Programplaner og emneplaner - Student
MLED5900 Master Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave
- Study programme
-
Executive Master of Management
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Masteroppgaven representerer et selvstendig fordypningsarbeid hvor studenten skal bruke kunnskap til å analysere og reflektere over en avgrenset problemstilling rundt et fagområde knyttet til Master i ledelse. Hensikten er å gi studenten trening i å formulere en relevant problemstilling, gjennomføre datainnsamling eller en analyse av eksisterende litteratur, samt analysere data og formidle kunnskap fra studien.
Problemstillingen skal være relevant i forhold til masterprogrammets målsetning og innhold. Temaene vil normalt ligge innen feltene strategi, ledelse, styring og økonomi. Oppgaven kan være empirisk eller teoretisk orientert og kan benytte kvalitativ eller kvantitativ metode, eller en kombinasjon av disse.
Studenten må levere (a) en prosjektbeskrivelse som redegjør for valg av problemstilling, deltakere og metode, samt relevant litteratur. Prosjektutkastet skal godkjennes før studenten får tildelt en veileder. Videre er det (b) metodemoduler som må velges knyttet til oppgavens problemstilling og disse modulene må være godkjent. Begge deler må være innlevert og godkjent for at masteroppgaven skal være godkjent.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
For å gjennomføre masteroppgaven, må alle basisemnene være gjennomført og bestått. Videre må valgemner på til sammen 30 studiepoeng være gjennomført og bestått.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde knyttet til ledelse, strategi, styring eller økonomi, (eller en kombinasjon av disse)
- inngående kunnskap om litteratur, begreper og teori som er relevante for oppgavens tematikk
- omfattende kunnskap om forskningsmetode(r) i lys av oppgavens tematikk
- god innsikt i korrekt kildehenvisning
Ferdigheter
Studenten kan
- formulere en konkret og relevant problemstilling
- gjennomføre et selvstendig og avgrenset forskningsprosjekt
- gjennomføre et forskningsprosjekt i tråd med forskningsetiske normer
- ta i bruk relevante metoder
- innsamle, systematisere, analysere og presentere kunnskap på en systematisk og oversiktlig måte
- forholde seg kritisk til forskjellige informasjonskilder
- formulere faglige resonnementer med utgangspunkt i vitenskapelig litteratur
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere og reflektere over forskningsetiske spørsmål
- reflektere over styrker og svakheter knyttet til problemstilling, datainnsamling og metoder som vedkommende har brukt
Teaching and learning methods
Exam in two parts:
- A group (2-4 students) project implementation, consisting of a project report (7000 - 9000 words, excluding references) and code appendix (counts 50% of the final grade)
- A written exam (3 hours) (counts 50% of the final grade)
Both the code/program and the report will be evaluated. The comprehensiveness of the code/program is evaluated under the assumption that each student in the group has worked on the project for 60 hours.
Both exams must be passed in order to pass the course.
The exam can be appealed.
New/postponed exam
In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for applying for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.
Course requirements
All aids are permitted for the group project. For the written exam; Calculator handed out by the university
Assessment
Grade scale A-F.
Permitted exam materials and equipment
Two internal examiner. External examiner is used periodically.
Grading scale
Professor Jianhua Zhang
Examiners
Basic knowledge in calculus, statistics and probability theory; Programming skills in Python, Matlab, or R.