EPN-V2

MLEST1400 Profesjonsfag: lærerrollen, undervisning og elevmøtet Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsfag: lærerrollen, undervisning og elevmøtet
Study programme
Teacher Education in Practical and Aesthetic Subjects for Years 1-13, Design, Arts and Crafts
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Emnet bygger opp under den lærerfaglige plattformen i utdanningen og omfatter fagdidaktikk, pedagogikk og undervisningspraksis. Emnet skal bidra til studentens identitet som lærer og ta opp sentrale sider av design, kunst og håndverk som skolefag, fagområdets egenart og fagets metoder. Lov- og planverk for grunnopplæringen samt overgangen mellom ulike utdanningstrinn inngår.

Emnet skal gi innsikt i barn og unges læring samt barne- og ungdomskultur og skolefagets rolle i et samfunnsperspektiv. Undervisningspraksis i grunnskolen inngår i emnet. Praksis skal være en arena for systematisk læring og øvelse og gjennomføres i samarbeid med øvrige emner i utdanningen og praksisskolen.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Fagdidaktikk:

Studenten

  • Har kunnskap om læreplaner, skolens verdigrunnlag og gjeldende plan og lovverk.
  • Har kunnskap om fagets historie og egenart i en samfunnskontekst, herunder bærekraftsproblematikk, kulturelt mangfold og verdsetting av kulturelt mangfold.
  • Har kunnskap om estetiske læreprosesser, kreativitet og barn og unges visuelle språk.
  • Har kunnskap om fagdidaktisk forskning, relevant for undervisningsplanlegging og fagutvikling.
  • Har grunnleggende innsikt i akademisk skriving og kildehenvisning.

Pedagogikk:

Studenten

  • Har kunnskap om lærerrollen, klasseledelse, skolen som organisasjon og overgangen mellom utdanningsnivåer.
  • Har kunnskap om praktiske og estetiske læringsprosesser og betydningen for læring, danning og identitetsutvikling hos barn og unge.
  • Har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, som mobbing, krenkelser, vold og seksuelle overgrep mot barn.
  • Har kunnskap om barne- og ungdomskultur og fellesskapets betydning for et inkluderende skole- og læringsmiljø.
  • Har kunnskap om observasjon som forskningsmetode og som verktøy for undervisningsplanlegging

Undervisningspraksis:

Studenten

  • Har kunnskap om lærerens rolle og profesjonelle hverdag, herunder rettigheter og plikter.
  • Har kunnskap om samspill mellom elever, mellom elev og lærer og om klasseledelse og skolehjemsamarbeid.
  • Har kunnskap om undervisningsplanlegging, læreprosesser, arbeidsmåter og læremidler rettet mot design, kunst og håndverk.
  • Har kunnskap om hvordan lokale, regionale og nasjonale satsninger påvirker skolefag og undervisning.

Ferdigheter

Fagdidaktikk

Studenten

  • Kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer ut fra fagdidaktisk teori.
  • Kan vise profesjonsfaglig digital kompetanse i planlegging, organisering, gjennomføring og vurdering av undervisning.
  • Kan drøfte og reflektere over skolefagets historiske utvikling.
  • Kan drøfte betydningen av faget i dag ut fra bærekraftsperspektiv, digitalisering og teknologisk utvikling.

Pedagogikk

Studenten

  • Kan bidra til elevers kreative prosesser, estetisk opplevelse og estetisk erfaring.
  • Kan anvende kunnskap om klasseledelse og barn og unges utvikling i undervisningsplanlegging.
  • Kan identifisere mulige tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep og er kjent med relevante faginstanser for samarbeid og iverksettelse av nødvendige tiltak.
  • Kan drøfte barn- og ungdomskultur i en samtidskontekst og de praktiske og estetisk fagenes potensial for kommunikasjon, samhandling, dannelse og livsmestring.

Undervisningspraksis

  • Kan bruke observasjon av undervisningssituasjoner som grunnlag for analyse og faglig drøfting.
  • Kan planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere undervisning, både for enkelte økter og perioder.
  • Kan utvikle mål for opplæringen og bruke ulike vurderingsmåter for å fremme læring, elevmedvirkning og lærelyst.

Kan inkludere tverrfaglige tema i undervisningsplaner og legge til rett for tverrfaglig samarbeid.

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan drøfte undervisning, læring og fag i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsetiske perspektiv.
  • Kan ivareta krav til helse, miljø og sikkerhet i planlegging og gjennomføring av undervisning.
  • Kan motta og bruke tilbakemeldinger på egen praksis på en konstruktiv måte for videre utvikling.

Teaching and learning methods

Undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminar, ulike former for gruppearbeid og selvstudium, og praktisk utprøving. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesing av pensum og deltagelse i kollokviegrupper. Forståelse for prinsipp innen akademisk skriving oppøves gjennom konkrete øvelser i studiet.

Undervisningspraksis inngår i emnet. Praksis legges fortrinnsvis til grunnskolen og vektlegger planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning, fortrinnsvis i grupper. Praksis gjennomføres i samarbeid med praksisskolen. Studenten veiledes og vurderes både underveis og ved avslutning av perioden. Resultatene dokumenteres i Veilednings- og vurderingshefte for praksis.

Course requirements

Knowledge of microelectronic circuits and systems and associated design flows continue to play a crucial role in the research and development of integrated energy efficient electronics. The topic is particularly important in sustaining the growth required in the global electronics industry to satisfy the requirements of many strategic sectors including energy efficient and smart sensory, computing and communication systems in bioelectronics, automation and robotics.

The course covers fundamentals of microelectronic systems with emphasis on contemporary building blocks and architectures. In-class discussions highlight primary design metrics such as delay, power dissipation, energy, performance, noise, integration, cost, and cover the challenges of robust design flows. The theoretical learning will be supported by practical design assignments using Computer Aided Design (CAD) tools.

Assessment

No formal requirements over and above the admission requirements.

Permitted exam materials and equipment

After completing this course, the student will have the following learning outcomes, defined as knowledge, skills, and general competence.

Knowledge

On successful completion of the course, the student has knowledge of:

  • design flows in microelectronics,
  • steady state and transient response of microelectronic building blocks,
  • fundamental design metrics used for comparing microelectronic solutions.

Skills    

On successful completion of the course, the student can:

  • interpret specifications of digital and analog microelectronic circuits and systems,
  • analyze microelectronic circuits of medium to high complexity using paper-and-pencil method as well as CAD simulations for robust functionality, performance, power and energy dissipation,
  • determine a method for delivering microelectronic circuit design based on specifications,
  • provide a microelectronic circuit solution to a mixed-signal electronics problem,
  • use CAD tools to design and verify microelectronic circuits and systems,
  • consider implications of design and fabrication technologies on the operating characteristics of the microelectronic circuits and systems.

General competence   

On successful completion of the course, the student is capable of:

  • resolving the functional and electrical characteristics of microelectronic circuits from specifications, whitepapers and datasheets,
  • determining a method to analyze the characteristics of original digital and analog circuits in microelectronics,
  • designing microelectronic systems using recurring topologies,
  • verifying the functionality and performance of microelectronic circuits through standard analysis techniques as well as CAD based simulations.

Grading scale

This course will feature weekly lectures. This will be supplemented by reading and problem solving assignments, which will include design and verification using CAD tools. The project will be carried out in groups of a size suited for the chosen project.

Examiners

The following coursework requirements must have been approved for the student to sit the exam:

  • completion of 3 assignments with a submission for each that includes calculations, schematics and simulation-based verification.
  • a group project to design and verify microelectronic circuits for a problem related to biomedical engineering applications with a maximum of 2000 word written report and a presentation as a team.

All requirements must be passed to take the written exam.