Programplaner og emneplaner - Student
MOKV3300 Freely chosen course Course description
- Course name in Norwegian
- Særemne
- Study programme
-
Bachelor Programme in Media and Communication
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Særemne er valgfritt emne i 6. semester.
Mulige varianter for særemne er:
- A Et relevant emnestudium ved et universitet eller en høgskole i inn- eller utland (dette vil ikke regnes som utveksling, og evt. opphold i utlandet blir sannsynligvis ikke dekket av lånekassen)
- B Et valgfritt emne i studieløpet som studenten ikke har fulgt tidligere
- C Et relevant emne som studentene komponerer selv
- D Et forskningsbasert studieløp
- E En medieproduksjon
Under følger emnebeskrivelse for den enkelte variant. Variant må forhåndsgodkjennes av emneansvarlig. For godkjenning leveres det et skjema i CANVAS. Innleveringsfrist meddeles på CANVAS og vil normalt være medio desember i 5. semester. Krav til innhold av informasjon i skjemaet er oppført under den enkelte varianten
Required preliminary courses
Studiet har progresjonsbestemmelser, jamfør programplanens generelle del:
...Hele første studieår og emner tilsvarende minst 45 studiepoeng av andre studieår må normalt være bestått før studenten kan fortsette på tredje studieår.
Studenter som mangler flere studiepoeng enn beskrevet ovenfor, får ikke fortsette på neste studieår før kravet er oppfylt.
Learning outcomes
Variant A - et relevant emnestudium ved et universitet eller en høgskole i inn- eller utland
Studenten kan som sitt særemne avlegge eksamen i et emne ved en annen institusjon. Emnet må være relevant til bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Emnet må være på 15 studiepoeng eller mer. I særlige tilfeller hvor det er sterk faglig sammenheng mellom to eller flere mindre emner, kan disse godkjennes samlet som Særemne.
Kunnskaper og ferdigheter
Studenten har kunnskaper og ferdigheter i henhold til gjeldende emneplan.
Variant B - et valgfritt emne i studieløpet som studenten ikke har fulgt tidligere
Studenten kan avlegge et av valgemnene på andre eller tredje studieår som sitt særemne. Plass på emnet tilbys hvis det er ledig kapasitet. Det anbefales at studenten også fører opp en alternativ variant/annet emne i tilfelle studenten ikke får plass på ønsket emne.
Kunnskaper og ferdigheter
Studenten har kunnskaper og ferdigheter i henhold til gjeldende emneplan.
Variant C - et relevant emne som studenten(e) komponerer selv
Studenten(e) kan lage et egenkomponert emne som er relevant til bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Normalt kan 1-3 studenter jobbe sammen om ett emne.
Kunnskaper og ferdigheter
Studenten har kunnskaper og ferdigheter i henhold til egenkomponert emneplan (se Organisering og arbeidsmetoder).
Skjema for godkjenning av variant
Skjemaet skal inneholde foreslått navn på emnet, og problemstilling og tema for semesteroppgaven (se Vurdering). Emnets innhold må være relevant til medier og kommunikasjon.
Sammen med skjemaet skal det vedlegges et utkast til en egen emneplan, som skal inneholde forslag til kunnskaps- og ferdighetsmål. Studenten(e) får oppnevnt en veileder i henhold til emnets innhold. Endelig utforming av kunnskaps- og ferdighetsbeskrivelser, og endelig problemstilling for semesteroppgave gjøres i samråd med veileder.
Variant D - et forskningsbasert studieløp
Studenten kan som sitt særemne delta i et forskningsnettverk eller gjøre forskningsrettet arbeid for et forskningsprosjekt. Normalt kan 1-3 studenter være tilknyttet samme forskningsprosjekt/-nettverk.
Kunnskaper og ferdigheter
Studenten har kunnskaper og ferdigheter i henhold til emneplan (se Organisering og arbeidsmetoder).
Variant E - en medieproduksjon
Studentene kan som sitt særemne lage en medieproduksjon. Medieproduksjoner gjennomføres normalt i grupper på 3-5 personer.
Kunnskaper og ferdigheter
Studenten har kunnskaper i henhold til emneplan (se Organisering og arbeidsmetoder).
Teaching and learning methods
Variant A
Studenten må selv skaffe seg plass på emnet som ønskes avlagt. Studenten følger emnet jfr. aktuell emneplan.
Variant B
Studenten kan avlegge et av valgemnene på andre eller tredje studieår som sitt særemne. Se aktuell emneplan.
Variant C
Studenten(e) kan lage et egenkomponert emne i samarbeid med veileder. Dette skrives i et skjema.
Skjemaet skal inneholde foreslått navn på emnet, og problemstilling og tema for semesteroppgaven (se Vurdering). Emnets innhold må være relevant til medier og kommunikasjon.
Veileder er normalt en av de faste undervisningsansatte ved bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Studentene har krav på inntil 4 timers veiledning. Studenten må selv kontakte veileder for å avtale veiledningstimer. Studenten skal forelegge veileder spørsmål og problemstillinger skriftlig før veiledningstimene.
Variant D
Studenten må selv skaffe seg tilknytning til forskningsnettverket eller forskningsprosjektet.
