EPN-V2

MLEST3210 Media expression and story telling Course description

Course name in Norwegian
Medieuttrykk og historiefortelling
Study programme
Teacher Education in Practical and Aesthetic Subjects for Years 1-13, Design, Arts and Crafts
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet retter seg mot undervisning i medier, kommunikasjon og medieproduksjon for grunn- og videregående skole, slik det fremkommer i gjeldende læreplaner.

Sentralt i emnet er kunnskaper og ferdigheter om hvordan medieuttrykk skapes og hvordan de påvirker oss. Historiefortelling handler om hvordan du formidler et budskap og hvordan du bruker dramaturgi og virkemidler aktivt for å nå en målgruppe. Emnet gir en introduksjon til relevante digitale verktøy for produksjon av ulike medieuttrykk. I emnet inngår også bevissthet om teknikk, metode, idéutvikling og arbeidsprosess.

Recommended preliminary courses

Assessment of practical training: The assessment is based on the learning outcomes for the course and the continuous assessment that students are subject to throughout the practical training period.

The student’s practical training can only be assessed if their attendance is sufficiently high (90%). For more information, see the general part of the programme description about practical training assessment.

Resit assessment: Students who fail a period of practical training normally have to retake the whole practical training period.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om historiefortelling rettet mot en målgruppe, og hvordan dramaturgi og bruken av virkemidler kan tydeliggjøre budskapet
  • har inngående kjennskap til ulike medieuttrykk og sjangre
  • har kjennskap til den samfunnsmessige betydningen av ulike medieuttrykk og hvordan de kan påvirke oss
  • har kjennskap til profesjonsfaglige problemstillinger med utgangspunkt i fagdidaktisk teori
  • har kjennskap til den historiske utviklingen av ulike medieuttrykk og hvordan medieteknologi endres
  • har innsikt i opphavsrett, personvern og etiske problemstillinger

Ferdigheter

Studenten:

  • kan bruke relevant teori i eget arbeid
  • kan velge og bruke relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer for å formidle budskap i forskjellige medier og sjangre
  • kan reflektere kritisk over egen faglig utøvelse, samt oppdatere egen kompetanse innen medieuttrykk og historiefortelling
  • kan anvende fagrelevante metoder og dokumentere egen kreative arbeidsprosess fra idé til ferdig produkt

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge for undervisning i faget
  • kan vise og formidle sentralt fagstoff både skriftlig, muntlig og gjennom praktisk arbeid

Teaching and learning methods

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide praktisk med faglige og metodiske problemstillinger gjennom obligatoriske arbeidskrav. De skal videre analysere, reflektere over, og vurdere eget og hverandres arbeid. Praksis er veiledet og vurdert og foregår over 15 dager i grunn- eller videregående skole. Praksis gjennomføres i grupper på fortrinnsvis tre til fire studenter.

Mappe

Mappevurdering brukes både i undervisning og til eksamen. Poenget med mappevurdering er at både student og lærer effektivt kan få et inntrykk av studentens faglige utvikling. Vurderingen blir da også en prosess, integrert i undervisningsforløpet.

Course requirements

Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan gå opp til eksamen.

  • Mappearbeid med fem forskjellige praktiske medieproduksjoner med prosessdokumentasjon, presentert og faglig drøftet i grupper eller plenum. Omfanget i lengde og antall vil variere avhengig av medieuttrykk.
  • Gjennomført undervisningspraksis, fortrinnsvis i grupper. Omfang: 15 dager
  • Muntlig praksisfremlegg
  • Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning.

Assessment

Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger innen skapende arbeid slik det kommer til uttrykk i skoleverkets gjeldende læreplaner. Dette omfatter praktisk arbeid med ulike teknikker, materialer og redskaper. Det legges vekt på frihåndstegning, fra observasjon til formidling av visuelt budskap og kjennskap til enkle trykketeknikker. Aktiv bruk av fagterminologi vektlegges. Faglig og fagdidaktisk refleksjonsevne utvikles i møtet mellom eget og andres skapende arbeid og utprøving av teoretiske- og praktiske kunnskaper. Drøfting av visuell kommunikasjon som del av allmenndannelse og skolefag vektlegges. Undervisningspraksis i grunnskolen inngår i emnet. Praksis skal være en arena for systematisk læring og gjennomføres i samarbeid med praksisskolen.

Permitted exam materials and equipment

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can describe how the organisation and structure of the practical training establishment influences professional practice
  • can describe key topics, theories, issues, processes, tools and methods of relevance to lower limb and spinal orthoses
  • can elaborate on how different types of orthoses form part of treatment, habilitation and rehabilitation

Skills

The student

  • can use, give grounds for, carry out and reflect on clinical processes with an emphasis on lower limb and spinal orthoses
  • can create models and orthoses and demonstrate how to use the orthosis
  • can analyse and reflect on outcomes measures that are relevant to measure the effect of orthoses in relation to the ICF framework (body structures, function, activity and participation)
  • can assess whether there is a need to refer clients to a partner
  • can communicate and discuss professional opinions with users, next of kin and partners
  • can discuss and reflect on the treatment of children in need of orthoses
  • can perform quality control of orthopaedic appliances
  • can explore professional issues in a systematic and reflective manner in his/her clinical practice

General competence

The student

  • can work in accordance with applicable legislation, framework conditions and professional ethical guidelines
  • can demonstrate and reflect on professionalism in all tasks at the practical training enterprise
  • can act in manner that demonstrates empathy, respect and equality, to promote autonomy and co-determination
  • can independently keep records and relevant documents used in the practical training enterprise
  • can handle ethical dilemmas and work in accordance with professional ethical guidelines
  • can contribute to work in and coordination of interprofessional teams
  • can reflect on his/her own development, the user’s perspective and the perspectives of other healthcare professionals
  • can identify his/her own knowledge needs, demonstrate insight in relation to his/her own learning needs and obtain new knowledge and skills

Grading scale

Eksamen er et praktisk, skapende prosjekt med tilhørende skriftlig refleksjon og gjennomføres individuelt. Arbeidet og den skriftlige refleksjonen vurderes samlet.

1. Praktisk skapende arbeid

Et ferdigstilt praktisk skapende arbeid med skisser, material- og teknikkutprøvinger som vedlegg.

2. Skriftlig oppgave

Skriftlig refleksjon der fagteori, fagdidaktikk og praksiserfaringer inngår. Omfang på 1500-2000 ord. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Begge deler av eksamen må være vurdert til E eller bedre for at eksamen skal være bestått. Eksamensresultatet kan påklages.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Course contact person

The following coursework requirements must be met before the student can take the exam:

  • minimum 90 % attendance during practical training
  • six reflection notes of 700-1,400 words. The reflection notes must be submitted to the programme on a weekly basis.