Programplaner og emneplaner - Student
MSL4200 Research Methods and Theory of Science Course description
- Course name in Norwegian
- Forskningsmetoder og vitenskapsteori
- Study programme
-
Executive Master in Public Management
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
SPRING 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The students must acquire the knowledge and skills required to plan and execute the empirical part of the master's thesis in public management. The course provides an overview of the different phases of a research process and raises fundamental issues relating to theory of science.
Recommended preliminary courses
Grunnleggende kunnskaper om forskningsmetode og vitenskapsteori tilsvarende bachelornivå.
Required preliminary courses
None
Learning outcomes
Knowledge
The student has
- in-depth knowledge of theory of science perspectives on knowledge development
- in-depth knowledge of different research designs
- in-depth knowledge of various methods of collecting and analysing research data
- insight into the possibilities and limitations relating to research and development work
Skills
The student is capable of
- articulating research issues and research questions and relating them to choices of methods
- finding and expediently using relevant literature
- analysing qualitative and quantitative data to answer research questions
- analysing relevant scientific criteria in the assessment of theories, methods and studies
- carrying out an independent, limited research project in the form of a master's thesis in his/her field under supervision and in accordance with applicable research ethical standards
Competence
The student is capable of
- considering relevant issues relating to the theory of science, research methods and research ethics
- applying knowledge and skills in the collection and analysis of relevant sources of data
- interpreting and disseminating results from empirical studies
- communicating about methodological issues relating to social sciences with specialists and the general public
Teaching and learning methods
Undervisningen gjennomføres med forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid og seminarer.
Course requirements
Masteroppgaven er et selvstendig forskningsarbeid knyttet til et selvvalgt tema innenfor fagområdet styring og ledelse av bibliotek. Forskningsarbeidet kan utføres individuelt eller i gruppe på to.
Emnet er obligatorisk for alle studenter.
Assessment
Kunnskaper
Studenten
- har spesialisert kunnskap om aktuell teori og forskning på det området oppgaven omhandler
Ferdigheter
Studenten
- kan ta i bruk relevante metoder i utredningsarbeid og evalueringer
- kan vurdere metodebruk i, og resultater fra, undersøkelser og evalueringer
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre et avgrenset forsknings- eller utviklingsarbeid under veiledning og i samsvar med gjeldende forskningsetiske normer
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner både skriftlig og muntlig
Permitted exam materials and equipment
Arbeidet med mastergradsoppgaven innledes med et første avhandlingsseminar som gir grunnlag for fastleggelse av emne for oppgaven. Det arrangeres to temaspesifikke avhandlingsseminarer der studentene legger frem deler av oppgaven, og får kommentarer og tilbakemeldinger fra lærere og opponenter.
Veiledning under arbeidet med masteroppgaven er obligatorisk, og en veiledningsavtale mellom student og veileder skal senest inngås ved første avhandlingsseminar. Det gis ca 10 timer individuell veiledning samt 2 * 6 timers avhandlingsseminar.
Mastergradsoppgaver kan utarbeides individuelt eller som et samarbeid mellom flere. I sistnevnte tilfelle må hver enkeltes ansvar tydelig fremgå av forordet.
Grading scale
Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan gå opp til eksamen. Studenten vil bli vurdert i henhold til oppgaven (50-90 sider). Hvis to studenter skriver masteroppgave sammen, kan omfanget økes med ca. 20 prosent. I tilknytning til innlevering vil det arrangeres et obligatorisk offentlig sluttseminar hvor kandidatene legger fram sine mastergradsoppgaver.
Oppgaven leveres inn i digital form (pdf-format).
En student kan levere ny eller revidert masteroppgave en gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat, jf. Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet § 5-6 (1. og 2. ledd).
Examiners
Gradert skala A-F.
Course contact person
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.