Skjema for godkjenning av variant
Skjemaet skal inneholde informasjon om forskningsnettverket eller prosjektets tema/innhold, hvordan studenten skal bidra og navn på veileder i prosjektet/nettverket. Sammen med skjemaet skal det vedlegges et utkast til en egen emneplan, som skal inneholde forslag til kunnskaps- og ferdighetsmål. Særemnet godkjennes av emneansvarlig. Endelig utforming av emneplan gjøres i samråd med veileder og godkjennes av emenansvarlig.
Veileder
Fastsetting av konkrete arbeidsoppgaver skal planlegges av veileder og student i fellesskap. Veileder skal følge studenten i hennes/hans læreprosess og aktivt ta ansvar for nødvendig progresjon. Student og veileder har gjensidig ansvar for å forberede innholdet i veiledningstimene. Veiledningen skal tilrettelegges slik at studenten aktivt kan reflektere over faglige og etiske problemstillinger tilknyttet forskningsnettverkets/-prosjektets tema/innhold. Veileder skal skrive en kommentar med helhetsvurdering av studentens forskningsopphold.
Variant E
Skjema for godkjenning av variant
Skjemaet skal gi informasjon om form, tema og produksjonsplan for medieproduksjonen. Sammen med skjemaet skal det vedlegges et utkast til en egen emneplan, som skal inneholde forslag til kunnskaps- og ferdighetsmål. Særemnet godkjennes av emneansvarlig og studentene får oppnevnt en veileder.
Endelig utforming av emneplan og endelig form, tema og produksjonsplan gjøres i samråd med veileder.
Veileder
Veileder er normalt en av de faste undervisningsansatte ved bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Studentene har krav på inntil 4 timers veiledning. Studentene må selv kontakte veileder for å avtale veiledningstimer. Studentene skal forelegge veileder spørsmål og problemstillinger skriftlig før veiledningstimene.
Course requirements
Etter fullført praksisopplæring i fjerde semester har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om klasseledelsens betydning for tilpasset opplæring
- har kunnskap om hvordan konflikter og mobbing kan forebygges og håndteres
- har kunnskap om hvordan bruke mangfoldet i klasserommet som en ressurs i undervisningen
- har kunnskap om elevenes forutsetninger og utvikling som utgangspunkt for tilpasset opplæring
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke ulike arbeidsmåter og læremidler i undervisningen og tilpasse det til den enkelte elevs forutsetninger
- kan bruke vurdering som del av læringsarbeidet og legge til rette for elevenes egenvurdering
- kan bruke elevaktive læringsmåter som er språk- og læringsfremmende
- kan delta i meningsutvekslinger med klare argumenter og motargumenter uten at språket setter noen begrensning i kommunikasjonen
Generell kompetanse
Studenten
- kan fremme dialog, gjensidig toleranse og respekt i læringsfellesskap preget av språklig og kulturelt mangfold
- kan bruke observasjon og intervju som metoder i pedagogisk arbeid i skolen
- kan bruke norsk skriftlig og muntlig på en tilfredsstillende måte i sin yrkesutøvelse som lærer
- kan analysere og håndtere ulike former for mangfold i klasserommet og i skolen
Assessment
Variant A
Etter at eksamen i emnet er bestått ved den aktuelle institusjon, må sluttdokumentasjon/karakterutskrift forelegges fakultetsadministrasjonen slik at emnet kan innpasses i den enkeltes bachelorgrad.
Variant B
Studenten tar eksamen i emnet jfr. emneplan.
Variant C
En skriftlig semesteroppgave. Semesteroppgaven kan etter emnets karakter skrives individuelt eller i en gruppe. Omfang: ca. 15-20 sider ved individuell besvarelse, ca. 20-40 sider hvis flere skriver sammen. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.
Variant D
Individuell semesteroppgave i form av en sluttrapport. Veileders kommentar og helhetsvurdering skal være vedlagt. Rapporten kan etter emnets karakter skrives individuelt eller i en gruppe. Omfanget av rapporten skal være 15-20 sider ved individuell besvarelse, eller 20-40 sider hvis flere skriver sammen. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.
Variant E
Avsluttende vurdering består av to deler.
Eksamensdel 1: Gruppens medieproduksjon med relevante arbeidsdokumenter. Omfanget av medieproduksjonen avtales i samråd med veileder.
Eksamensdel 2: Individuell produksjonsrapport på 5-10 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Studenten skal i produksjonsrapporten kunne analysere og evaluere ferdig produkt og produksjonsprosess, og drøfte de valgte løsningene i lys av pensum. Studenten skal i den individuelle produksjonsrapporten legge vekt på sine arbeidsområder i produksjonen. Rapporten vil danne grunnlag for individuell justering av karakteren gitt i eksamensdel 1. Karakteren kan justeres ett trinn opp eller ned.
Begge eksamensdeler må være bestått for å få bestått karakter. Om sensur på de to delene faller på ulike tidspunkt gjelder klagefristen fra det tidspunktet den siste senuren ble publisert.
Permitted exam materials and equipment
Variant A og B: Se den aktuelle emneplan.
Variant C, D og E: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Variant A
Se aktuell emneplan.
Variant B
Se aktuell emneplan.
Variant C
Gradert skala A - F.
Variant D
Gradert skala A - F.
Variant E
Gradert skala A - F.
Examiners
Variant A
Se aktuell emneplan
Variant B
Se aktuell emneplan.
Variant C
Det benyttes en intern og en ekstern sensor på alle besvarelser.
Variant D
Det benyttes en intern og en ekstern sensor på alle besvarelser.
Variant E
Det benyttes en intern og en ekstern sensor på alle besvarelser.