EPN-V2

MLEST1400 Profesjonsfag: lærerrollen, undervisning og elevmøtet Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsfag: lærerrollen, undervisning og elevmøtet
Study programme
Teacher Education in Practical and Aesthetic Subjects for Years 1-13, Design, Arts and Crafts
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

No formal requirements over and above the admission requirements.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Fagdidaktikk:

Studenten

  • Har kunnskap om læreplaner, skolens verdigrunnlag og gjeldende plan og lovverk.
  • Har kunnskap om fagets historie og egenart i en samfunnskontekst, herunder bærekraftsproblematikk, kulturelt mangfold og verdsetting av kulturelt mangfold.
  • Har kunnskap om estetiske læreprosesser, kreativitet og barn og unges visuelle språk.
  • Har kunnskap om fagdidaktisk forskning, relevant for undervisningsplanlegging og fagutvikling.
  • Har grunnleggende innsikt i akademisk skriving og kildehenvisning.

Pedagogikk:

Studenten

  • Har kunnskap om lærerrollen, klasseledelse, skolen som organisasjon og overgangen mellom utdanningsnivåer.
  • Har kunnskap om praktiske og estetiske læringsprosesser og betydningen for læring, danning og identitetsutvikling hos barn og unge.
  • Har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, som mobbing, krenkelser, vold og seksuelle overgrep mot barn.
  • Har kunnskap om barne- og ungdomskultur og fellesskapets betydning for et inkluderende skole- og læringsmiljø.
  • Har kunnskap om observasjon som forskningsmetode og som verktøy for undervisningsplanlegging

Undervisningspraksis:

Studenten

  • Har kunnskap om lærerens rolle og profesjonelle hverdag, herunder rettigheter og plikter.
  • Har kunnskap om samspill mellom elever, mellom elev og lærer og om klasseledelse og skolehjemsamarbeid.
  • Har kunnskap om undervisningsplanlegging, læreprosesser, arbeidsmåter og læremidler rettet mot design, kunst og håndverk.
  • Har kunnskap om hvordan lokale, regionale og nasjonale satsninger påvirker skolefag og undervisning.

Ferdigheter

Fagdidaktikk

Studenten

  • Kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer ut fra fagdidaktisk teori.
  • Kan vise profesjonsfaglig digital kompetanse i planlegging, organisering, gjennomføring og vurdering av undervisning.
  • Kan drøfte og reflektere over skolefagets historiske utvikling.
  • Kan drøfte betydningen av faget i dag ut fra bærekraftsperspektiv, digitalisering og teknologisk utvikling.

Pedagogikk

Studenten

  • Kan bidra til elevers kreative prosesser, estetisk opplevelse og estetisk erfaring.
  • Kan anvende kunnskap om klasseledelse og barn og unges utvikling i undervisningsplanlegging.
  • Kan identifisere mulige tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep og er kjent med relevante faginstanser for samarbeid og iverksettelse av nødvendige tiltak.
  • Kan drøfte barn- og ungdomskultur i en samtidskontekst og de praktiske og estetisk fagenes potensial for kommunikasjon, samhandling, dannelse og livsmestring.

Undervisningspraksis

  • Kan bruke observasjon av undervisningssituasjoner som grunnlag for analyse og faglig drøfting.
  • Kan planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere undervisning, både for enkelte økter og perioder.
  • Kan utvikle mål for opplæringen og bruke ulike vurderingsmåter for å fremme læring, elevmedvirkning og lærelyst.

Kan inkludere tverrfaglige tema i undervisningsplaner og legge til rett for tverrfaglig samarbeid.

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan drøfte undervisning, læring og fag i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsetiske perspektiv.
  • Kan ivareta krav til helse, miljø og sikkerhet i planlegging og gjennomføring av undervisning.
  • Kan motta og bruke tilbakemeldinger på egen praksis på en konstruktiv måte for videre utvikling. 

Teaching and learning methods

This course will feature weekly lectures and practical work to provide theoretical and hands-on experience. The student will supplement the lectures and practical work with their own reading. The project work will be carried out in groups of a size suited for the chosen rehabilitation or assistive device.

Course requirements

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • In order to take the final examination, students are required a minimum attendance of 75%.
  • Preliminary project plan and product design (max 1000 words).

Assessment

The exam consists of two parts:

  1. group project report (50% of the final grade), 4-6 pages. The project report must follow the guidelines and template of the IEEE conference proceedings template, which can be accessed here.
  2. project demonstration and oral presentation (50% of the final grade in total). The project demonstration is 5-10 minutes per group (30% of the grade). The individual presentation is 5-10 minutes (20% of the grade). It is imperative that the division of workload among group members is clearly stated during the the individual presentation. The presentation will be followed by 10 minute Q&A session.

Both parts of the exam must achieve a pass grade (E or above) in order to pass the course.

The project demonstration and oral presentation cannot be appealed.

New/postponed exam:

In case of a failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable period following the regular exam. The student is responsible for registering for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted

Grading scale

Grade scale A-F

Examiners

Two internal examiners. External examiner is used periodically.