EPN-V2

MLEST1200 Draw, print and visual communication Course description

Course name in Norwegian
Tegning, trykk og visuell kommunikasjon
Study programme
Teacher Education in Practical and Aesthetic Subjects for Years 1-13, Design, Arts and Crafts
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger innen skapende arbeid slik det kommer til uttrykk i skoleverkets gjeldende læreplaner. Dette omfatter praktisk arbeid med ulike teknikker, materialer og redskaper. Det legges vekt på frihåndstegning, fra observasjon til formidling av visuelt budskap og kjennskap til enkle trykketeknikker. Aktiv bruk av fagterminologi vektlegges. Faglig og fagdidaktisk refleksjonsevne utvikles i møtet mellom eget og andres skapende arbeid og utprøving av teoretiske- og praktiske kunnskaper. Drøfting av visuell kommunikasjon som del av allmenndannelse og skolefag vektlegges. Undervisningspraksis i grunnskolen inngår i emnet. Praksis skal være en arena for systematisk læring og gjennomføres i samarbeid med praksisskolen.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • Har grunnleggende kunnskap om materialer, teknikker og redskaper innen tegning og trykk.
  • Har grunnleggende kunnskap om visuelle virkemidler og visuell kommunikasjon.
  • Har kunnskap om kreative og estetiske læringsprosesser.
  • Har innsikt i relevant fagteori og ulike kunst- og kulturuttrykk, nasjonalt og internasjonalt.
  • Har innsikt i fagområdet som skolefag og kjennskap til læreplaner for grunnskolen.

Undervisningspraksis:

Studenten

  • Kan reflektere over undervisning og læring med utgangspunkt i gjeldende læreplaner.

Ferdigheter

Studenten

  • Kan arbeide utforskende, kreativt og systematisk med tegning og grunnleggende trykketeknikker.
  • Kan utvikle en ide, anvende visuelle virkemidler og gjennomføre en prosess frem til ferdig produkt.
  • Kan dokumentere, reflektere over og formidle egen utøvende prosess.
  • Kan følge regler for helse, miljø og sikkerhet i verksteder.

Undervisningspraksis:

Studenten

  • Kan bruke observasjon av undervisningssituasjoner som grunnlag for profesjonell utvikling.
  • Kan planlegge for undervisning i tråd med gjeldende læreplaner.

Generell kompetanse

Studenten

  • Har generell verkstedskompetanse knyttet til tegning og trykk.
  • Kan identifisere etiske aspekt, herunder også personvern, opphavsrett og miljøhensyn som knytter seg til produksjon og formidling av kunst- og kulturuttrykk.
  • Kan reflektere over egen og andres læreprosess og formulere konstruktive tilbakemeldinger.
  • Har innsikt i lærerens rolle og profesjonelle hverdag, herunder rettigheter og plikter. 

Teaching and learning methods

This course provides an overview of the most common services and components found in IT infrastructures in medium- to enterprise-sized organizations and businesses. The services are focused around the internal functioning of the IT department such as backup, logging and configuration management as well as inventory and directory systems.

The course is organized around weekly practical labs and lectures that complement each other. The student will get hands-on experience with the technologies as well as a holistic perspective on IT infrastructures.

Course requirements

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • Dokumentasjon av ett praktisk/teoretisk arbeid, presentert og faglig drøftet i plenum.
  • Gjennomført undervisningspraksis, fortrinnsvis i grupper. Omfang: 10 dager.
  • Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning.  

Assessment

Eksamen er et praktisk, skapende prosjekt med tilhørende skriftlig refleksjon og gjennomføres individuelt. Arbeidet og den skriftlige refleksjonen vurderes samlet. 

1. Praktisk skapende arbeid

Et ferdigstilt praktisk skapende arbeid med skisser, material- og teknikkutprøvinger som vedlegg.

2. Skriftlig oppgave

Skriftlig refleksjon der fagteori, fagdidaktikk og praksiserfaringer inngår. Omfang på 2000-2500 ord. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Begge deler av eksamen må være vurdert til E eller bedre for at eksamen skal være bestått. Eksamensresultatet kan påklages. 

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres. 

Permitted exam materials and equipment

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

Two assignments which include a technical setup and eport of about 5000 words.

Grading scale

Individual written exam - 3 hours.

The exam can be appealed.

 

New/postponed exam

In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for registering for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.

In the event of a resit or rescheduled exam, oral examination may be used instead. If oral exams are used for resit and rescheduled exams, the result cannot be appealed.

Examiners

No aids are permitted

Overlapping courses

Grade scale A-F.