EPN-V2

MLEST3110 Aesthetic Learning in Primary Education: Drama, Puppetry and Creative Processes Course description

Course name in Norwegian
Estetiske læringsformer i grunnskolen: Drama, figur og skapende prosesser
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap innenfor operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder
    • har inngående kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelse om kirurgisk undersøkelse og eller behandling
    • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i operasjonssykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen operasjonssykepleie
    • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor operasjonssykepleie
    • kan bruke relevante metoder for forskning og utviklingsarbeid på en selvstendig måte innen operasjonssykepleie

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere relevante etiske problemstillinger innen operasjonssykepleie med utgangspunkt i relevant fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
    • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i sin egen praksis
  • Required preliminary courses

    For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende arbeidskrav være godkjent:

    1. semester

    Infeksjonsforebygging

    • Studentene utarbeider problemstilling selv.
    • Utføres individuelt.
    • Omfang: 3000 ord (+/ 20 prosent)
    • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen. Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer.
    • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.

    2. semester

    Forebygging av skade.

    • Studentene utarbeider problemstilling selv.
    • Oppgavene utføres i gruppe på inntil tre studenter.
    • Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent).
    • Selvvalgt pensum skal tilknyttes oppgaven.
    • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
    • Studentene får skriftlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig faglære

    Deltakelse i obligatoriske aktiviteter

    • Simulering
    • Gruppearbeid
    • Seminar
  • Learning outcomes

    Skriftlig fordypningsoppgave utført individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Oppgaven skal bestå av en prosjektbeskrivelse for enten et forskningsarbeid eller et kvalitetsarbeid. Prosjektbeskrivelsen skal baseres på en litteraturgjennomgang og skal utarbeides i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering .

    Det avsettes fem skriveuker til arbeidet med oppgaven.

    Det gis fire timer veiledning per oppgave. Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer.

    Omfang: 5000 ord (+/- 20 prosent).

    Oppgavens tittel skal stå på karakterutskriften.

  • Teaching and learning methods

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Course requirements

    Gradert skala A-F. Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Det innebærer at hvis karakteren F tildeles, vil hele gruppen få denne karakteren. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven én gang.

  • Assessment

    Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern.

  • Permitted exam materials and equipment

    • Operasjonssykepleie i et historisk perspektiv.
    • Operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
      • Forebygging.
      • Behandling.
      • Lindring.
      • Rehabilitering.
      • Undervisning og veiledning.
      • Administrasjon og ledelse.
      • Forskning og utvikling.
    • Kunnskapsbasert operasjonssykepleie.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Course contact person

    Remi Hovda