EPN-V2

MLEST1300 Art, design and innovation in materials Course description

Course name in Norwegian
Kunst, design og innovasjon i materialer
Study programme
Teacher Education in Practical and Aesthetic Subjects for Years 1-13, Design, Arts and Crafts
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet fokuserer på tolking fra norsk talespråk til norsk skriftspråk. Emnet har fellesundervisning, men er i høy grad basert på egeninnsats gjennom bruk av øvingsprogram og digitale øvelser. Emnet må ses i sammenheng med praksis og andre emner på andre år i studieretning tolk, og forbereder studentene på emnet Skrivetolking som kommer på tredje trinn i bachelorprogrammet.

Learning outcomes

Emnet skal utdype den norske og den internasjonale designhistorien fra år ca. 1850 til i dag. Teoretiske perspektiver på design og vitenskapsteori er også sentrale fagområder innenfor dette emnet. I tillegg vil studenten få praktisk undervisning i skriveprosess, akademisk skriving og dokumentasjon.

Teaching and learning methods

Opptak til studiet.

Course requirements

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • er bevisst betydning av design sin rolle i samfunnsutviklingen og hvordan betydning og rolle varierer historisk og i samtiden.
  • kjenner til innovasjon og framtidsmuligheter for design av teknologi og dets betydning i kultur og samfunn.
  • er bevisst sin egen profesjonsrolle og forstår den i relasjon til både en samtidig og en historisk samfunnsmessig kontekst.

Ferdigheter

Studenten

  • kan vise perspektivdannelse og anvende analyse og kritisk refleksjon med utgangspunkt i eget kjennskap til designs betydning og rolle for en bærekraftig samfunnsutvikling
  • kan reflektere kritisk over framtidsmuligheter for designs betydning og rolle for samfunnet og for enkeltindivider.
  • kan sette egen profesjonsrolle i perspektiv og kan i prosjekter analysere seg fram til muligheter og begrensninger for egen profesjonsrolle.
  • behersker skriftlig og muntlig diskusjon, referansebruk og argumentasjon med utgangspunkt i egen kjennskap til designs betydning og rolle i samfunnsutviklingen så vel som for individer.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan se seg selv og sitt eget virke i menneskelig og global sammenheng
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning

Assessment

  • Workshop
  • Forelesninger
  • Ekskursjoner
  • Midtveisgjennomgang
  • Gruppearbeid
  • Selvstudier

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Mappevurdering med følgende mappekrav:

  • Oppgavebesvarelse 1: individuell oppgavebesvarelse og gruppearbeid. Omfang 1300 til 1500 ord.
  • Oppgavebesvarelse 2: individuell oppgavebesvarelse og gruppearbeid. Omfang 1500 til 2000 ord.

Gruppestørrelse 5-7 studenter. Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med en karakter.

Alle deler i mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.

Eksamensresultat kan påklages.