EPN-V2

MLED4700 Practical Human Resource Management Course description

Course name in Norwegian
HRM i praksis
Study programme
Executive Master of Management
Elective modules, Executive Master of Management
Practical Human Resource Management
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Emnet gir innsikt i sentrale temaer knyttet til personalhåndtering/HRM (Human Resources Management) i praksis. Med utgangspunkt i en lederrolle er målet og gi en systematisk innsikt i HR-funksjonens ansvar og oppgaver. Innsikt i sentrale rammer knyttet til personalhåndtering i form av lov- og avtaleverk i en norsk kontekst. Videre vil emnet ta for seg temaer som konflikthåndtering, forhandlinger og bruk av HR-relaterte hjelpemidler. Det blir vektlagt å anvende et praktisk perspektiv som grunnlag for utøvelse av HR-funksjonen.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap knyttet til arbeidslivets rammer og lov- og avtaleverk innenfor den norske arbeidslivsmodellen
  • solid kjennskap til personalplanlegging, fleksibilitet og utvikling
  • kunnskap om anvendelse av ulike tilnærminger knyttet til samarbeid og forhandlinger med tillitsvalgte og medarbeidere
  • avansert kjennskap til sentrale HR-prosesser i organisasjoner og god praksis for gjennomføring av disse
  • god kjennskap til HR-arbeidets organisatoriske og strategiske forutsetninger, personalpolitikk og personalplanlegging

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • anvende fagområdets begreper, perspektiver og aktuell forskning som grunnlag for utøvelse av HRM i praksis
  • anvende praktiske verktøy knyttet til utøvelse av personalarbeid i en lederrolle
  • analysere og vurdere formelle sider knyttet til personaltiltak og situasjoner i organisasjonen

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over og analysere egen rolle i utøvelse av HR-relaterte funksjoner og prosesser
  • anvende HR-relatert innsikt i praktiske utfordringer i lederrollen
  • anvende kunnskap om personalfunksjonen og grunnleggende innsikter i personalledelse, og evner å koble teoretiske kunnskaper til praktiske utfordringer innen personalarbeid

Teaching and learning methods

Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, fagrelaterte aktiviteter og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Det legges opp til rollespillbaserte aktiviteter i tilknytning til noen av temaene og det vil være obligatorisk å medvirke på disse.
  • Arbeidskrav 2: Det vil også være en studentpresentasjon som formidles i løpet av gjennomføringen. Omfanget på denne tilsvarer 2000 ord.

;

Arbeidskrav/-ene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

Assessment

Hjemmeeksamen over en periode på 72 timer. Individuell innlevering, men inntil 2 personer kan skrive sammen. Besvarelsen skal ha et omfang på 20 000 tegn inkludert mellomrom, 23 000 tegn om to skriver sammen (+/-10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Grading scale

INTENPRA2 Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

Examiners

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap innenfor intensivsykepleie og spesialisert innsikt i helt kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner
  • har avansert kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
  • har avansert kunnskap om det å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i intensivsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • Kan anvende kunnskap på nye områder innen intensivsykepleie

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
  • kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
  • kan forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
  • kan redusere stress, smerte og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
  • kan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • kan anvende kunnskap om ernæring ved akutt og kritisk sykdom
  • kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen intensivsykepleie

Studenten kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:

  • kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon, sirkulasjon, ernæring og nyreerstattende behandling
  • kan identifisere og bedømme akutte situasjoner selvstendig, prioritere og handle raskt og forsvarlig slik at livsviktige funksjoner opprettholdes eller gjenopprettes
  • kan ta initiativ til å avvenne pasienten fra helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov
  • kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for intensivpasienten
  • kan administrere og evaluere sedasjon av intensivpasienten
  • kan bruke og kontrollere medisinsk utstyr og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
  • kan utøve intensivsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
  • kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter
  • kan legge forholdene til rette for en verdig død når behandling ikke fører frem
  • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
  • kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
  • kan dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • har handlingskompetanse i intensivsykepleie
  • kan analysere relevante etiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan gjennomføre helt eller delvis kompenserende intensivsykepleie ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor intensivsykepleie, både med spesialister og til allmenheten
  • kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis