Programplaner og emneplaner - Student
MLEST3110 Aesthetic Learning in Primary Education: Drama, Puppetry and Creative Processes Course description
- Course name in Norwegian
- Estetiske læringsformer i grunnskolen: Drama, figur og skapende prosesser
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
-
Introduction
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap innenfor operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder
- har inngående kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelse om kirurgisk undersøkelse og eller behandling
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i operasjonssykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen operasjonssykepleie
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor operasjonssykepleie
- kan bruke relevante metoder for forskning og utviklingsarbeid på en selvstendig måte innen operasjonssykepleie
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante etiske problemstillinger innen operasjonssykepleie med utgangspunkt i relevant fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i sin egen praksis
-
Required preliminary courses
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende arbeidskrav være godkjent:
1. semester
Infeksjonsforebygging
- Studentene utarbeider problemstilling selv.
- Utføres individuelt.
- Omfang: 3000 ord (+/ 20 prosent)
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen. Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
2. semester
Forebygging av skade.
- Studentene utarbeider problemstilling selv.
- Oppgavene utføres i gruppe på inntil tre studenter.
- Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent).
- Selvvalgt pensum skal tilknyttes oppgaven.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
- Studentene får skriftlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig faglære
Deltakelse i obligatoriske aktiviteter
- Simulering
- Gruppearbeid
- Seminar
-
Learning outcomes
Skriftlig fordypningsoppgave utført individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Oppgaven skal bestå av en prosjektbeskrivelse for enten et forskningsarbeid eller et kvalitetsarbeid. Prosjektbeskrivelsen skal baseres på en litteraturgjennomgang og skal utarbeides i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering .
Det avsettes fem skriveuker til arbeidet med oppgaven.
Det gis fire timer veiledning per oppgave. Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer.
Omfang: 5000 ord (+/- 20 prosent).
Oppgavens tittel skal stå på karakterutskriften.
-
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Course requirements
Gradert skala A-F. Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Det innebærer at hvis karakteren F tildeles, vil hele gruppen få denne karakteren. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven én gang.
-
Assessment
Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern.
-
Permitted exam materials and equipment
- Operasjonssykepleie i et historisk perspektiv.
- Operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- Forebygging.
- Behandling.
- Lindring.
- Rehabilitering.
- Undervisning og veiledning.
- Administrasjon og ledelse.
- Forskning og utvikling.
- Kunnskapsbasert operasjonssykepleie.
-
Grading scale
Gradert skala A-F.
-
Examiners
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
-
Course contact person
Remi Hovda