EPN

MLED5900 Master Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Schedule
Course history

Introduction

Masteroppgaven representerer et selvstendig fordypningsarbeid hvor studenten skal bruke kunnskap til å analysere og reflektere over en avgrenset problemstilling rundt et fagområde knyttet til Master i ledelse. Hensikten er å gi studenten trening i å formulere en relevant problemstilling, gjennomføre datainnsamling eller en analyse av eksisterende litteratur, samt analysere data og formidle kunnskap fra studien.

Problemstillingen skal være relevant i forhold til masterprogrammets målsetning og innhold. Temaene vil normalt ligge innen feltene strategi, ledelse, styring og økonomi. Oppgaven kan være empirisk eller teoretisk orientert og kan benytte kvalitativ eller kvantitativ metode, eller en kombinasjon av disse.

Studenten må levere (a) en prosjektbeskrivelse som redegjør for valg av problemstilling, deltakere og metode, samt relevant litteratur. Prosjektutkastet skal godkjennes før studenten får tildelt en veileder. Videre er det (b) metodemoduler som må velges knyttet til oppgavens problemstilling og disse modulene må være godkjent. Begge deler må være innlevert og godkjent for at masteroppgaven skal være godkjent.

Required preliminary courses

For å gjennomføre masteroppgaven, må alle basisemnene være gjennomført og bestått. Videre må valgemner på til sammen 30 studiepoeng være gjennomført og bestått.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten har

  • spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde knyttet til ledelse, strategi, styring eller økonomi, (eller en kombinasjon av disse)

  • inngående kunnskap om litteratur, begreper og teori som er relevante for oppgavens tematikk

  • omfattende kunnskap om forskningsmetode(r) i lys av oppgavens tematikk

  • god innsikt i korrekt kildehenvisning

 

Ferdigheter

Studenten kan

  • formulere en konkret og relevant problemstilling

  • gjennomføre et selvstendig og avgrenset forskningsprosjekt

  • gjennomføre et forskningsprosjekt i tråd med forskningsetiske normer

  • ta i bruk relevante metoder

  • innsamle, systematisere, analysere og presentere kunnskap på en systematisk og oversiktlig måte

  • forholde seg kritisk til forskjellige informasjonskilder

  • formulere faglige resonnementer med utgangspunkt i vitenskapelig litteratur

 

Generell kompetanse 

Studenten kan

  • analysere og reflektere over forskningsetiske spørsmål

  • reflektere over styrker og svakheter knyttet til problemstilling, datainnsamling og metoder som vedkommende har brukt

Teaching and learning methods

Undervisningen skjer i form av veiledning individuelt og/eller i gruppe. Studenten har rett til inntil åtte timer individuell veiledning (dersom to studenter skriver sammen gis det åtte timer veiledning totalt). Veiledning gis normalt ikke mer enn ett studieår utover normal studieprogresjon.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Prosjektbeskrivelse på om lag 1000 ord

  • Arbeidskrav 2: Gjennomført og bestått to metodemoduler

Studentene må gjennomføre de metodemodulene som bestemmes ut fra oppgavens problemstilling. Hvilke metodemoduler som vil være aktuelle avklares i forkant av oppstarten av selve emnegjennomføringen.

 

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

Assessment

Masteroppgaven løses individuelt eller i gruppe på to personer. Oppgaven skal ha et omfang på om lag 100.000 tegn (+/- 10 %), 130.000 tegn om to skriver sammen, skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Innholdsfortegnelse, sammendrag, tabeller og figurer, litteraturliste og vedlegg medregnes ikke. Dersom to studenter skriver sammen, må de levere en felles, skriftlig erklæring ved innleveringen som beskriver arbeidsdelingen mellom dem.

 

En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala fra A-F.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.