EPN-V2

MOKV3500 Data visualization Course description

Course name in Norwegian
Datavisualisering
Study programme
Bachelor Programme in Media and Communication
Bachelor Programme in Journalism
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om tilegnelse av ordforråd og om strukturer i engelsk fra lyd- til tekstnivå
  • har kunnskap om hvordan barn lærer språk, med fokus på begynneropplæring
  • har kunnskap om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
  • har kunnskap om læreplanverket, nasjonale prøver, kartleggingsverktøy, og læremidler for engelskfaget
  • kjenner forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for engelskfaget på trinn 1-7

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og selvstendig
  • kan oppdage lese- og skrivevansker og legge til rette for tilpasset opplæring
  • kan bruke underveisvurdering for å veilede elever i engelskopplæringen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset elever på trinn 1-7
  • kan reflektere over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling
  • kan vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse

Recommended preliminary courses

The course does not require previous experience with programming, but participants should have an interest for data and programming. Using your own laptop and having administrative rights to this laptop is necessary.

Required preliminary courses

None

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student knows:

  • cartography
  • correct use of different types of graphs
  • How to search public databases
  • data sources and source criticism
  • basic statistical methods

Skills:

The student can:

  • Find and refine data while maintaining the integrity of the dataset
  • Use mathematics and programming to visualize data
  • Produce user-friendly interactive maps and charts to communicate a message efficiently

General skills:

The student can

  • Analyze data from various sources
  • Produce digital stories for multiple platforms
  • Analyze works within the field
  • Communicate fact based and quantitative sources in a visual form.

Teaching and learning methods

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Arbeidskravene er knyttet til studenters utvikling av egne ferdigheter i faget og til et bestemt antall tekster. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Tre timers individuell skriftlig oppgave i engelsk uten hjelpemidler. Skriveoppgaven gjennomføres i en undervisningsøkt på campus. Formålet med oppgaven er å vise kunnskaper i språkstruktur fra lyd- til tekstnivå.
  • Skriftlig oppgave i grupper med omfang på 1000 ord +/- 10 %. Formålet med oppgaven er praksisnært arbeid med grunnleggende ferdigheter og vurdering gjennom elevtekstanalyse.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Krav om deltakelse i undervisningen og vilkår for arbeidskrav er beskrevet i fagplanen.

Course requirements

Muntlig eksamen på 30 minutter i gruppe på tre (eller par hvis nødvendig pga. studenttall), med varighet opp til 15 minutter til presentasjon av en gitt oppgave og 15 minutter per gruppe til spørsmål fra sensorene. Det gis individuell karakter. Eksamensspråket er engelsk.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Av praktiske hensyn vil gruppeeksamen kunne gjennomføres som individuell eksamen på 20 minutter ved ny/utsatt eksamen.

Assessment

The exam consists of two parts.

Part 1 is a group or individual project made by groups of 1-3 students. The work must include a written article with at least 2 graphics elements based on structured datasets. The elements can be made with any tools we have used in class or other tools approved by the course administrator. All members of the group will get the same grade grade for part 1.

Part 2 is a individual written reflection paper where the student should demonstrate the learning outcomes for the project and the course. The paper should be about 2000 words in length. The assessment of the reflection paper can result in the student’s final grade being adjusted one step up or one step down. Font and font size: Arial/Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.

The exam can be written in Norwegian or English.

The appeal deadline starts running after the examination results for part 2 are published.

The student must pass all parts of the exam to get an overall pass.

Students who do not pass part 1 of the exam may submit a revised version, either individually or as a group, once. Students who have passed part 1, but not part 2, can resubmit their examination by re-handing in part 1 with a revised part 2

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Grading scale

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.

Examiners

The exam assignment is assessed per group by two sensors. For at least 25 percent of assignments one sensor must be external. The grades set by an external sensor sould form the basis for asessing the level of the assignments in relation to grades. Internal sensors must take into account the external sensors assessment during sensoring.

Course contact person

Gaute Heggen