses awarded a pass grade will be published in ODA, the university's digital knowledge archive.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Grading scale
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om ulike former for evaluering og brukerundersøkelser
- avansert kunnskap om bruken av evalueringer og brukerundersøkelser som styringsverktøy
- anvendt kunnskap om fagområdets begrepsapparat
- avansert kunnskap om hva som er forutsetningene for evidensbasert politikkutforming
Ferdigheter
Studenten kan
- etterspørre og bestille relevante evalueringer og brukerundersøkelser, og foreta selvstendige vurderinger med tanke på hva slags undersøkelser som er nyttige å få utført
- analysere kvaliteten på evalueringer og brukerundersøkelser, og forholde seg kritisk til de metoder som er brukt
- foreta selvstendige vurderinger om hvordan evalueringer og brukerundersøkelser kan innpasses i organisasjoners styrings- og læringsstrategier
- gjennomføre et selvstendig prosjekt knyttet til bruk eller gjennomføring av en evaluering eller brukerundersøkelse, under veiledning
Examiners
Undervisningen gjennomføres som forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner og oppgaveskriving. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen av emnet. Undervisningen vil i stor grad være problembasert.
Course contact person
Studentene skal i grupper på inntil fire personer levere et skriftlig arbeid på minst ti sider. Dersom det skriftlige arbeidet ikke er tilfredsstillende, må en forbedret versjon leveres innen en kort frist fastsatt av faglærer. Hvis den forbedrete versjonen heller ikke godkjennes, mister studentene retten til å framstille seg til eksamen.
Vi viser til det som står om gruppearbeid i innledende del av programplanen under overskriften Arbeidskrav og obligatorisk deltagelse .