EPN-V2

MLEST1300 Art, design and innovation in materials Course description

Course name in Norwegian
Kunst, design og innovasjon i materialer
Study programme
Teacher Education in Practical and Aesthetic Subjects for Years 1-13, Design, Arts and Crafts
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir grunnleggende innføring i praktisk, skapende arbeid i ulike materialer, slik det fremkommer i gjeldende læreplaner. Skapende arbeid har gjennom historien og i ulike kulturer blitt synlig i produksjon av nyttegjenstander, kunstverk og i teknologisk innovasjon. Evnen til å skape, designe og uttrykke seg står også sentralt i utviklingen av et bærekraftig, demokratisk og mangfoldig samfunn.

I emnet vektlegges arbeid med harde, plastiske og myke materialer. Det fokuseres på praktiske ferdigheter, materialforståelse, kunst og designprosesser samt kulturforståelse. Faglig og fagdidaktisk refleksjonsevne utvikles i møtet mellom eget og andres skapende arbeid, praksisopplæringen og profesjonsfag og gjennom utprøving av teoretisk og praktisk kunnskap

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om form, farge og komposisjon samt ulike materialer, redskaper og teknikker.
  • har kunnskap om innovasjon, kunst- og designprosesser og estetiske læreprosesser.
  • har kunnskap om ulike kunst- og kulturuttrykk lokalt og globalt, og ser sammenheng mellom samfunnsutvikling, lokale forhold og visuell- og materiell kultur.
  • har innsikt i forskning og utviklingsarbeid, relevant for kunst og håndverk som skolefag.

Ferdigheter

Studenten

  • behersker ulike teknikker, redskaper og materialer og viser praktisk håndlag i utførelsen av skapende arbeid.
  • kan arbeide utforskende, kreativt og systematisk i en skapende prosess.
  • kan utvikle en ide og anvende formale og visuelle virkemidler for å skape visuelle ytringer og formuttrykk.
  • kan bruke relevant faglitteratur og fagterminologi og presentere egen arbeidsprosess.
  • kan vurdere og ta stilling til HMS utfordringer i verksteder.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til å fremme innovasjon, gjenbruk og bærekraftig utvikling.
  • kan kommunisere om og bidra til forståelse for samisk håndverk, kunst og kulturuttrykk.
  • kan ta ansvar, veilede og samarbeide i felles prosjekter.
  • har generell verkstedskompetanse knyttet til arbeid med ulike materialer, redskaper og maskiner.

Teaching and learning methods

I emnet vektlegges praktisk erfaring fra verkstedsarbeid, teoretiske studier individuelt og i gruppe. Fagteori i emnet legger vekt på forståelse for og anvendelse av begreper og arbeidsformer. HMS relateres til praktiske erfaringer i verkstedet. Fagdidaktikk inngår i emnet og skal bidra til å kontekstualisere eget praktisk arbeid og teoristudier, samt reise sentrale spørsmål om skolens oppgave og fagets egenart.

Emnet må sees i sammenheng med øvrige emner. Forståelse for prinsipp innen akademisk skriving er gjennomgående i studiet. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, deltagelse i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.

Course requirements

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • En muntlig presentasjon av selvvalgt tema innen visuell og materiell kultur.
  • En presentasjon av egne praktiske utprøvinger for medstudenter og lærer.
  • Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning og læringsaktiviteter.

Assessment

Eksamen er et praktisk, skapende prosjekt med tilhørende skriftlig refleksjon og gjennomføres individuelt.;

1. Praktisk skapende arbeid

Et ferdigstilt praktisk skapende arbeid med skisser, material- og teknikkutprøvinger som vedlegg.

2. Skriftlig oppgave

Skriftlig refleksjon der fagteori, fagdidaktikk og HMS inngår. Omfang på 2000-2500 ord. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Arbeidet og den skriftlige refleksjonen vurderes samlet. Begge deler av eksamen må være vurdert til E eller bedre for at eksamen skal være bestått. Eksamensresultatet kan påklages.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.;

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.;