EPN-V2

MLED5100 Organisation Culture Course description

Course name in Norwegian
Organisasjonskultur
Study programme
Executive Master of Management
Elective modules, Executive Master of Management
Organisation Culture
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Organisasjoner har noen fellestrekk slik som mål, mennesker, struktur, aktivitet og kultur. Disse trekkene henger sammen og påvirker gjensidig hverandre. Kulturen infiltrerer alle trekkene og har betydning for hvordan organisasjoner fungerer. Kulturen er en viktig faktor for organisasjoners suksess, men det kan samtidig være utfordrende å forstå hva den er, hva den innebærer og hvordan den bidrar. Organisasjonskultur beskrives kort på følgende måte: organisasjonskultur representerer et komplekst mønster av oppfatninger, ideer, verdier, holdninger og adferd som deles av de som arbeider i organisasjonen. Ledere og eiere har størst mulighet til å verne, påvirke og endre organisasjonskultur, men for å oppnå dette bør ledere ha kunnskap om organisasjonskultur og dens funksjon.

Emnets mål er å anvende kulturperspektivet på organisasjoner. Studentene får gjennom emnet innsikt i og forstår sammenheng mellom organisasjonskultur og lederskap og hvordan man kan endre, utvikle eller forbedre kulturen i egen organisasjon.

Kultur er en viktig faktor for organisasjoners suksess. Emnet gir en utdyping på hva organisasjonskultur er, elementer i en organisasjonskultur og hvordan man som leder kan påvirke kulturen i ønsket retning.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Prosjekter er en sentral del av virksomheters organisering og arbeidsform og anvendes i økende grad for å håndtere endringer og innovasjon som skal bidra til verdiskaping. Emnet gir studentene solid innsikt i prosjekter som fenomen i arbeidslivet, herunder sentrale aspekter ved prosjekter som styrings-, organiserings-, ledelses-, og arbeidsform. Emnet tar for seg team, prosjektsuksess og verdiskaping. Videre vil prosjektgjennomføring, usikkerhets- og interessenthåndtering være sentrale temaer.

Learning outcomes

Ingen forkunnskapskrav.

Teaching and learning methods

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap;

Studenten har

  • inngående kunnskap om prosjekt som organisasjons- og styringsform
  • tilegnet seg solid innsikt i og kan analysere hva som kjennetegner verdiskapende prosjekter, hva som er prosjekters særtrekk og hensiktsmessig anvendelse av prosjekter i arbeidslivet
  • solid innsikt og forståelse i usikkerhet og interessenter i prosjekter og håndtering av dette

Ferdigheter;

Studenten skal kunne

  • anvende metodiske hjelpemidler innen prosjektstyring gjennom å initiere og planlegge prosjekter, velge hensiktsmessig utforming, framgangsmåte og virkemidler
  • anvende grunnleggende metoder for styring, organisering, ledelse og innretning av prosjektet fra initiering til avslutning og evaluering
  • planlegge, lede og styre prosjekter i virksomheter

Generell kompetanse;

Studenten

  • er i stand til kritisk vurdering og analyse av både prosess og fremdrift av prosjekter, herunder forstå kompleksiteten i prosjektarbeid og kunne tilpasse tilhørende verktøy som påvirker prosjektets ressursbruk, resultat og formål
  • kan inneha en aktiv rolle og bidra med utforming og gjennomføring av prosjekter

Course requirements

Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.

Assessment

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Skriftlig innlevering med omfang på om lag 1200 ord.
  • Arbeidskrav 2: Skriftlig innlevering med omfang på om lag 1200 ord.
  • Arbeidskrav 3: Skriftlig innlevering med omfang på om lag 1200 ord.

Arbeidskravene løses individuelt og vil inngå i arbeidet med eksamen.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen i emnet er en semesteroppgave. Den kan leveres individuelt, men der hvor deltakere er tilknyttet samme prosjekt kan de skrive i gruppe på inntil fire personer.

Oppgaven innbefatter arbeid med et prosjekt som er utarbeidet gjennom innleveringer og aktiviteter underveis i emnet. Selve semesteroppgaven vil være en betydelig videreutvikling av arbeidskravene og innebære en teoretisk forankring og argumentasjon knyttet til de fenomenene som tas opp i oppgaven. I tillegg skal oppgaven inkludere en refleksjon rundt bruk av teori og læringsprosess.

Semesteroppgaven skal ha et omfang på 4200 ord om flere skriver sammen og 3200 ord om oppgaven leveres individuelt (+/-10 % avvik på omfang er uproblematisk). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.

Grading scale

Bestått/ ikke bestått.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.