Programplaner og emneplaner - Student
MOK1000 Media rhetoric Course description
- Course name in Norwegian
- Medieretorikk
- Study programme
-
Bachelor Programme in Media and CommunicationOne-year Programme in Media and Communication
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir ei grunnleggjande innføring i retorikk og språkleg kommunikasjon, med vekt på korleis medietekstar representerer og påverkar røynda. Studentane skriv og analyserer tekstar innanfor relevante mediesjangrar.
Undervisningsspråket er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Bachelorstudiet i medium og kommunikasjon har generelle progresjonsvilkår (sjå programplanen).
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om norsk rettskriving og normer for god språkføring
- kjenner grunnleggande perspektiv, omgrep og modellar innanfor retorikk og andre former for tekstanalyse
- er medviten og har kunnskap om samanhengen mellom språk, tanke og røyndom
- har kunnskap om kva rolle språket speler i samfunnet
Ferdigheiter
Studenten
- kan skrive korrekt norsk
- kan skrive klare, poengterte og engasjerande tekstar i ulike sjangrar
- kan argumentere overtydande og vurdere andres argumentasjon kritisk
- kan analysere skriftlege og munnlege tekstar med utgangspunkt i retorikk og andre teoriar om språk og tekst
Generell kompetanse
Studenten
- har eit reflektert forhold til språkbruken hos seg sjølv og andre
- kan ytre seg i tråd med klarspråksideal og rettleie andre språkbrukarar i tråd med desse ideala
Teaching and learning methods
Undervisninga vekslar mellom plenumsforelesingar og meir studentaktive undervisningsformer i større eller mindre grupper. Prosessorientert skriving står sentralt, der studentane diskuterer tekstutkast i responsgrupper og forbetrar tekstane sine etterpå. I tillegg les studentane pensum individuelt.
Undervisninga skjer fysisk, på campus.
Course requirements
Videreutdanning i Seksuelle overgrep - forebygging, avdekking og oppfølging består av ett emne på masternivå og utgjør 10 studiepoeng. Emnet er tverrfaglig og heldigitalt.
Emnet vektlegger profesjoners ansvarsroller, samarbeid og samtaleferdigheter med målgruppene barn, ungdom, voksne eller eldre og vil presentere relevante kommunikasjonsmodeller, lovverk og sentrale begreper fra traume- og overgrepsfeltet.
Formålet med emnet er å gi studentene mer mot, kunnskap og ferdigheter i å arbeide med forebygging og avdekking av seksuelle overgrep og møte personer som har vært utsatt for dette. Samtaleformer som kan åpne for bedre dialog og ferdigheter i både verbal og nonverbal kommunikasjon vil bli vektlagt for å forebygge, avdekke og følge opp enkeltindivider i alle aldre. Formålet er å sikre at målgruppens rettigheter blir ivaretatt og derigjennom oppnå en bedre fysisk, psykisk og seksuell helse. Sentralt er traumeforståelse, brukerstyring, livsmestring og oppfølging.
Studentene vil bli introdusert til rammebetingelser, teorier og forskning for å styrke forståelsen for å øke kunnskapen knyttet til seksuell helse. Det finnes mange teorier og metoder for samtaler med overgrepsutsatte. Felles for disse er kontekstforståelse, bygge tillit, struktur i samtalen, stille åpne spørsmål og tåle å stå i vanskelige samtaler. Slik kunnskap etterspørres blant annet i utredningen fra Barnevoldsutvalget Svikt og svik (NOU 2017:12). Innsikt i interseksjonalitet og diskriminering på bakgrunn av kjønn, alder, seksuell orientering, etnisitet, religion og funksjonsnedsettelser er vektlagt.
Emnet er kunnskapsbasert og bygger på forskning, erfaringsbasert kunnskap, brukerkunnskap og brukerstyring, som er i tråd med samfunnets krav. Det danner grunnlag for ytterligere fordypning og kritisk refleksjon over hva som hindrer og fremmer forebygging, avdekking og oppfølging av seksuelle overgrep.
Relevans for arbeidsliv
Studenten vil etter gjennomført emne ha økt sin profesjonelle kompetanse og kan veilede kollegaer i temaet, delta i faglig forbedringsarbeid og inngå i tverrprofesjonelle team.
Relevans for videre utdanning
Emnet ligger på masternivå og kan etter søknad søkes innpasset i masterstudier.
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- redegjøre for risikoutsatte grupper og beskrive senskader og omfang av seksuelle overgrep
- vurdere ansvarsroller i arbeidet med å forebygge, avdekke og følge opp personer utsatt for overgrep
- vurdere relevante hjelpetiltak ved forebygging, avdekking og oppfølging ved seksuelle overgrep
- vise innsikt i forskning om traumesensitiv omsorg
- beskrive juridiske perspektiver og relevant lovverk ved seksuelle overgrep
- analysere perspektiver for makt og avmakt
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre og evaluere simuleringssamtaler for å forebygge og avdekke behov hos utsatte
- veilede kolleger og andre om det å formulere bekymringsmelding om overgrep og bistå og følge opp en slik melding
- bidra til å utvikle gode tjenester som ivaretar personer som har vært utsatt for overgrep
- identifisere myter og bidra til diskusjoner om komplekse temaer knyttet til seksuelle overgrep
- analysere begrepsbruk, kunnskapsgrunnlag og ulike kommunikasjonsmodeller for å forebygge og avdekke overgrep og å bistå overgrepsutsatte
Generell kompetanse
Studenten
- kan samarbeide på tvers av fag- og profesjonsgrenser og ressurssituasjoner innen traume- og overgrepsfeltet i Norge
- kan gjøre selvstendige etiske og faglige begrunnede vurderinger, ta beslutninger i yrkesutøvelsen samt kritisk analysere og evaluere egne holdninger og egen praksis
- har oversikt over hjelpeinstanser i Norge for personer har vært utsatt for vold, krenkelser eller seksuelle overgrep
- kan kritisk vurdere teoretisk kunnskap, forskning, erfaringer og egne handlinger
Permitted exam materials and equipment
Arbeidskrav er alle former for arbeid, innleveringer, presentasjoner og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent. I dette studiet må følgende arbeidskrav være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
Obligatorisk deltakelse
Det er krav om
- minimum 75 % deltakelse på samlinger/webseminarer og 100 % på presentasjoner, for å sikre at studentene har det nødvendige grunnlaget for å oppnå læringsutbyttene
- Deltakelse i ett spill
Dersom studenten overskrider fraværsgrensen, vil emneansvarlig vurdere om det er mulig å kompensere for fraværet. Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor stort fraværet har vært og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på. Fravær fra obligatoriske krav som ikke kan kompenseres, kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp.
Videoarbeidskrav
- Videoarbeidskrav: Studentene skal filme et rollespill hvor de samtaler to og to. Studentene skal etter gitte kriterier gi hverandre tilbakemeldinger.
Skriftlige arbeidskrav og presentasjoner:
- Individuell skriftlig oppgave, sammendrag av én artikkel, á 500 ord (+/- 10 %). Presentasjon av oppgaven i samling, med medstudentrespons.
Grading scale
Vurdering av eksamensbesvarelser gjennomføres etter gjeldende regler gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.
Vurderingsform
Individuell skriftlig prosjekteksamen (2000 ord (+/- 10 %).
Med utgangspunkt i en godkjent egendefinert problemstilling, relevant og aktuell for praksis, samt minst to artikler, skal studentens eksamensbesvarelse være koblet til emnets læringsutbytter og pensum. Studentene arbeider med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret.
Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Course contact person
Alle besvarelser vurderes av én sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.