EPN-V2

MSL4101 Organization, Management and Change in the Public Sector Course description

Course name in Norwegian
Organisasjon, lederskap og endring i offentlig virksomhet
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Emnet omfatter teorier for analyse av organisasjoner og organisasjonsendring med vekt på offentlige virksomheter. Det fokuseres på tre overordnede perspektiver; instrumentelt perspektiv, et kulturelt perspektiv og et myteperspektiv. Studentene trenes i å bruke disse perspektivene for å analysere årsaker til endring, endringsprosesser, konsekvenser av endring, konteksueltelle forutsetninger for endring og endringsstrategier.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap om organisasjonsendringer og endringsledelse med relevans for offentlig virksomhet
    • inngående kunnskap om mulighetene og begrensningene ved bruk av ulike teoretiske perspektiver for analyse av instrumentelle, kulturelle og mytemessige betingelser for endring

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende ulike teoretiske perspektiver på organisasjoner og organisasjonsendringer
    • anvende faglig kunnskap om organisasjon og ledelse for å kritisk vurdere lederens handlingsrom til å gjennomføre endringer under ulike strukturelle, kulturelle og mytemessige betingelser

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • ha en aktiv rolle i fornyings- og omstillingsarbeid og bidra med kritiske perspektiver i slike prosesser
    • anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen informasjon, kan henvisnings- og sitatteknikk, og kan definere hva som er plagiat og fusk
  • Teaching and learning methods

    Ingen

  • Course requirements

    Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • bred innsikt i ulike forståelsesmåter og perspektiver knyttet til psykososiale vansker blant barn og unge
    • oppdatert kunnskap om aktuelt regelverk og etiske hensyn i spesialpedagogisk arbeid i et inkluderende læringsmiljø
    • inngående kunnskap om ulike kartleggingsstrategier relatert til psykososiale vansker og læringsmiljø

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • kritisk anvende hensiktsmessige kartleggingsstrategier for å avdekke utfordringer på individ- og systemnivå
    • planlegge, gjennomføre og vurdere spesialpedagogiske tiltak basert på relevante kartleggingsmetoder, for å forebygge og/eller avhjelpe psykososiale vansker
    • kritisk reflektere omkring strategier for samarbeid med eksterne miljøer rundt elever som viser psykososiale utfordringer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i og forståelse for ulike faktorer som hemmer og fremmer læring og psykisk helse blant barn og unge
    • kan formidle kunnskap omkring miljøets betydning for utvikling og opprettholdelse av psykososiale vansker
    • kan planlegge og legge til rette for inkluderende praksiser, alene og som deltaker i en gruppe
  • Assessment

    Arbeids- og undervisningsformer vil veksle mellom:

    • forelesninger, diskusjoner og gruppearbeid
    • litteraturstudier
    • skriftlige oppgaver

    Spesialpedagogikk 2 er et praksisorientert studium. Studentene skal utvikle innsikt i spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet og selv prøve ut ny kunnskap og nye erfaringer i egen eller andres praksis.

  • Permitted exam materials and equipment

    For å kunne gå opp til eksamen i emnet må studentene gjennomføre følgende tre arbeidskrav:

    Arbeidskrav 1: Individuelt arbeidskrav med et omfang på 500 ord +/- 10 %. (+ Arbeidskravet skal utformes etter nærmere retningslinjer som informeres om ved studiestart.

    Arbeidskrav 2: Individuelt arbeidskrav med et omfang på 1500 ord +/- 10 %. Arbeidskravet skal utformes etter nærmere retningslinjer som informeres om ved studiestart.

    Arbeidskrav 3: Muntlig framlegg av skisse til prosjektoppgaven (se omtale under eksamen), omfang 15-20 min per gruppe.

    Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/ utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

    Det er krav om 80% tilstedeværelse i undervisningen, se mer informasjon om krav om tilstedeværelse i programplandelen.

  • Grading scale

    Eksamen gjennomføres som en skriftlig prosjektoppgave i gruppe (2-4 personer). Studentene jobber med oppgaven gjennom hele semesteret, omfang 5000 ord +/- 10 %.

    *Det er anledning til å gjennomføre eksamen individuelt. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved studiestart.

    Ny/utsatt eksamen

    • ved første ny og utsatt eksamen kan omarbeidet versjon av prosjektoppgaven leveres. Ved senere forsøk må det utarbeides ny prosjektoppgave
    • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen
  • Examiners

    Eksamen vurderes til bestått/ ikke bestått.

  • Course contact person

    Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen. Tilsynssensor evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.