EPN-V2

MOKVPRAK Practical Training Course description

Course name in Norwegian
Praksis
Study programme
Bachelor Programme in Media and Communication
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Praksis er et valgfritt emne i 6. semester.

Som en forberedelse til arbeidslivet skal studenten i emnet gjennomføre praksis i en virksomhet/institusjon innenfor medieproduksjon/formidlingsarbeid, informasjon/kommunikasjon eller opplæring/ utviklingsarbeid for å gjøre seg kjent med og få praktisk erfaring i et mediefaglig yrke. Praksisen skal gi studenten mulighet til å bygge opp et kontaktnett innen bransjen. Studenten skaffer selv praksisplass. Praksisstedet skal godkjennes og kvalitetssikres av fagstaben. Praksis skal ikke være lønnet.;

Studenten skal utføre selvstendige arbeidsoppgaver som det er vanlig at mediearbeidere har på arbeidsstedet. Arbeidsoppgavene skal være varierte og ligge innenfor det mediefaglige arbeidsområdet. Studenten skal produsere et eget (egne) mediefaglig arbeid eller ta del i produksjonsprosessen av et slikt arbeid i løpet av praksisoppholdet.

Fastsetting av konkrete arbeidsoppgaver skal planlegges av veileder og student i fellesskap. Veileder skal følge studenten i hennes/hans læreprosess og aktivt ta ansvar for nødvendig progresjon. Student og praksisveileder har gjensidig ansvar for å forberede innholdet i veiledningstimene. Veileder skal skrive en kommentar med helhetsvurdering av studentens praksisopphold etter avsluttet praksis.

Praksisen skal normalt være 9 uker fulltidsarbeid.

Required preliminary courses

Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon har generelle progresjonsbestemmelser:

  • Emner tilsvarende minst 50 studiepoeng av første studieår må normalt være bestått før studenten kan fortsette på andre studieår.
  • Hele første studieår og emner tilsvarende minst 45 studiepoeng av andre studieår må normalt være bestått før studenten kan fortsette på tredje studieår.
  • For å kunne ta emnene MOK3900 Bacheloroppgave og MOKVPRAK Praksis må 120 studiepoeng være bestått.

Studenter som mangler flere studiepoeng enn beskrevet ovenfor, får ikke fortsette på neste studieår før kravet er oppfylt.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten

·;;;;;;;; kjenner de viktigste aktører i norsk arbeidsliv

·;;;;;;;; kjenner de grunnleggende lover og regler som gjelder i norsk arbeidsliv

·;;;;;;;; har oversikt over medie- og kommunikasjonsbransjen

Ferdigheter

Studenten

·;;;;;;;; kan utføre mediefaglige arbeider og ta del i produksjonsprosesser i samarbeid med andre

·;;;;;;;; kan opptre profesjonelt i jobbsammenheng som arbeidstaker og profesjonsutøver

·;;;;;;;; kan kommunisere godt muntlig og skriftlig;og samarbeide effektivt på arbeidsplassen

;

Generell kompetanse

Studenten

·;;;;;;;; har innsikt i faglige og profesjonsetiske problemstillinger i arbeidslivet og i medie- og kommunikasjonsbransjen

·;;;;;;;; kan ta initiativ og bidra med kreativitet i jobbsammenheng

·;;;;;;;; kan bidra til utvikling av god praksis og godt samarbeid med arbeidslivet

Teaching and learning methods

Studentens arbeidstid fastsettes ut fra den arbeidstid som gjelder på det aktuelle arbeidssted. Det gjøres i samråd med praksissted.

For hver student oppnevnes en praksisveileder på praksisstedet. Veiledningen er ikke lønnet.

Det oppnevnes en fagansvarlig i emnet som studenten kan kontakte ved behov.

Course requirements

Skjema for praksissted: Studenten skal levere et skjema for valg av praksissted. I skjemaet skal det angis praksissted, forventede arbeidsoppgaver og veileder ved praksisstedet.

Emneansvarlig godkjenner praksisoppholdet og tildeler kontaktlærer.;Innleveringsfrist er normalt medio november i 5. semester og godkjenning foreligger normalt medio desember.

Minimum 80% av den normale praksisperioden på 9 uker må være gjennomført for å kunne gå opp til eksamen.

Arbeidskrav;må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.;Ved sykdom eller andre tungtveiende årsaker til fravær kan faglærer gjøre en individuell vurdering.

Assessment

Visuell kommunikasjon og mediedesign er et valgfritt emne i 3. semester.

Emnet er en teoretisk og praktisk introduksjon til kreativt arbeid med visuelle kommunikasjonsuttrykk og medie design.

Kurset inneholder tre hoveddeler:

1. Visuell kommunikasjon; tegn & betydning, bilde & kommunikasjon, visuell kultur og design teori

2. Medie design; budskap & målgruppe, komposisjon & design, bildebruk, skrift og typografi

3. Design thinking og kreative design metoder

Permitted exam materials and equipment

Ingen forkunnskapskrav.

Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon har generelle progresjonsbestemmelser.

Grading scale

Kunnskaper

Studenten

  • har grunnleggende teoretiske kunnskaper om og reflektert forståelse av sosiale og kulturelle betingelser for mediedesign og visuell kommunikasjon
  • har grunnleggende forståelse av betydningen av tekst, tegn, komposisjon og bildebruk for tolkning og meningsdannelse
  • har grunnleggende kunnskap om design thinking og kreative metoder
  • er fortrolig med etiske og juridiske rammer for offentlig og kommersiell bruk av visuelt materiale

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide med kreative designmetoder for å utforme visuell kommunikasjon
  • kan arbeide kreativt og praktisk med relevant programvare for publisering i ulike medier fra ide til ferdig produkt
  • har grunnleggende ferdigheter i bildebehandling, illustrasjonsverktøy og grafisk design
  • kan benytte bildedelingsbaser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide kreativt og praktisk med visuell formidling

Examiners

Emnet strekker seg over ett semester. Emnet vil være lagt opp som forelesninger, kollokvie- og gruppearbeid. En stor del av emnet baserer seg på praktisk produksjonsarbeid individuelt eller i grupper.

Praksis

Det legges ikke opp til praksis i dette emnet, men vi ønsker at studentene arbeider med reelle oppgaver for virkelige kunder, der det er mulig.