Programplaner og emneplaner - Student
MLED4800 Marketing Course description
- Course name in Norwegian
- Markedsføring
- Study programme
-
Executive Master of ManagementElective modules, Executive Master of ManagementMarketing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Markedsføring er et vidt begrep som tradisjonelt har vært brukt i en kommersiell kontekst, men i de siste årene er begrepet godt innarbeidet i både privat-, offentlig- og ikke-kommersiell sammenheng. Markedsføring dreier seg om å avdekke ønsker og behov hos brukerne og tilrettelegge produkter og tjenester slik at virksomheten møter disse behovene på en konkurransedyktig måte. I dette emnet tar vi for oss de grunnleggende begrepene innenfor markedsføring, og vi vektlegger både digitale og tradisjonelle kanaler.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsutfordringer i både privat og offentlig sektor
- bred kunnskap om rammeverk for strategiutvikling og markedsplanlegging
- avansert kunnskap om ulike metoder for å samle og bruke informasjon om kunder/brukere, konkurrenter og virksomhetens omgivelser i markedsarbeidet
- bred kunnskap om segmentering og målgruppeanalyse
- kunnskap om posisjonering og merkebygging
- dybdekunnskap de taktiske virkemidler som produkt- og tjenesteutvikling, prissetting, gjøre produkter og tjenester tilgjengelig for kunder/brukere og markedskommunikasjon i både digitale og tradisjonelle kanaler
- dybdekunnskap om forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan tjenesteleverandører skiller seg fra andre leverandører
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- beskrive, analysere og reflektere over hvordan en utvikler nye produkter og tjenester
- utarbeide en realistisk strategi- og markedsplan
- identifisere og vurdere markedsføringsutfordringer en virksomhet står overfor
- identifisere og utforske markedsføringsmuligheter og systematiske tilnærminger for å løse utfordringer virksomhetene står overfor
- bruke sekundære forskningskilder for å definere og bedre forstå målgrupper og konkurransesituasjonen virksomheten møter
- gjennomføre egne undersøkelser for å identifisere segmenter og målgrupper samt analysere kunde/brukeradferd
- forstå hva som skaper verdi for kunder/brukere
- segmentere kunder/brukere og velge målgruppe
- posisjonere virksomheten i markedet og bygge merkevarer
- utarbeide en kommunikasjonsplan basert på realistiske målgrupper og budsjett
- bruke sentrale markedsføringsverktøy (både digitale og tradisjonelle), konsepter og teknikker, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
Generell kompetanse
Studenten kan
- se sammenhengen mellom ulike deler av en virksomhet
- identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling
Teaching and learning methods
Profesjonsutøvelse foregår i stor grad i organisasjoner. Profesjonsutøvere er ansatte i arbeidsorganisasjoner og utøver sin profesjon for organisasjonen og dens klienter. Et utbredt bilde av forholdet mellom profesjoner og organisasjoner er at organisasjon står i motsetning til profesjon, at byråkrati og profesjon representerer ulike logikker, at ledelsesstyring (managerialism) truer profesjonell autonomi og en klassisk «yrkesprofesjonalisme» (occupational professionalism), at organisasjoner kan ta i bruk ideer om profesjonalitet for å forme og styre sine ansatte.
I dette emnet skal vi også ta for oss bidrag som viser et mer sammensatt bilde. Emnet presenterer bidrag som tar for seg hvordan organisasjoner kan romme flere ulike, kanskje motsetningsfylte, logikker og balanserer flere hensyn, og hvordan profesjoner og profesjonsutøvere kan ta opp i seg ulike logikker og hensyn og utvikle «hybride» former for profesjonalisme. Emnet dekker også bidrag som vektlegger at profesjoner kan være endringsagenter og forme organisasjoner og organisatoriske felt.
I dette emnet vil vi drøfte forholdet mellom profesjon og ledelse i ulike typer organisasjoner, ulike perspektiver på profesjoners posisjon i organisasjoner og organisatoriske felt, og endrede organisatoriske og teknologiske betingelser for profesjonsutøvelse.
Når det gjelder perspektiver på organisasjoner, hviler emnet i hovedsak på institusjonell organisasjonsteori og begreper om organisatoriske (eller «institusjonelle») felt, institusjonell logikk og institusjonelt arbeid.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Studentene skal i gruppe på inntil 3 personer utarbeide en nærmere spesifisert oppgave knyttet til markedsplan. Planen skal leveres skriftlig og presenteres. Planen evalueres av en annen gruppe. Omfang 6-8 sider, 15 minutter presentasjon.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
- Arbeidskrav 2: Deltakelse og gjennomføring av virksomhetssimuleringsspill. Studentene må selv kjøpe lisens til spillet, og de må anvende egen PC. Obligatorisk oppmøte.
Dersom studenter ikke kan delta spillet må de henvende deg til faglærer og få et alternativt arbeidskrav som løses individuelt med egen innleveringsfrist.
Assessment
Bestått mastergrad (120 studiepoeng) eller tilsvarende utdanning.
Søkere må sende inn et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om ph.d.-programmet de tilhører og om eget ph.d.-prosjekt. Sammendraget sendes inn innen søknadsfristens utløp. For nærmere informasjon, se https://www.oslomet.no/om/sps/phd-profesjonsstudier
Permitted exam materials and equipment
Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Kandidaten
- har god forståelse av og kunnskap om ulike perspektiver på relasjoner mellom profesjoner og organisasjoner, og om skillelinjer mellom dem
Ferdigheter
Kandidaten
- kan tenke selvstendig rundt sentrale forskningsspørsmål om profesjoner og organisasjoner
- kan utvikle og begrunne analyser av spørsmål om profesjoner og organisasjoner
- kan presentere egen forskning og har ferdigheter i å sette seg inn, vurdere og bidra til å utvikle andres forskning
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan overføre tilegnede kunnskap og ferdigheter til deres eget arbeid
- kan gjennomføre studier av profesjoner og organisasjoner
Grading scale
Emnet kombinerer forelesninger, studentpresentasjoner og drøftinger av ph.d.-studentenes egne forskningsprosjekter.
Undervisningsmodell: To samlinger a to dager
Examiners
Aktiv deltakelse i undervisningen er en forutsetning for å utvikle fagforståelse. Det er derfor krav om obligatorisk nærvær på 80 prosent.
Studentene må i forkant av emnet (3 uker før oppstart) levere et Paper på 3000-5000 (8-10 sider) knyttet til eget stipendiatprosjekt, på engelsk eller et skandinavisk språk, med 1,5 i linjeavstand. Paperet skal knytte an til emnets tematikk. Det kan være et artikkelutkast, en drøfting av en teoretisk eller metodisk tilnærming i eller utfordring ved avhandlingsarbeidet. Paperet vil bli drøftet i seminargrupper og skal revideres og levers inn til sluttvurdering senest 1 måneder etter avsluttet undervisning.
Studentene forventes å kommentere hverandres papere.
Studentene skal også presentere en tekst fra pensumet for sine medstudenter.
Arbeidskrav vurderes til godkjent eller ikke godkjent.