EPN-V2

MSL4101 Organization, Management and Change in the Public Sector Course description

Course name in Norwegian
Organisasjon, lederskap og endring i offentlig virksomhet
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Emnet omfatter teorier for analyse av organisasjoner og organisasjonsendring med vekt på offentlige virksomheter. Det fokuseres på tre overordnede perspektiver; instrumentelt perspektiv, et kulturelt perspektiv og et myteperspektiv. Studentene trenes i å bruke disse perspektivene for å analysere årsaker til endring, endringsprosesser, konsekvenser av endring, konteksueltelle forutsetninger for endring og endringsstrategier.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap om organisasjonsendringer og endringsledelse med relevans for offentlig virksomhet
    • inngående kunnskap om mulighetene og begrensningene ved bruk av ulike teoretiske perspektiver for analyse av instrumentelle, kulturelle og mytemessige betingelser for endring

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende ulike teoretiske perspektiver på organisasjoner og organisasjonsendringer
    • anvende faglig kunnskap om organisasjon og ledelse for å kritisk vurdere lederens handlingsrom til å gjennomføre endringer under ulike strukturelle, kulturelle og mytemessige betingelser

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • ha en aktiv rolle i fornyings- og omstillingsarbeid og bidra med kritiske perspektiver i slike prosesser
    • anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen informasjon, kan henvisnings- og sitatteknikk, og kan definere hva som er plagiat og fusk
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen gjennomføres som forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid og oppgaveskriving. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen av emnet.

  • Course requirements

    Emnet gir ei grunnleggjande innføring i retorikk og språkleg kommunikasjon, med vekt på korleis medietekstar representerer og påverkar røynda. Studentane skriv og analyserer tekstar innanfor journalistiske sjangrar.

    Undervisningsspråket er norsk.

  • Assessment

    Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave. Semesteroppgaven skal ha et omfang på 5000 ord (+/- 10%) (eksklusiv forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

    Studentene velger selv tema og problemstilling innenfor rammen av tematikken i emnet. Tema og problemstilling skal godkjennes av faglærer (jf. Arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter).

    En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

  • Permitted exam materials and equipment

    Inga forkunnskapskrav

  • Grading scale

    Etter å ha fullført emnet skal studenten ha følgjande totale læringsutbytte:

    Kunnskap

    Studenten

    • Har kunnskap om norsk rettskriving og normer for god språkføring
    • kjenner grunnleggjande perspektiv, omgrep og modellar innanfor retorikk og andre former for tekstanalyse
    • Er medviten og har kunnskap om samanhengen mellom språk, tanke og røyndom
    • har kunnskap om kva rolle språket speler i samfunnet

    Ferdigheiter

    Studenten

    • Kan skrive korrekt norsk
    • kan skrive klare, poengterte og engasjerande tekstar innanfor nyheits- og kommentarjournalistikk
    • kan argumentere overtydande og vurdere andres argumentasjon kritisk
    • kan analysere journalistiske tekstar med utgangspunkt i retorikk og andre teoriar om språk og tekst

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har eit reflektert forhold til språkbruken hos seg sjølv og andre
    • kan ytre seg i tråd med klarspråksideal og rettleie andre språkbrukarar i tråd med desse ideala
  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Course contact person

    Arild Wæraas