Programplaner og emneplaner - Student
MSL4101 Organization, Management and Change in the Public Sector Course description
- Course name in Norwegian
 - Organisasjon, lederskap og endring i offentlig virksomhet
 
- Weight
 - 10.0 ECTS
 
- Year of study
 - 2022/2023
 
- Course history
 - 
                                                    
 
- Curriculum
 - 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            SPRING 2023
                                                        
                                                        
 
- Schedule
 
- Programme description
 
- 
    
Introduction
Emnet omfatter teorier og modeller for analyse av ledelse, organisasjoner og organisasjonsendring med vekt på offentlige virksomheter. Det fokuseres;på nasjonale og internasjonale drivkrefter og forutsetninger for endring, effektivisering og omstilling, samt på endringsprosesser og -strategier. Emnet har en virkemiddelorientert tilnærming til organisasjon og ledelse.
Undervisningsspråk er;norsk.;
 - 
    
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
 - 
    
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om organisasjon- og ledelse med relevans for forvaltning, tjenesteyting, styring og omstilling i offentlig virksomhet
 - inngående kunnskap om endringsbehov og endringsatferd i organisasjoner
 - kjennskap til nasjonale og internasjonale drivkrefter og forutsetninger for stabilitet og endring i offentlige virksomheter
 
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over organisasjon og ledelse som virkemiddel i offentlig sektor
 - analysere organisasjonsforhold og identifisere utviklingsbehov i offentlige organisasjoner
 - anvende; kunnskap om organisasjon og ledelse for å vurdere endringsstrategier og aktuelle organisatoriske løsninger
 
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende kunnskaper og;ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og;prosjekter innen administrasjon, styring og ledelse
 - ha en aktiv rolle i fornyings- og omstillingsarbeid og bidra med kritiske perspektiver i slike prosesser
 - anvende kunnskaper og;ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen;informasjon, kan henvisnings- og sitatteknikk, og kan definere hva som er plagiat og fusk
 
 - 
    
Teaching and learning methods
Undervisningen gjennomføres som forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid og oppgaveskriving. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen av emnet.
 - 
    
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Studenten skal levere;et presentasjonsnotat på;maks to sider;med tema og problemstilling for den individuelle semesteroppgaven (jf. Vurdering/eksamen).;
Arbeidskravet;må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet;ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.
 - 
    
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave. Semesteroppgaven skal ha et omfang;på 5000 ord (+/- 10%) (eksklusiv forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Studentene velger selv tema og problemstilling innenfor rammen av tematikken i emnet. Tema og problemstilling skal godkjennes av faglærer (jf. Arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter).
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.;
 - 
    
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
 - 
    
Grading scale
Gradert skala A - F.
 - 
    
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
 - 
    
Course contact person
Agnete Vabø