EPN-V2

MOK1601 Media, power, and society Course description

Course name in Norwegian
Medier, makt og samfunn
Study programme
Bachelor Programme in Media and Communication
One-year Programme in Media and Communication
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

The exam in the course is submission of the master's thesis and an oral exam. The master's thesis can be submitted individually or students can work and submit the thesis in pairs.

The master's thesis must have a scope of 16,000 words +/- 10 %. Font and font size: Arial / Calibri 12 points. Line spacing: 1.5. The table of contents, foreword, abstract, reference list and appendixes come in addition to this. When students work in pairs, the students must submit a written declaration on submission describing the division of work between them.

Oral exam If the master's thesis is considered passed, an oral exam is conducted. In the oral examination, the candidate(s) receive a thorough oral feedback on the master's thesis, and otherwise the oral examination consists of a professional conversation about the thesis. The length of the oral exam varies, but usually lasts 30-40 minutes.

The oral exam provides an opportunity for adjusting the grade of the master's thesis up or down one grade. The final grade will be included on the Diploma. When two students write together, they also have a joint oral presentation and oral exam. It is expected that the two students contribute equally in the oral exam.

Students are allowed to submit a new or revised master's thesis once if they are awarded a fail grade. A reworked version of the thesis must be submitted within the given deadline. The student has a right to one additional supervision session before the new submission. A student will not be allowed to submit a new master's thesis in the same programme if a pass grade has already been awarded.

If the student appeals against the grade, a new committee will be appointed and the master's thesis will be re-assessed. If the grade is changed, a new oral exam will be held.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende forståelse av medienes samfunnsrolle
  • har kunnskap om og innsikt i medievitenskapens sentrale teorier om medienes makt, medienes rolle i offentligheten og mediepåvirkning
  • kjenner grunnleggende teorier om medierepresentasjon og mangfold
  • har grunnleggende forståelse av hvordan medieproduksjonen påvirkes av en rekke eksterne og interne faktorer
  • har innsikt medienes strukturelle rammevilkår, inkludert økonomi, politikk og teknologi
  • har innsikt i mediebruk og perspektiver på publikum

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over ulike former for mediemakt i et samtidig og historisk perspektiv
  • kan diskutere betydningen av medierepresentasjon og marginalisering
  • kan gjøre rede for hvordan politiske, økonomiske og teknologiske rammer påvirker mediene, med særlig vekt på digitalisering og globalisering
  • kan diskutere hvordan medieproduksjonen påvirkes av både eksterne og interne faktorer
  • kan anvende medievitenskapelige innsikter på aktuelle problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten

  • har kompetanse i kritisk, selvstendig drøfting av medievitenskapelige problemstillinger
  • Studenten har kompetanse i å presentere og diskutere faglige spørsmål
  • Studenten behersker prinsippene for akademisk skriving

Teaching and learning methods

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, gruppearbeid og studentpresentasjoner.

Undervisningen foregår fysisk, på campus.

Course requirements

Emnet består av tre arbeidskrav som blir vurdert til bestått/ikke bestått. Alle arbeidskravene må være gjennomført innen fastsatt frist og godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.

Arbeidskrav 1 er gruppeoppgave der studentene skal holde en presentasjon over et gitt medievitenskapelig tema. Formålet med oppgaven er å sette seg inn i en faglig problemstilling og bruke pensum og relevante eksempler for å besvare denne på en pedagogisk måte. Presentasjonen skal være på ca. 20 minutter. Alle medlemmene i gruppen vil få samme vurdering. Grupper som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, vil få mulighet til å holde presentasjonen på nytt 1 gang. Ved sykdom eller andre tungtveiende årsaker som hindrer deltakelse fra en student i gruppa, kan et individuell oppgave avtales med faglærer.

Arbeidskrav 2 er et individuelt arbeidskrav. Arbeidskravet består av aktiv deltakelse i en fagsamtale om et medievitenskapelig tema som vil bli gitt i forkant. Fagsamtalen gjennomføres i grupper og vil bli ledet av faglærer. Formålet med vurderingen er praktisk trening i kritisk refleksjon og diskusjon. Fagsamtalen vil ha varighet på et sted mellom 30-60 minutter. Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, vil få mulighet til å delta i en ny fagsamtale med faglærer.

Arbeidskrav 3 er et individuelt arbeidskrav. Arbeidskravet er en firetimers prøve hvor studentene skal drøfte en aktuell medievitenskapelig problemstilling med hjelp av tillatte hjelpemidler (lærebøker, forelesningsnotater). Formålet med arbeidskravet er praktisk trening i akademisk skriving. Alle studentene får en kort, skriftlig tilbakemelding. Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, kan levere omarbeidet versjon 1 gang. Ved sykdom eller andre tungtveiende årsaker kan egen frist avtales med faglærer.

Assessment

Avsluttende individuell skoleeksamen (6 timer).

Permitted exam materials and equipment

Agnete Vabø

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Eksamenssvarene blir vurdert av intern eller ekstern sensor. Et utdrag på 25 prosent av svarene blir sensurerte av to sensorer. Karakterene på besvarelsene fra uttrekket skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Course contact person