EPN

MLEST4400 Profesjonsrettet prosjekt Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsrettet prosjekt
Study programme
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Schedule
Course history

Introduction

Emnet har som mål å bygge opp studenten som selvstendig og samarbeidende profesjonsutøver. Emnet belyser sammenhengen mellom praktiske og estetiske fagområder, fagdidaktikk, pedagogikk og praksis. Emnet skal gi innsikt i aktuelle problemstillinger innenfor profesjonsfelleskap design, kunst og håndverk spesielt og utdanningssektoren generelt. Prosjektbasert praksis inngår i emnet. Gjennom prosjektbasert praksis får studenten direkte erfaring med aksjonsforskning, og relevante metoder for undersøkelser av fagdidaktisk praksis. Dette gir grunnlag for å reflektere over pedagogisk innovasjon og fagdidaktisk utvikling.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • inngående kunnskap om praktiske og estetiske læringsprosessers betydning for utdanning, danning og elevenes identitetsutvikling.
  •  inngående kunnskap om aksjonsrettede og praksisrelevante metoder for forskning og utviklingsarbeid.
  • solid kunnskap om kreativitet, innovasjon og praktiske ferdigheter som utgangspunkt for læring og samhandling.

Undervisningspraksis

Studenten har: 

  • kunnskap om lov- og planverk for grunnopplæringen og kan utvikle oppgaver, undervisningsopplegg og planer som ivaretar mangfoldet av elever.
  • kunnskap om skolen som organisasjon samt rammebetingelser for undervisning og skolens hverdag, herunder hjem-skolesamarbeid.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utforske og reflektere over ulike metoder for klasseledelse og veiledning
  • anvende aksjonsrettede og praksisrelevante forskningsmetoder for å belyse praksisnære problemstillinger.
  • anvende og vise profesjonsfaglig digital kompetanse både i undervisning og i ulike typer presentasjoner.
  • knytte praksisnære problemstillinger til egen profesjonsutvikling og drøfte ulike løsningsforslag.

Undervisningspraksis

Studenten kan:

  • analysere og bruke gjeldende læreplaner for grunnutdanningen som utgangspunkt for undervisningsplanlegging, samt begrunne valg ut fra pedagogiske og fagdidaktiske perspektiv.
  • lede en elevgruppe og legge til rette for læring og utvikling basert på kunnskap om elevrelasjoner, kommunikasjon og samhandling.

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • kritisk analysere relevant forskning og drøfte betydningen den har for skolen og egen profesjonsutøvelse.
  • argumentere for fagområdets verdi i skole og samfunn, herunder rettet mot elevers ulike evner, interesser og sosiokulturelle kontekster.
  • kommunisere om og formidle faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner
  • bidra til pedagogisk innovasjon og utvikling av fag og profesjonsfelleskap. 

Teaching and learning methods

Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og studentaktiv veiledning der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, deltagelse i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.

Undervisningspraksis i grunnopplæringen inngår i emnet. Praksis gjennomføres enten i grupper eller individuelt. Praksis er prosjektbasert og gir rom for utprøving og aksjonsrettet undervisning. Praksis gjennomføres i samarbeid med praksisstedet. Studenten veiledes og vurderes både underveis og ved avslutning av perioden. Resultatene dokumenteres i Veilednings- og vurderingshefte for praksis. Heftet følger studenten alle fem årene.

Course requirements

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • Forberedelse og gjennomføring av minimum 15 dager prosjektbasert praksis i grunnopplæringen. Praksis gjennomføres fortrinnsvis i gruppe (inntil fem studenter).
  • En muntlig presentasjon av erfaringer fra praksisprosjektet. Relevante digitale løsninger for formidling skal benyttes.
  • Minimum 80 % deltagelse i obligatorisk undervisning og læringsaktiviteter.

Assessment

Skriftlig rapport basert på praksis og metodiske undersøkelser fra praksisarenaen. Rapporten utarbeides i gruppe (inntil fem studenter pr gruppe). Omfang 2500-3500 ord. Eksamensresultatet kan påklages. 

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Bestått - Ikke bestått.

Examiners

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.