Programplaner og emneplaner - Student
MLED4500 Leadership in processes of organizational change Course description
- Course name in Norwegian
- Ledelse av endringsprosesser
- Study programme
-
Executive Master of ManagementElective modules, Executive Master of ManagementLeadership in processes of organizational change
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir studentene oppdatert og avansert kunnskap om organisasjonsendringer og ledelse av endringsprosesser. Studentene tilegner seg omfattende innsikt i analyse av konteksten for endringer, både eksterne og interne forutsetninger. En stor del av emnet er tilegnet forståelse av endringsprosesser. For å kunne håndtere endringer er det avgjørende å ha avansert innsikt i hvordan endringsreaksjoner opptrer. Derfor er forståelsen av grunnlaget for ulike typer endringer avgjørende for utvikling av kapasiteten til å endre. Emnet setter studentene bedre rustet til å kunne fungere både i lederposisjoner, og i stabsposisjoner som pådrivere i endringsprosesser.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- Har begynnende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
- Har innsikt i situasjonen for barn, lokale barnehagepraksiser og pedagogisk tenkning i området hvor studieoppholdet finner sted
- Har kunnskap om interkulturell kommunikasjon, komparativ og flerkulturell pedagogikk
- Har kunnskap om og innsikt i samfunnsforhold og kulturen i vertslandet
Ferdigheter
Studenten
- Har evne til å formulere og avgrense en pedagogisk og/eller fagdidaktisk problemstilling
- kan anvende noe vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap til å formidle og dokumentere erfaringer og sentralt fagstoff innen det selvvalgte temaet
- Kan kommunisere faglig om egne og andres kulturelle og især pedagogiske tradisjoner og verdier i en interkulturell kontekst
- Viser ferdigheter i akademisk skriving og kan visuelt fremstille og reflektere kritisk over interkulturelle erfaringer fra perioden
- Kan planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige og metodiske krav og forskningsetiske retningslinjer
Generell kompetanse
Studenten
- Kan reflektere kritisk og etisk over interkulturell kommunikasjonsteori i lys av praksis
- Kan diskutere sammenhenger mellom flerkulturell pedagogikk og barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
- Kan reflektere kritisk og etisk over kulturelt og språklig mangfold i norske barnehager
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om ulike typer organisasjonsendringer, planlagte så vel som kontinuerlige endringsprosesser
- dybdekunnskap i analyse av omgivelser og pådrivere for endringer
- spesialisert kunnskap om ulike organisasjonstyper, og hvordan de kan håndtere endringer
- spesialisert kunnskap om motstand mot endringer, og hvordan motstand representerer både en ressurs og en utfordring samtidig
- dybdeforståelse av ulike typer reaksjoner på endringer fra medarbeidere i organisasjonen
Ferdigheter
Studenten kan
- ta i bruk avanserte analysemetoder for å forstå drivkrefter bak endringer, både eksternt og internt
- anvende spesialisert innsikt for å forstå ulike organisasjonstyper, og former for endringsdyktighet
- analysere og forstå endringer, både som prosess og struktur gjennom anvendelse av avanserte forskningsbaserte teorier og tilnærminger
- forstå hva som kreves for å designe endringsprosesser, og gjennomføre disse
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende og integrere avanserte modeller for endringer, og se sammenheng med strategi- og ledelsesfag og øvrige økonomistyring- og ledelsesfag som inngår i utdanningen på et avansert nivå
- anvende avansert kunnskap gjennom en reflektert tilnærming innenfor for å designe og drive frem organisasjonsendringer
- formidle og legge til rette for involvering fra medarbeidere i endringsprosesser på en operativ og gjennomtenkt måte
Teaching and learning methods
Se arbeids- og undervisningsformer
Course requirements
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen består av en bacheloroppgave:
- Bacheloroppgaven skal være på 7000 ord (+/- 10 prosent).
- Dersom man i tillegg til fagteksten velger å gjennomføre et praktisk og/eller digitalt arbeid, skal fagteksten være på 3500 ord (+/- 10 prosent), i tillegg skal studenten levere inn dokumentasjon av det praktiske arbeidet. Arbeidet må være organisert slik at sensors tid til å se/høre gjennom det hele ikke overstiger 20 minutter.
Bacheloroppgaven er i utgangspunktet et individuelt arbeid. Dersom studenter samarbeider om bacheloroppgaven, skal hver enkelt students medvirkning i arbeidet fremgå klart av et følgenotat. Følgenotatet skal inneholde refleksjon over arbeidsfordeling og læringsutbytte av samarbeidsprosessen. Det er ikke mulig å være flere enn to studenter sammen om fagteksten. Det kan utvikles et praktisk arbeid sammen i større gruppe. Fagteksten må da skrives individuelt eller to og to studenter sammen. Hver innleverte oppgave må ha en unik problemstilling.
Dersom to studenter velger å levere oppgaven sammen:
- Bacheloroppgaven være på 12 000 ord (+/- 10 prosent) når fagtekst er eneste dokumentasjonsform.
- 6000 ord (+/- 10 prosent) ved valg av en praktisk del, sammen med dokumentasjon av det praktiske arbeidet. Arbeidet må være organisert slik at sensors tid til å se/høre gjennom det hele ikke overstiger 30 minutter.
Bacheloroppgaven vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor utarbeider sensorveiledning med eksamensspesifikke vurderingskriterier.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av bacheloroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny bacheloroppgave.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, (180 studiepoeng) heltid eller deltid, eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering.
Assessment
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A - F
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.