EPN-V2

MOKV2100 Visual Communication and Media Design Course description

Course name in Norwegian
Visuell kommunikasjon og mediedesign
Study programme
Bachelor Programme in Media and Communication
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
FALL 2018
Schedule
Course history

Introduction

Visuell kommunikasjon og mediedesign er et valgfritt emne i 3. semester.

Emnet er en teoretisk og praktisk introduksjon til kreativt arbeid med visuelle kommunikasjonsuttrykk og medie design.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten

  • har grunnleggende teoretiske kunnskaper om og reflektert forståelse av sosiale og kulturelle betingelser for mediedesign og visuell kommunikasjon
  • har grunnleggende forståelse av betydningen av tekst, tegn, komposisjon og bildebruk for tolkning og meningsdannelse
  • har grunnleggende kunnskap om design thinking og kreative metoder
  • er fortrolig med etiske og juridiske rammer for offentlig og kommersiell bruk av visuelt materiale

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide med kreative designmetoder for å utforme visuell kommunikasjon
  • kan arbeide kreativt og praktisk med relevant programvare for publisering i ulike medier fra ide til ferdig produkt
  • har grunnleggende ferdigheter i bildebehandling, tegneverktøy og publiseringsverktøy for trykk
  • kan benytte bildedelingsbaser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide kreativt og praktisk med visuell formidling

Content

Supervised individual written exam, 4 hours

Teaching and learning methods

Emnet strekker seg over ett semester. Emnet vil være lagt opp som forelesninger, kollokvie- og gruppearbeid. En stor del av emnet baserer seg på praktisk produksjonsarbeid individuelt eller i grupper.

Praksis

Det legges ikke opp til praksis i dette emnet, men vi ønsker at studentene arbeider med reelle oppgaver for virkelige kunder, der det er mulig.

Course requirements

Studentene skal levere inn fire arbeidskrav med praktisk utforming av visuelle uttrykk i ulike kombinasjoner av tekst og bilde og til ulike publiseringsplattformer. Ett av arbeidskravene utarbeides i grupper, mens de tre andre løses individuelt.

Arbeidskravene skal sikre at studenten har tilegnet seg praktiske ferdigheter i relevant programvare og jevn arbeidsinnsats gjennom semesteret. I gjennomsnitt arbeider studenten 2 til 3 uker med hvert arbeidskrav.

Arbeidskravene godkjennes av faglærer og alle arbeidskrav skal være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen.

For å sikre at studentene oppnår den nødvendige praktiske ferdighetskompetansen, er det nødvendig med deltakelse ved all undervisning.

Frister og nærmere detaljer for innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.

Assessment

For endelig vurdering skal studentene levere et visuelt produkt der ferdigheter og kunnskaper fra kurset blir demonstrert, samt en skriftlig rapport. Eksamensoppgaven er prosjektoppgaven studenten arbeider med gjennom de ulike delene av kurset.

Produktet skal være gjennomarbeidet med samsvar mellom intensjon og ferdig uttrykk. De estetiske virkemidlene skal brukes både kreativt og kontrollert.

Den skriftlige rapporten skal være på ca. 15000 tegn med mellomrom.

Rapporten skal dokumentere studentens medie design prosjekt - fra idé til ferdig produkt. Studentene skal i rapporten også analysere og evaluere designprosessen, det ferdige produktet, samt drøfte de valgte løsningene i lys av pensumlitteraturen.

Det gis en samlet vurdering av studentens medie design prosjekt og den skriftlige rapporten.

Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær fra ordinær eksamen kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

This course focuses on the characteristic properties of different types of active ingredients, formulations and routes of administration, as well as theory on and practical presentation of sterile pharmaceutical production.

Examiners

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can describe the structure and function of biological barriers
  • can explain the function of relevant ancillary substances in pharmaceutical preparations
  • is capable of explaining factors that can limit the bioavailability of active ingredients and influence the biopharmaceutical properties of pharmaceuticals
  • can explain the choice of active ingredients, formulation and route of administration in connection with pharmaceutical development
  • can give grounds for how the durability and conditions for storage of pharmaceuticals are determined
  • is capable of assessing the use of different pharmaceutical formulations based on a patient’s condition and needs

Skills

The student

  • can discuss principles of pharmaceutical formulation based on information from summaries of product characteristics (SPC) and any other relevant pharmaceutical reference works
  • masters basic skills in aseptic work technique and sterilisation procedures
  • can assess whether a pharmaceutical batch is consistent with specific quality requirements
  • can present an allocated relevant topic to fellow students

General competence

The student

  • can apply knowledge to identify innovative formulations and critical stages of the development and production of pharmaceuticals
  • can familiarise him/herself with the principles of formulation for new pharmaceuticals
  • can assess possibilities for individual adaptation of pharmaceutical formulation to create the best possible health at the individual level
  • has a conscious relationship to the choice of own formulation and routes of administration
  • has an understanding of the role of the pharmacist in pharmaceutical development and production

Course contact person

Work and teaching methods include lectures, group work, question sessions and laboratory work. The lectures involve student activity and the material elucidated with the help of examples of clinical relevance. The laboratory work focuses on aseptic work technique. The flipped classroom method is used for parts of the course. Digital learning resources will be made available to students in advance, and the time they spend at the university will be used to work on assignments and group work.