EPN-V2

MLEST1300 Art, design and innovation in materials Course description

Course name in Norwegian
Kunst, design og innovasjon i materialer
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Programme description
  • Introduction

    Emnet gir grunnleggende innføring i praktisk, skapende arbeid i ulike materialer, slik det fremkommer i gjeldende læreplaner. Skapende arbeid har gjennom historien og i ulike kulturer blitt synlig i produksjon av nyttegjenstander, kunstverk og i teknologisk innovasjon. Evnen til å skape, designe og uttrykke seg står også sentralt i utviklingen av et bærekraftig, demokratisk og mangfoldig samfunn.

    I emnet vektlegges arbeid med harde, plastiske og myke materialer. Det fokuseres på praktiske ferdigheter, materialforståelse, kunst og designprosesser samt kulturforståelse. Faglig og fagdidaktisk refleksjonsevne utvikles i møtet mellom eget og andres skapende arbeid, praksisopplæringen og profesjonsfag og gjennom utprøving av teoretisk og praktisk kunnskap

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om form, farge og komposisjon samt ulike materialer, redskaper og teknikker.
    • har kunnskap om innovasjon, kunst- og designprosesser og estetiske læreprosesser.
    • har kunnskap om ulike kunst- og kulturuttrykk lokalt og globalt, og ser sammenheng mellom samfunnsutvikling, lokale forhold og visuell- og materiell kultur.
    • har innsikt i forskning og utviklingsarbeid, relevant for kunst og håndverk som skolefag.

    Ferdigheter

    Studenten

    • behersker ulike teknikker, redskaper og materialer og viser praktisk håndlag i utførelsen av skapende arbeid.
    • kan arbeide utforskende, kreativt og systematisk i en skapende prosess.
    • kan utvikle en ide og anvende formale og visuelle virkemidler for å skape visuelle ytringer og formuttrykk.
    • kan bruke relevant faglitteratur og fagterminologi og presentere egen arbeidsprosess.
    • kan vurdere og ta stilling til HMS utfordringer i verksteder.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan bidra til å fremme innovasjon, gjenbruk og bærekraftig utvikling.
    • kan kommunisere om og bidra til forståelse for samisk håndverk, kunst og kulturuttrykk.
    • kan ta ansvar, veilede og samarbeide i felles prosjekter.
    • har generell verkstedskompetanse knyttet til arbeid med ulike materialer, redskaper og maskiner.
  • Teaching and learning methods

    I emnet vektlegges praktisk erfaring fra verkstedsarbeid, teoretiske studier individuelt og i gruppe. Fagteori i emnet legger vekt på forståelse for og anvendelse av begreper og arbeidsformer. HMS relateres til praktiske erfaringer i verkstedet. Fagdidaktikk inngår i emnet og skal bidra til å kontekstualisere eget praktisk arbeid og teoristudier, samt reise sentrale spørsmål om skolens oppgave og fagets egenart.

    Emnet må sees i sammenheng med øvrige emner. Forståelse for prinsipp innen akademisk skriving er gjennomgående i studiet. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, deltagelse i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.

  • Course requirements

    Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

    • En muntlig presentasjon av selvvalgt tema innen visuell og materiell kultur.
    • En presentasjon av egne praktiske utprøvinger for medstudenter og lærer.
    • Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning og læringsaktiviteter.
  • Assessment

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Permitted exam materials and equipment

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kjennskap til grunnleggende trekk ved samspillet mellom norsk rett og overnasjonale rettslige føringer
    • god oversikt over offentlighetsloven og offentlighetsprinsippets forankring i Grl. § 100
    • god oversikt over personopplysningsloven og den europeiske personvernforordningen
    • grunnleggende kjennskap til opphavsrett i norsk lov, europeiske direktiver og internasjonale konvensjoner
    • kjennskap til rettslige grunnlag for formidling og bruk av informasjonsressurser
    • grunnleggende kjennskap til rettslig vern av kulturarv i norsk lov og internasjonale konvensjoner

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • overholde elementære krav til personvern, allmennhetens innsynsrett, og opphavsrett som profesjonsutøver innen arkiv eller bibliotek
    • legge frem mer kompliserte rettslige spørsmål knyttet til personvern og opphavsrett for fageksperter eller virksomhetens ledelse til nærmere vurdering

    Generell kompetanse

    Studenten

    • forstår samspill mellom norsk informasjonsrett og de føringer og forpliktelser som norsk informasjonsrett møter fra EØS-avtalen og internasjonale konvensjoner
  • Grading scale

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner og øvingsoppgaver

  • Examiners

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Ett individuelt skriftlig arbeidskrav. Arbeidskravet skal bevisstgjøre studentene om de bakenforliggende hensynene som lovgivningen innen emnet dreier seg om. Arbeidskravets tema vil være knyttet til et av de overordnede hensynene i emnet, personvern, ytringsfrihet eller offentlighetsprinsippet. Omfang 3-6 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

    Arbeidskravet er obligatorisk, og må være gjennomført og godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist