EPN-V2

MSL4101 Organization, Management and Change in the Public Sector Course description

Course name in Norwegian
Organisasjon, lederskap og endring i offentlig virksomhet
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
  • Introduction

    Emnet omfatter teorier og modeller for analyse av ledelse, organisasjoner og organisasjonsendring med vekt på offentlige virksomheter. Det fokuseres;på nasjonale og internasjonale drivkrefter og forutsetninger for endring, effektivisering og omstilling, samt på endringsprosesser og -strategier. Emnet har en virkemiddelorientert tilnærming til organisasjon og ledelse.

    Undervisningsspråk er;norsk.;

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap om organisasjon- og ledelse med relevans for forvaltning, tjenesteyting, styring og omstilling i offentlig virksomhet
    • inngående kunnskap om endringsbehov og endringsatferd i organisasjoner
    • kjennskap til nasjonale og internasjonale drivkrefter og forutsetninger for stabilitet og endring i offentlige virksomheter

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • reflektere over organisasjon og ledelse som virkemiddel i offentlig sektor
    • analysere organisasjonsforhold og identifisere utviklingsbehov i offentlige organisasjoner
    • anvende; kunnskap om organisasjon og ledelse for å vurdere endringsstrategier og aktuelle organisatoriske løsninger

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • anvende kunnskaper og;ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og;prosjekter innen administrasjon, styring og ledelse
    • ha en aktiv rolle i fornyings- og omstillingsarbeid og bidra med kritiske perspektiver i slike prosesser
    • anvende kunnskaper og;ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen;informasjon, kan henvisnings- og sitatteknikk, og kan definere hva som er plagiat og fusk
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen gjennomføres som forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid og oppgaveskriving. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen av emnet.

  • Course requirements

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    Arbeidskrav 1: Studenten skal levere;et presentasjonsnotat på;maks to sider;med tema og problemstilling for den individuelle semesteroppgaven (jf. Vurdering/eksamen).;

    Arbeidskravet;må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet;ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.

  • Assessment

    Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave. Semesteroppgaven skal ha et omfang;på 5000 ord (+/- 10%) (eksklusiv forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

    Studentene velger selv tema og problemstilling innenfor rammen av tematikken i emnet. Tema og problemstilling skal godkjennes av faglærer (jf. Arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter).

    En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.;

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skala A - F.

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Course contact person

    Agnete Vabø