EPN

MLEST2400 FoU-oppgave. Fordypning i selvvalgt område Course description

Course name in Norwegian
FoU-oppgave. Fordypning i selvvalgt område
Study programme
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Schedule
Course history

Introduction

I emnet arbeider studenten med en skriftlig og praktisk profesjonsrettet FoU-oppgave. Oppgaven inkluderer både fag I og profesjonsfag, eventuelt også fag II. FoU-oppgaven skal belyse problemstillinger knyttet til de praktiske og estetiske fagenes egenart, kunnskapsgrunnlag, historie, praktiske og estetiske prosesser og/eller verdigrunnlag. I FoU-oppgaven skal studenten se flere av de praktiske og estetiske fagene i sammenheng. Arbeid med FoU-oppgaven krever metodisk fremgangsmåte, kritisk refleksjon og selvstendig arbeid fra oppstart og gjennom hele emnet. Emnet inngår i internasjonalt semester. 

Required preliminary courses

Bestått tidligere emner ved studiet, tilsvarende 110 studiepoeng. Jamfør nasjonale retningslinjer for utdanningen.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale problemstillinger for fagområdet design, kunst og håndverk, nasjonalt og internasjonalt.
  • har kunnskap om estetiske læreprosesser og tverrfaglig arbeid som grunnlag for profesjonsutøvelse.
  • har kunnskap om ulike uttrykks- og formidlingsformer innen de praktiske og estetiske fagene.
  • har kunnskap om ulike metoder innen forskning og utviklingsarbeid med relevans for praktiske og estetiske fag.

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende fagteori og internasjonal forskning om skolefag, læring, lek, estetiske læreprosesser og mangfold som drøftingsgrunnlag i egen undersøkelse.
  • kan utvikle problemstilling, planlegge, gjennomføre, dokumentere og kritisk reflektere over et avgrenset prosjekt.
  • kan vise praktisk håndlag i arbeid med materialer, teknikker og uttrykksformer.
  • kan anvende egnede metoder for gjennomføring av en avgrenset undersøkelse, behersker akademisk skriveform og viser innsikt i forskningsetikk.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende faglig og profesjonsfaglig innsikt for å drøfte de praktisk estetiske fagene som del av allmenndannelsen og vurdere muligheter og utfordringer med samarbeid på tvers av ulike skolefag og læringsarenaer.
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen et avgrenset fagområde.
  • kan anvende sin profesjonskompetanse til å stimulere til kulturforståelse og til å aktualisere tverrfaglige tema som demokrati og medborgerskap og folkehelse og livsmestring.

Teaching and learning methods

I emnet vektlegges praktisk erfaring fra verkstedsarbeid, teoretiske studier hovedsakelig individuelt og gjennom noe veiledning i gruppe/plenum. Fagteori i emnet legger vekt på forståelse for og anvendelse av begreper og arbeidsformer. Fagdidaktikk inngår i emnet og skal bidra til å kontekstualisere eget praktisk arbeid og teoristudier, samt reise sentrale spørsmål om skolens oppgave og fagets egenart. 

Emnet må sees i sammenheng med øvrige emner. Forståelse for prinsipp innen akademisk skriving er gjennomgående i studiet. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, deltagelse i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid. 

Course requirements

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • Presentasjon av problemstilling i gruppe eller i plenum.

Assessment

Skriftlig profesjonsrettet FoU-oppgave basert på praktisk utforskning og teoristudier.

Eksamen gjennomføres individuelt eller i gruppe på inntil 5 studenter. Tekstomfang: 2000- 2500 ord ved individuelt arbeid. For grupper inntil 4000 ord.

Eksamensresultatet kan påklages. 

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

En intern og en ekstern sensor.