EPN-V2

MLEST3110 Aesthetic Learning in Primary Education: Drama, Puppetry and Creative Processes Course description

Course name in Norwegian
Estetiske læringsformer i grunnskolen: Drama, figur og skapende prosesser
Study programme
Teacher Education in Practical and Aesthetic Subjects for Years 1-13, Design, Arts and Crafts
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

x

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om didaktikk i naturfag og i matematikk i barnehagen
  • har kunnskap om fysiske fenomener og matematikkens betydning for forklaring av naturfenomener
  • har fordypet kunnskap om matematiske begrepsdanning innen rom og form, klassifikasjon og mønster, måling og sammenligning
  • har kjennskap til navn, egenskaper og karakteristiske trekk til noen vanlige arter/grupper av organismer og deres plass i økosystemene

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere didaktisk arbeid i realfag både inne og ute
  • kan anvende realfaglige begreper i samspill med barn og kan bruke barns spontane innspill
  • kan bruke eksperimenter, systematisering og utforskende arbeidsmåter som fremmer barnas undring, kreativitet og læring
  • kan legge til rette for dokumentasjon av barnas realfaglige aktiviteter og lede arbeidet med realfag i barnehagen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til å utvikle et godt læringsmiljø og kan formidle realfaglige problemstillinger til ansatte og foreldre
  • har forståelse for naturvitenskapens metoder og tenkemåter samt realfagenes betydning som allmenndannende fag
  • kan fremme barns begynnende forståelse for bærekraftig utvikling

Learning outcomes

Emnet er organisert i inntil tre fysiske samlinger per semester. Samlingene går over to hele dager.[1] Arbeidsmåtene varierer mellom forelesninger, praktisk utprøving i barnehagen, feltarbeid og deltakelse i nettbasert arbeid der høgskolens lærestøttesystem (LMS) er læringsplattform. Studentene arbeider i obligatoriske nettverksgrupper gjennom hele studieåret. Hver nettverksgruppe har en veileder fra høgskolen. Studentene gir hverandre medstudentrespons på utvalgte arbeider.

Praksis

Studiet legger opp til praksisnærhet. Det er derfor nødvendig at studentene har tilknytning til barnehagen i studietiden. Studentene skal gjennomføre observasjon og utprøving av aktiviteter mellom samlingene. Dermed kan fagstoff som blir gjennomgått på campus, bli prøvd ut og drøftet ut fra teori i etterkant.

[1] Redaksjonell endring 01.02.2017.

Teaching and learning methods

Det benyttes ulike utforskende kollektive arbeidsformer i studiet. Teoretisk stoff formidles gjennom forelesninger, seminarer og praktisk arbeid på gulvet. Arbeid med uttrykk og samspill foregår i praktiske workshops. Dramapedagogiske undervisningsformer vil bli utprøvd med medstudenter og i praksisperioden. Monologer og gruppevisninger foregår i prosjektarbeidsform, med veiledning og instruksjon.

Studiet er i stor grad basert på at læringen er estetisk og kollektiv. En slik læreprosess krever forpliktende samvær og aktivt samarbeid over tid. Det forutsettes derfor at studentene er til stede og medvirker i undervisning og gruppearbeid. Studiedager brukes ofte til gruppearbeid og lignende. Det forventes at studentene jevnlig overværer teaterforestillinger for barn og voksne. I enkelte tilfeller kan undervisningen bli gitt på engelsk. Praksis er veiledet og vurdert, foregår over femten dager i skole/alternativ formidlingsarena og foregår i grupper på fortrinnsvis fire til fem studenter.

Course requirements

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan avlegge eksamen:

  • Faglig individuelt utviklingsarbeid på egen arbeidsplass som munner ut i en skriftlig rapport på 2000 ord (+/- 10%) og et individuelt muntlig framlegg på campus på om lag 15 minutter. Der to eller flere av studentene kommer fra samme arbeidsplass, kan utviklingsarbeidet skje i grupper. Omfanget av utviklingsarbeidet og muntlig framlegg avgjøres da av lærer i hvert enkelt tilfelle.
  • To arbeidskrav i gruppe med utprøving av en aktivitet i barnehagen, den ene naturfaglig og den andre matematisk. I tilknytning til aktivitetene skal det i forkant publiseres et skriftlig dokument på 800 ord (+/- 10%) for hver av dem. Gjennomføring oppsummeres på campus.
  • Individuell rapport i form av ukerapport/blogg (skrift og foto) om en realfaglig hendelse/ aktivitet. Målgruppen for teksten er foreldrene. Muntlig framlegg ca. 5.min på campus.

Studenter som grunnet dokumentert sykdom blir forhindret fra å delta i gruppearbeid kan gjennomføre et eller flere av arbeidskravene individuelt.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

En vesentlig del av læringen i emnet er knyttet til erfaringsdeling og relasjonskompetanse. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med blant annet medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Emnet har inntil tre fysiske samlinger à to hele dager pr. semester. Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene på HiOA. Dersom kravet om tilstedeværelse ikke er oppfylt, mister studenten retten til å gå opp til avsluttende vurdering.[1]

[1] Redaksjonell endring 01.02.2017.

Assessment

Emnekode: NMBD6000

Avsluttende vurdering gjennomføres i andre semester. Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over to uker knyttet til utviklingsarbeidet og arbeidskravene. Omfang: 3000 ord (+/- 10%). Det gis gradert karakter, A-F.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

x

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Gradert karakter, A-F.

Vurderingskriterier

A: Fremragende prestasjon. Kandidaten viser svært god faglig og didaktisk kunnskap, og svært god evne til selvstendig bruk av kunnskapen, kritisk og kreativt. Viser særdeles god oversikt over emnets faglige og didaktiske innhold, Svært gode evner til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist. Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

B: Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god faglig og didaktisk kunnskap, og meget god evne til selvstendig bruk av kunnskapen, kritisk og kreativt. Viser meget god oversikt over emnets faglige og didaktiske innhold Meget gode evner til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist. Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

C: Jevnt god prestasjon. Kandidaten viser god innsikt i faglig og fagdidaktisk innhold med god evne til refleksjon og selvstendig bruk av kunnskapen. Kandidaten viser gode evner til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist. Viser et godt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

D: En prestasjon med enkelte vesentlige mangler. Kandidaten viser en del innsikt i de viktigste elementene av faglig og fagdidaktisk innhold, med en viss grad av evne til refleksjon og selvstendig bruk av kunnskapen. Kandidaten viser noe evne til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist. Begrenset faglig og etisk refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

E: Prestasjon som tilfredsstiller de faglige minimumskravene til kunnskap, men hvor kunnskapen anvendes på en mindre selvstendig måte. Kandidaten har noe innsikt i viktige elementer av faglig og fagdidaktisk innhold, men kandidatens innsikt er ufullstendig og preget av begrenset forståelse for sammenhengene i emnet. Kandidaten viser noe evne til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar. Lavt refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

F (Ikke bestått): Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Utilstrekkelig kunnskap om fag og fagdidaktikk Viser lite innsikt i sammenhengen i det faglige innholdet og liten eller ingen evne til å bruke kunnskapen på en selvstendig måte. Manglende refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

Course contact person

Eksamensoppgavene vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor benyttes til evaluering av vurderingsordningen.