Programplaner og emneplaner - Student
MLEST1400 Profesjonsfag: lærerrollen, undervisning og elevmøtet Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsfag: lærerrollen, undervisning og elevmøtet
- Study programme
-
Teacher Education in Practical and Aesthetic Subjects for Years 1-13, Design, Arts and Crafts
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudier, gruppearbeid, seminar, forelesninger og ferdighetstrening.
Learning outcomes
Se fagplanen.
Teaching and learning methods
The exam consist of three parts, all parts must be passed in order to pass the course:
1. Four individual laboratory reports (each 5-10 pages long) (this part counts 60 %)
2. Individual essay including a literature review and plans for a research project (10-15 pages long) (this parts counts 20%).
3. Oral examination (20 minutes) (this part counts 20%).
Part 1 and 2 of the exam can be appealed, part 3 of the exam cannot be appealed.
New/postponed exam:
In the event of a postponed examination in this course the exam may be held as an oral exam. Oral exams cannot be appealed.
Course requirements
Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.
Assessment
Ingen.
Permitted exam materials and equipment
Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Grading scale
Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.
Examiners
Utvidelser av tallområdet:
- Brøk, rasjonale tall, negative tall og irrasjonale tall
- Elevers utfordringer med utvidelsene av tallområdet
Begrunnelse, argumentasjon og bevis:
- Potensialet for arbeid med holdbar argumentasjon i grunnskolen
- Ulike bevis innen algebraisk tenkning og tallteori
Didaktiske temaer som behandles spesielt i dette emnet
- Undersøkende virksomhet
- Teorier om lærerkompetanse i matematikk
- Vurdering og kartlegging
- Vurdering av digitale læringsressurser for matematikk
- Diagnostisk undervisning
- Didaktisk planlegging