Programplaner og emneplaner - Student
MLED4800 Marketing Course description
- Course name in Norwegian
- Markedsføring
- Study programme
-
Executive Master of ManagementElective modules, Executive Master of ManagementMarketing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Markedsføring er et vidt begrep som tradisjonelt har vært brukt i en kommersiell kontekst, men i de siste årene er begrepet godt innarbeidet i både privat-, offentlig- og ikke-kommersiell sammenheng. Markedsføring dreier seg om å avdekke ønsker og behov hos brukerne og tilrettelegge produkter og tjenester slik at virksomheten møter disse behovene på en konkurransedyktig måte. I dette emnet tar vi for oss de grunnleggende begrepene innenfor markedsføring, og vi vektlegger både digitale og tradisjonelle kanaler.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsutfordringer i både privat og offentlig sektor
- bred kunnskap om rammeverk for strategiutvikling og markedsplanlegging
- avansert kunnskap om ulike metoder for å samle og bruke informasjon om kunder/brukere, konkurrenter og virksomhetens omgivelser i markedsarbeidet
- bred kunnskap om segmentering og målgruppeanalyse
- kunnskap om posisjonering og merkebygging
- dybdekunnskap de taktiske virkemidler som produkt- og tjenesteutvikling, prissetting, gjøre produkter og tjenester tilgjengelig for kunder/brukere og markedskommunikasjon i både digitale og tradisjonelle kanaler
- dybdekunnskap om forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan tjenesteleverandører skiller seg fra andre leverandører
Ferdigheter
Studenten kan
- beskrive, analysere og reflektere over hvordan en utvikler nye produkter og tjenester
- utarbeide en realistisk strategi- og markedsplan
- identifisere og vurdere markedsføringsutfordringer en virksomhet står overfor
- identifisere og utforske markedsføringsmuligheter og systematiske tilnærminger for å løse utfordringer virksomhetene står overfor
- bruke sekundære forskningskilder for å definere og bedre forstå målgrupper og konkurransesituasjonen virksomheten møter
- gjennomføre egne undersøkelser for å identifisere segmenter og målgrupper samt analysere kunde/brukeradferd
- forstå hva som skaper verdi for kunder/brukere
- segmentere kunder/brukere og velge målgruppe
- posisjonere virksomheten i markedet og bygge merkevarer
- utarbeide en kommunikasjonsplan basert på realistiske målgrupper og budsjett
- bruke sentrale markedsføringsverktøy (både digitale og tradisjonelle), konsepter og teknikker, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
Generell kompetanse
Studenten kan
- se sammenhengen mellom ulike deler av en virksomhet
- identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling
Teaching and learning methods
Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsing og innlevering av studentarbeider. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver/case.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Studentene skal i gruppe på inntil 3 personer utarbeide en nærmere spesifisert oppgave knyttet til markedsplan. Planen skal leveres skriftlig og deretter presenteres. Planen evalueres av en annen gruppe. Omfanget på planen skal være på 6-8 sider, og den muntlige presentasjonen skal vare i 15 minutter..
- Arbeidskrav 2: Deltakelse og gjennomføring av virksomhetssimuleringsspill. Studentene må selv kjøpe lisens til spillet, og de må anvende egen PC. Virksomhetssimuleringsspillet forutsetter obligatorisk oppmøte. Dersom studenter ikke kan delta på spillet må de henvende seg til faglærer og få et alternativt arbeidskrav som løses individuelt med egen innleveringsfrist.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Assessment
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- omfattende kunnskap om relevante teorier relatert til team
- solid forståelse knyttet til hvordan team etableres og utformes i ulike situasjoner
- inngående kunnskap om psykologiske prosesser i team
- spesialisert kunnskap om teorier relatert til teameffektivitet og beslutningstaking i grupper og team
- avansert kunnskap om omstendigheter som hindrer eller øker gruppeeffektivitet og prestasjoner
Ferdigheter
Studenten
- har en bevisst forståelse av hvordan effektive teamprosesser foregår
- kan anvende forskningsbaserte teorier om team i egen praksis
- kan reflektere om egen atferd i gruppearbeid
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere og håndtere gjennomføring av effektive teamprosesser
- beherske fagområdets uttrykksformer
- reflektere og lære fra erfaringer med teamarbeid
Permitted exam materials and equipment
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Deltakelse på spesifikke aktiviteter knyttet til gruppeoppstart og dynamikk som skal gjennomføres for å knytte teori fra emne opp mot å gjøre praktiske erfaringer.
- Arbeidskrav 2: To gruppeinnleveringer med et omfang hver på tilsvarende 1500 ord.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Grading scale
Eksamen i emnet er en hjemmeeksamen over en periode på 7 dager. Hjemmeeksamen besvares i grupper på 3-4 studenter.
Besvarelsen skal ha et omfang på 23 000 tegn inkludert mellomrom (+/-10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.