Programplaner og emneplaner - Student
MLEST3110 Aesthetic Learning in Primary Education: Drama, Puppetry and Creative Processes Course description
- Course name in Norwegian
- Estetiske læringsformer i grunnskolen: Drama, figur og skapende prosesser
- Study programme
-
Teacher Education in Practical and Aesthetic Subjects for Years 1-13, Design, Arts and Crafts
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet retter seg mot undervisning i valgfaget produksjon for scene, og i bruk av dramaarbeid som læringsform i grunnskoleopplæringen. I emnet får studentene erfaringer med produksjonsledelse og målrettet kreativt arbeid. Ideer blir utprøvd, veiledet og videreutviklet. Drama er både et kommunikasjonsfag, et kollektivt kunstfag og en estetisk erkjennelses- og uttrykksform. Gjennom opplevelse av samskaping av ulike estetiske uttrykk, utforskes grunnleggende livsspørsmål. Dramaarbeid og scenisk produksjon utgjør vesentlige deler av kulturlivet, både i amatør- og yrkessammenheng, og er et skolerelevant fag på alle trinn.
Den pedagogiske forankringen synliggjøres ved at drama knytter lærings- og utviklingsarbeid opp mot barns utvikling gjennom lek og andre skapende aktiviteter. Noe av det spesielle ved dramaarbeid er at man benytter egen kropp og stemme som dramatiske uttrykksmidler i samspill med andre gjennom rolletaking, improvisasjon og dramaturgi. Drama kan derfor fremme den sosialeog emosjonelle utviklingen ved bruk av fantasi, kreativitet, formgiving og samarbeidsevne.
Required preliminary courses
Emnet tilbys primært som en del av lærerutdanningen for praktiske og estetiske fag, som Fag II, 3. år.
Learning outcomes
Emnet omhandler forskningsbasert fordypning i aktuelle problemstillinger knyttet til kunnskap om, og utvikling av eget yrkesfagområde i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Analyse av fremtidens yrkesutøvelse, kompetansebehov og opplæringsbehov. Femte semester er studiets internasjonale semester der det legges til rette for at studenter kan gjennomføre relevant yrkespraksis eller studieemner i utlandet.
Teaching and learning methods
Ingen
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om styringsdokumenter og nyere nasjonal og internasjonal forskning innen yrkesutøvelsen med fokus på fremtidens kompetansebehov i arbeidslivet
- har kunnskap om læring, arbeidsmetoder, verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen nasjonalt og internasjonalt.
- har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet, deres kultur, virksomhet og plass i samfunnet både nasjonalt og internasjonalt
Ferdigheter
Studenten
- kan kartlegge, analysere, utvikle og gjennomføre et yrkespedagogisk utviklingsarbeid i eget yrkesfag på en bærekraftig og yrkesetisk måte
- kan vurdere og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid
- kan orientere seg i faglitteraturen, forskningsresultater og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til forskningsmetode, utviklingsarbeid og fordypning i eget yrkesfagområde
Generell kompetanse
Studenten
- kan administrere og lede daglig læringsarbeid på individ-, organisasjons- og samfunnsnivå
- kan anvende styringsdokumenter og nyere forskning som grunnlag for kartlegging og analyse av fremtidens kompetansebehov i yrkesutøvelsen
- kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv nasjonalt og internasjonalt, og kunne bidra i en bærekraftig fagutvikling i eget yrkesfag
- kan utvikle helhetlige læringsoppgaver som bygger på relevant kompetanse for å møte ulike yrkers bruk av ny teknologi innen eget programområde
Assessment
Arbeid- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid, praktisk utviklingsarbeid, litteratur-/kildestudier, individuell veiledning.
Permitted exam materials and equipment
14 dagers individuell hjemmeeksamen. Omfang: 4000 ord +/- 10%, + vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom eller ikke bestått karakter arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Grading scale
Alle hjelpemidler tillatt.
Examiners
Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.