EPN-V2

MOK1600 Media Theory - Media, Culture and Society Course description

Course name in Norwegian
Medieteori - medier, kultur og samfunn del 1 og 2
Study programme
Bachelor Programme in Media and Communication
One-year Programme in Media and Communication
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Emnet Medieteori - medier, kultur og samfunn utgjør 20 studiepoeng og gjennomføres over to semestre i første studieår. Første semester er lagt opp som en introduksjon til fagfeltet og avsluttes med et arbeidskrav i form av en 4-timers skriftlig prøve. Andre semester er fordypende, og fortsetter med to arbeidskrav og en avsluttende hjemmeeksamen. Det er tilsammen tre arbeidskrav (ett i første og to i andre semester) som må være godkjent før studenten kan gå opp til avsluttende eksamen/vurdering.

Medieteori del I: Medienes makt

Medieteori Del I skal introdusere studentene for medievitenskap med vekt på teorier om mediemakt, mediepåvirkning og medienes representasjon av virkeligheten.

Medieteori del II: Medier, kultur og samfunn

Medieteori Del II bygger på Medieteori Del I og skal videreføre og utdype introduksjonen av medievitenskap som fag med vekt på medienes politiske, kulturelle og økonomiske rammer og hva som former medienes innhold.

Required preliminary courses

Emnet er en innføring i informasjons- og kommunikasjonsarbeid i offentlig og privat sektor og skal være en kvalifisering til profesjonsutvelse. Emnet inneholder fire uker praksis.

Informasjons- og kommunikasjonsarbeid med praksis er et valgfritt emne i 5. semester.

Learning outcomes

Medieteori del I: Medienes makt

Kunnskaper

Studenten

  • har grunnleggende forståelse av hvordan medienes samfunnsrolle har endret seg og er i endring
  • har kunnskap om og innsikt i medievitenskapens sentrale teorier om medienes makt og påvirkning på samfunnet og individer i Norge
  • kjenner grunnleggende teorier om medienes framstilling av verden rundt oss

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over ulike former for mediemakt i et samtidig og historisk perspektiv
  • kan diskutere medieinnhold gjennom å vurdere representasjon og virkemidler

Generell kompetanse

  • Studenten får kompetanse i kritisk, selvstendig drøfting av påvirkning og makt.

Medieteori del II: Medier, kultur og samfunn

Kunnskaper

Studenten

  • har grunnleggende forståelse av hvordan medieproduksjonen påvirkes av en rekke eksterne og interne faktorer
  • har innsikt i ulike medievitenskapelige teorier og perspektiver på medienes endrede rammer og innhold

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for hvordan politiske, kulturelle og økonomiske rammer påvirker mediene, med særlig vekt på digitalisering og globalisering
  • kan bruke sentrale medievitenskapelige perspektiver på medietekster og -innhold i dagens sammensatte medielandskap
  • kan diskutere hvordan medieproduksjonen påvirkes av både eksterne og interne faktorer
  • kan anvende medievitenskapelige innsikter på en aktuell problemstilling knyttet til medieproduksjon, medieinnhold og mediebruk

Generell kompetanse

  • Studenten har kompetanse i å finne og analysere aktuelle problemstillinger.
  • Studenten behersker prinsippene for akademisk skriving.

Teaching and learning methods

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner informasjons- og kommunikasjonsmedarbeiderens plassering og oppgaver i en organisasjon
  • kjenner de sentrale prinsippene for hensiktsmessig tilrettelegging av informasjon og kommunikasjon til ulike formål, i offentlig og privat sektor

 

Ferdigheter

Studenten

  • mestrer både muntlig og skriftlig formidling og presentasjonsteknikk og kan opptre profesjonelt i ulike mediekanaler
  • kan vurdere informasjons- og kommunikasjonsstrategier internt og eksternt i lys av de utfordringene som organisasjoner møter i ulike sammenhenger, herunder kriser
  • kan opptre profesjonelt i mediesammenheng, kan lage skriftlig informasjon og kommunisere denne i ulike formater og mediekanaler

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger i arbeidslivet 
  • kan profilere egen kompetanse muntlig og skriftlig i ulike mediekanaler for å kunne bidra til utvikling av god praksis og godt samarbeid med arbeidslivet

Course requirements

Emnet strekker seg over ett semester, og er i hovedsak lagt opp med forelesninger, selvstyrte kollokviegrupper, oppgaveløsninger, presentasjon av arbeidskrav i grupper/plenum, selvstudium av pensum og en obligatorisk praksisperiode på fire uker (normalt uke 39-42). Det gis opplæring i å søke praksisplass. Praksisstedet skal godkjennes og kvalitetssikres av emneansvarlig.

Assessment

Vurdering og eksamen

- Avsluttende individuell hjemmeeksamen (fire dager, 20 studiepoeng): Avsluttende hjemmeeksamen er en mer omfattende drøfting der studentene skal bruke medievitenskapelig teori til å diskutere en aktuell problemstilling. Besvarelsene skal være 12-15 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.

Permitted exam materials and equipment

Til eksamen skal studentene levere en mappe. Mappen består av tre arbeidskrav. Arbeidskravene skal være omarbeidet etter at de ble levert inn første gang. Emneansvarlig avgjør hvilke arbeidskrav som skal leveres inn til eksamen. 

Dersom eksamenskarakteren er ikke bestått må alle deler av mappen leveres på nytt.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Gradert skala A-F.

Course contact person

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.