Programplaner og emneplaner - Student
MLEST5100 Project development and research design Course description
- Course name in Norwegian
- Prosjektutvikling og forskningsdesign
- Study programme
-
Teacher Education in Practical and Aesthetic Subjects for Years 1-13, Design, Arts and Crafts
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap Studenten:
- har avansert kunnskap om fagfeltets historie, tradisjoner og utviklingspotensial
- har inngående kunnskap om forskning, vitenskapelige tenkemåter og metoder, relevant for å undersøke et avgrenset faglig tema.
- har bred kunnskap om forskningsetikk og problemstillinger knyttet til opphavsrett Undervisningspraksis
- har kunnskap om læreplaner, læring, læreprosesser, arbeidsmåter og vurderingsformer som særpreger fagområdet design, kunst og håndverk.
Ferdigheter Studenten:
- kan analysere og kritisk drøfte forholdet mellom fagfeltets historie, innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial
- kan ta stilling til og posisjonere seg i forhold til nasjonal og nordisk fagdidaktisk forskning
- kan drøfte design, kunst og håndverk i forhold til aktuell samfunnstematikk som bærekraft og livsmestring
- kan utvikle et spesialisert forskningsdesign som viser en overordet plan for å belyse en selvvalgt problemstilling
Undervisningspraksis
- kan planlegge, formidle, gjennomføre og vurdere forskning og utviklingsarbeid, relevant for praksisarenaen
Generell kompetanse Studenten:
- kan veilede og kommunisere med ulike målgrupper om faglige problemstillinger og ulike tema
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å bidra til nytenking i en utdanningskontekst
- kan reflektere over egen og andres praksis i lys av teori og forskning
Teaching and learning methods
Undervisningen består av workshops, seminar, gruppeoppgaver og forelesning. Det forutsettes stor grad av selvstendighet i arbeidet med emnet.
Undervisningspraksis inngår i emnet. Praksis kan være i eller utenom grunnopplæringen, herunder også kulturskole. Praksis omfatter planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning og skal bidra til å kontekstualisere teoretiske perspektiv fra fag og forskning. Studenten kan selv initiere praksissted. Praksis avvikes fortrinnsvis i grupper. Praksis gjennomføres i samarbeid med praksisskolen. Studenten veiledes og vurderes fra instituttet. Resultatene dokumenteres i Veilednings- og vurderingshefte for praksis. Heftet følger studenten alle fem årene.
Course requirements
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
• 10 dager praksis i eller utenom grunnopplæringen. Praksis omfatter planlegging, gjennomføring og evaluering. Praksis gjennomføres fortrinnsvis i grupper (inntil fem studenter).
• Muntlig drøfting i plenum der forholdet mellom praksiserfaringer, innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial drøftes i et fagdidaktisk perspektiv.
- Minimum 80% deltagelse på utvalgte læringsaktiviteter. Hvilke læringsaktiviteter som har krav til obligatorisk deltakelse synliggjøres i Canvas og timeplanen (TP) før studiestart.
Assessment
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- delivery of a written report (3000 words, +/- 10%)
- delivery of two rounds peer reviews
- mid-term presentation of literature search
Permitted exam materials and equipment
The examination consists of two parts:
1. An individual written article between 5000 and 10000 words. The article counts 60% towards the final grade.
2. A 20-minute individual presentation. The oral exam counts 40% towards the final grade.
Each part must be passed with at least E to pass examination.
Part 1 of the exam can be appealed, part 2 of the exam cannot be appealed.
New/postponed exam
In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for registering for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.
Grading scale
All aids are permitted, provided the rules for plagiarism and source referencing must be complied with.
Examiners
Grade scale A-F