EPN-V2

MOKV2500 Fiction Film production for web and TV Course description

Course name in Norwegian
Fiksjonsfilmproduksjon for nett og TV
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
  • Introduction

    Fiksjonsfilmproduksjon for nett og TV er et valgfritt emne i 4. semester av bachelorstudiet i medier og kommunikasjon.

    Emnet tar for seg fiksjonsfilmproduksjon både teoretisk og praktisk for nett og TV, med særlig vekt på fortellertekniske ferdigheter, manusutvikling og kunnskap om produksjonsprosessen, fra ideutvikling til ferdig film.

  • Required preliminary courses

    Bestått karakter i emnet Dokumentar- og nyhetsproduksjon for nett og TV eller tilsvarende, er et forkunnskapskrav for å kunne ta emnet.

  • Learning outcomes

    Kunnskaper

    Studenten har god kunnskap om

    • teorier og prinsipper for manusskriving, samt manusutvikling
    • opptaksteknikk - kamera, lydopptak, lyssetting og redigering
    • lyd og bilde som fortellerelement i en audiovisuell fortelling
    • prosjektarbeid med et større prosjekt for nett og TV.

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • skrive og utvikle manus til korte fiksjonsfilmer
    • visualisere og fortelle effektiv med lyd og levende bilder
    • klipping av fiksjonsfilm for nett og TV
    • planlegge og produsere en kort fiksjonsfilm fra ide til ferdig film

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • være produsent, foto, regi, lyd, klipp eller manusforfatter på en kort fiksjonsfilm eller en web-serie
    • regiarbeid, både visuelt og i arbeid med skuespillere
    • kan lage korte fiksjonsfilmer og en webserie for nett og TV, levert som et prosjektorganisert arbeid.
  • Teaching and learning methods

    Studieløpet i emnet vil være lagt opp som forelesninger, seminarer, kollokvie- og gruppearbeid, filmkjøringer med gjennomgang av filmeksempler og praktisk produksjon. Studentene vil få en grundig teoretisk innføring i opptaksteknikk for så å prøve ut teoriene i praksis.

    I produksjonsgrupper skal det skrives manus for en fiksjonsfilmproduksjon. I tillegg skal det utarbeides en produksjonsplan. Etter gjennomgang og veiledning av manus og produksjonsplan skal programmet produseres i grupper på 3-5 deltagere. Alle grupper skal ha en veiledningstime før produksjonsstart for å kvalitetssikre arbeidet.

  • Course requirements

    Det er fire arbeidskrav i emnet:

    • gjennomført klippeøving
    • gjennomført kurs i manusutvikling
    • produksjonsplan til eksamensproduksjon
    • deltagelse i veiledningstime og ved gjennomgang av arbeidskrav

    Arbeidskravene godkjennes av faglærer og alle arbeidskrav skal være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen.

    For å sikre at studentene får faglig kontinuitet og grunnlag for å oppnå den nødvendige tekniske ferdighetskompetanse, er det obligatorisk deltagelse ved all undervisning. Fravær utover 20 prosent medfører tap av eksamensrett.

    Frister og nærmere detaljer for innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.

  • Assessment

    Gjennom praksisperioden er;studentene ute i yrkesfeltet;og får erfaring i hvordan teorier og ferdigheter i studiet har relevans for arbeidslivet, inkludert evnen til å kommunisere og samarbeide. Praksisperioden går over 8 uker, og man regnes som ordinære studenter i hele perioden. Studenten er likevel forpliktet til å innordne seg etter de reglene og forventninger som gjelder for ansatte på praksisstedet. Praksisperioden er ulønnet.;

  • Permitted exam materials and equipment

    Studenter som mangler mer enn 25 studiepoeng, etter eksamen i tredje semester (inkludert ny og utsatt eksamen) kan ikke gå ut i praksis.

  • Grading scale

    Kunnskap

    Studenten har

    • dybdekunnskap om hvordan;arbeidsplassen er organisert
    • oversikt over hvilke oppgaver som blir utført på arbeidsplassen
    • innsikt i hvordan administrative arbeidsoppgaver kan løses
    • innsikt i hvordan hun eller han fungerer i en arbeidssituasjon

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • formulere og analysere økonomiske, juridiske og samfunnsfaglige problemstillinger
    • utføre og;delta i forskjellige former for administrativt arbeid
    • reflektere over utføring av eget arbeid på praksisstedet
    • kommunisere og samarbeide i ulike arbeidssituasjoner
    • redegjøre for minst ett forhold ved arbeidsplassen som har relevans for teorien i studiet og diskutere hvorvidt dette også gjelder i andre land

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • anvende teoretiske kunnskaper i praktiske arbeidsoppgaver
    • systematisere og formidle kunnskap;skriftlig og muntlig
    • vise evne til selvrefleksjon og korrigering av egen adferd gjennom tilbakemeldinger
    • vise evne til analytisk tenkning og refleksjon rundt problemstillinger knyttet til praksis
  • Examiners

    Praksisstedet skal være faglig relevant for utdanningen, fortrinnsvis i offentlig sektor. I spesielle tilfeller kan praksis også være i pågående forsknings- og utviklingsprosjekter ved OsloMet.

    Studenten skal i praksisperioden få mulighet til å prøve sine kunnskaper og ferdigheter ved å utføre administrative oppgaver eller;lederoppgaver som er relevant for studiet. Praksisplasser som godkjennes må sørge;for at studenten får nødvendig veiledning i praksisperioden.

    Studenten skal ved starten av praksisperioden utarbeide en beskrivelse av forventet læringsutbytte. Dokumentet skal være et felles arbeidsverktøy for student og praksisstedets veileder i læringsprosessen. Studenten skal etter endt praksisperiode gi en skriftlig refleksjon av om praksis har gitt forventet læringsutbytte. Studenten kan;benytte;to praksisdager til arbeid med læringsutbyttekontrakten og refleksjonsdokumentet om faktisk læringsutbytte.

    Det avholdes obligatoriske møter og praksissamlinger.;Nærmere informasjon gis av emneansvarlig.

  • Course contact person

    Det avholdes obligatoriske praksissamlinger og møte med praksisstedets veileder.

    Studenten skal levere følgende dokumenter:

    1. Registreringsskjema for tildelt praksisplass

    2. Veiledningsavtale og læringsutbytteavtale

    3. Veileders sluttvurdering

    4. Refleksjonsdokument over eget læringsutbytte.