Programplaner og emneplaner - Student
MLEST1210 Draw, print and visual communication Course description
- Course name in Norwegian
- Tegning, trykk og visuell kommunikasjon
- Study programme
-
Teacher Education in Practical and Aesthetic Subjects for Years 1-13, Design, Arts and Crafts
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
On successful completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes classified as knowledge, skills and general competencies.
Knowledge The student can
- identify different dimensions and interpretations of the terms «sustainability», «sustainable development», «the Anthropocene» and "the Capitalocene";
- discuss explanations of the present situation of "unsustainable development", and its historical background;
- identify the range of approaches and history behind sustainability transitions, such as doughnut economics, ecomodernism/green growth, degrowth, and the UN’s 2030 Agenda for Sustainable Development.
Skills The student can
- reflect critically on the main strengths and weaknesses of frameworks for sustainability transitions in the context of countries both in the Global North and South, as well as in the relation between the North and South;
- identify political and economic impediments to sustainability transitions in the contemporary world.
General competenciesThe student
- has obtained a basic competence to critically examine, discuss and take part in democratic decision making and action regarding choices of sustainability transitions;
- has obtained a basic competence to identify "greenwashing", "green colonialism" and other types of unjustifiable claims of sustainability transition.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om materialer, teknikker og redskaper innen tegning og trykk.
- har grunnleggende kunnskap om visuelle virkemidler og visuell kommunikasjon.
- har kunnskap om kreative og estetiske læringsprosesser.
- har innsikt i relevant fagteori og ulike kunst- og kulturuttrykk, nasjonalt og internasjonalt.
- har innsikt i fagområdet som skolefag og kjennskap til læreplaner for grunnskolen.
Undervisningspraksis:
Studenten
- kan reflektere over undervisning og læring med utgangspunkt i gjeldende læreplaner.
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide utforskende, kreativt og systematisk med tegning og grunnleggende trykketeknikker.
- kan utvikle en ide, anvende visuelle virkemidler og gjennomføre en prosess frem til ferdig produkt.
- kan dokumentere, reflektere over og formidle egen utøvende prosess.
- kan følge regler for helse, miljø og sikkerhet i verksteder.
Undervisningspraksis:
Studenten
- kan bruke observasjon av undervisningssituasjoner som grunnlag for profesjonell utvikling.
- kan planlegge for undervisning i tråd med gjeldende læreplaner.
Generell kompetanse
Studenten
- har generell verkstedskompetanse knyttet til tegning og trykk.
- kan identifisere etiske aspekt, herunder også personvern, opphavsrett og miljøhensyn som knytter seg til produksjon og formidling av kunst- og kulturuttrykk.
- kan reflektere over egen og andres læreprosess og formulere konstruktive tilbakemeldinger.
- har innsikt i lærerens rolle og profesjonelle hverdag, herunder rettigheter og plikter.
Teaching and learning methods
I emnet vektlegges praktisk erfaring fra verkstedsarbeid, teoretiske studier individuelt og i gruppe. Fagteori i emnet legger vekt på forståelse for og anvendelse av begreper og arbeidsformer. HMS relateres til praktiske erfaringer i verkstedet. Fagdidaktikk inngår i emnet og skal bidra til å kontekstualisere eget praktisk arbeid og teoristudier, samt reise sentrale spørsmål om skolens oppgave og fagets egenart.
Emnet må sees i sammenheng med øvrige emner. Forståelse for prinsipp innen akademisk skriving er gjennomgående i studiet. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, deltagelse i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.
Undervisningspraksis inngår i emnet. Praksis legges fortrinnsvis til grunnskolen. Studentene deltar i praksislærers undervisning. Det legges vekt på observasjon, analyse og drøfting av undervisning og den profesjonelle hverdag ved praksisskolen. Praksis gjennomføres i samarbeid med praksisskolen. Studenten veiledes og vurderes både underveis og ved avslutning av perioden. Resultatene dokumenteres i Veilednings- og vurderingshefte for praksis.
Course requirements
The course is assessed on the basis of an individual written home exam over 96 hours, with a scope of 2,500 words +/- 10 %.
Resit/rescheduled exam:
Resit/rescheduled exam is organised in the same way as the ordinary exam.
Assessment
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Permitted exam materials and equipment
A graded scale from A to E for passed and F for not passed will be used.
Grading scale
The exam will be jointly marked by an internal and an external examiner. The external examiner will read a selection of the exam papers and collaborate with the internal examiner in a way that benefits all the students.
Examiners
The course is open to students who have completed at least a one-year introductory course in Development Studies at either OsloMet, or equivalent courses at other universities/university colleges in Norway or abroad
Overlapping courses
This course offers basic knowledge about sustainable and unsustainable development and the range of framework for sustainability transitions. Emphasis is put on the relationship between rich and poor countries.
The course will highlight the various uses of the term sustainability, sustainable/unsustainable development, the Anthropocene and the Capitalocene. Students will learn about the problems and challenges that these concepts address, and the main historical trajectories of global development that have brought us to the present situation. A main objective of the course is to introduce the students to insights and tools to critically discuss the broad range of choices about sustainability transitions.