EPN-V2

MOK1100 Media Theory I - Media, Culture and Society Course description

Course name in Norwegian
Medieteori I
Study programme
Bachelor Programme in Media and Communication
One-year Programme in Media and Communication
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

Medieteori I skal introdusere studentene for medievitenskap.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten

  • har grunnleggende teoretisk kunnskap om forskjellige mediers egenart
  • har kompetanse i å vurdere medienes rolle og funksjon i historisk, politisk, økonomisk, etisk og kulturelt perspektiv
  • har kunnskap om og innsikt i medievitenskapens sentrale teorier og metoder

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over hovedtrekk i nyere og eldre medie- og journalistikkforskning og forskningsmetode
  • kan gjøre rede for teorier knyttet til kommunikasjon, mediebruk, resepsjon og påvirkning i et samtidig så vel som historisk perspektiv
  • kan bruke grunnleggende grep for å skrive en kronikk eller et debattinnlegg i en avis

Content

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, gruppearbeid, oppgaveløsning og kollokviearbeid.

Course requirements

I løpet av semesteret gis det et individuelt arbeidskrav hvor studenten skal skrive en kronikk på 7000-8000 tegn. Tema velges i samråd med faglærer. Oppgaven innleveres i Fronter. Kronikken presenteres muntlig som et kort foredrag (ca. fem minutter) i plenum, ev. støttet av PowerPoint eller film/video.

Arbeidskravet godkjennes av faglærer og må være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen.

Frister og nærmere detaljer for innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.

Assessment

Skoleeksamen på fire timer.

Det benyttes to interne eller en intern og en ekstern sensor for sensur av hver besvarelse. Det benyttes gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær fra ordinær eksamen kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

Pensumliste

Bøker

Mediekultur. Mediesamfunn (2015, 4. utg.) Jostein Gripsrud, Oslo: Universitetsforlaget. (Del 1 og Del 3, 195 sider)

Medieøkonomi: Konflikt og Samspill (2014) Tor Bang et al. (red.), Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (Kapittel 1-4 og 8, 121 sider),

Norske medier - journalistikk, politikk og kultur (2012) Kristin Skare Orgeret (red.) Kristiansand: Cappelen Damm Høyskoleforlaget. (Kapittel 1-2, 7-8, 118 sider)

Sosiale medier (2015) Ida Aalen, Bergen: Fagbokforlaget. (250 sider)

Enkeltkapittel

Strategier for brukerinvolvering (Arne Krumsvik), kapittel 12 i Entreprenørskap og ledelse i media (Robert W. Vaagan og Jens Barland (red.)) (2015) (15 sider)

Totalt 700 sider.

(Pensumliste ajour: Mai 2016)