Programplaner og emneplaner - Student
MLED4500 Leadership in processes of organizational change Course description
- Course name in Norwegian
- Ledelse av endringsprosesser
- Study programme
-
Executive Master of ManagementElective modules, Executive Master of ManagementLeadership in processes of organizational change
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir studentene oppdatert og avansert kunnskap om organisasjonsendringer og ledelse av endringsprosesser. Studentene tilegner seg omfattende innsikt i analyse av konteksten for endringer, både eksterne og interne forutsetninger. En stor del av emnet er tilegnet forståelse av endringsprosesser. For å kunne håndtere endringer er det avgjørende å ha avansert innsikt i hvordan endringsreaksjoner opptrer. Derfor er forståelsen av grunnlaget for ulike typer endringer avgjørende for utvikling av kapasiteten til å endre. Emnet setter studentene bedre rustet til å kunne fungere både i lederposisjoner, og i stabsposisjoner som pådrivere i endringsprosesser.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om ulike typer organisasjonsendringer, planlagte så vel som kontinuerlige endringsprosesser
- dybdekunnskap i analyse av omgivelser og pådrivere for endringer
- spesialisert kunnskap om ulike organisasjonstyper, og hvordan de kan håndtere endringer
- spesialisert kunnskap om motstand mot endringer, og hvordan motstand representerer både en ressurs og en utfordring samtidig
- dybdeforståelse av ulike typer reaksjoner på endringer fra medarbeidere i organisasjonen
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- ta i bruk avanserte analysemetoder for å forstå drivkrefter bak endringer, både eksternt og internt
- anvende spesialisert innsikt for å forstå ulike organisasjonstyper, og former for endringsdyktighet
- analysere og forstå endringer, både som prosess og struktur gjennom anvendelse av avanserte forskningsbaserte teorier og tilnærminger
- forstå hva som kreves for å designe endringsprosesser, og gjennomføre disse
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende og integrere avanserte modeller for endringer, og se sammenheng med strategi- og ledelsesfag og øvrige økonomistyring- og ledelsesfag som inngår i utdanningen på et avansert nivå
- anvende avansert kunnskap gjennom en reflektert tilnærming innenfor for å designe og drive frem organisasjonsendringer
- formidle og legge til rette for involvering fra medarbeidere i endringsprosesser på en operativ og gjennomtenkt måte
Teaching and learning methods
Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Kortfattet innlevering med omfang tilsvarende 4 sider.
- Arbeidskrav 2: Kortfattet innlevering med omfang tilsvarende 4 sider.
- Arbeidskrav 3: Kortfattet innlevering med omfang tilsvarende 4 sider.
- Arbeidskrav 4: Kortfattet innlevering med omfang tilsvarende 4 sider.
- Arbeidskrav 5: Kortfattet innlevering med omfang tilsvarende 4 sider.
;
Arbeidskravene vil inngå i en mappevurdering. Disse vil være knyttet til teoretiske fenomener knyttet opp mot egen praksis. Disse vil ha ulike formater og vil bli presisert i god tid før oppstart av emnet.
;
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Assessment
Mappevurdering med individuell innlevering. Studentene velger et utvalg på tre av tidligere innleverte arbeider som skal omarbeides og tilpasses, og skal i tillegg supplere med en faglig basert oversikt og refleksjon. Det samlede omfanget på mappen vil være på 23 000 tegn inkludert mellomrom (+/- 10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
;
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
Permitted exam materials and equipment
Ingen forkunnskapskrav.
Grading scale
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskaper om barns skapende prosesser knyttet til lek og kunstneriske uttrykksmåter
- kunnskaper om barns kroppslige, verbale og materielle uttrykksformer
- kunnskaper om barns musikalitet og musikalske uttrykksmåter
- kunnskaper om barns billedskaping, formgivende og romlige uttrykksmåter
- kunnskap om samiske barns kulturuttrykk [1]
[1] Ny læringsutbyttebeskrivelse.
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende didaktisk kunnskap i ledelse av kunstneriske og estetiske prosesser med barn og voksne
- ta i bruk kunstfagenes ulike redskaper, teknikker og uttrykksformer i improvisasjon innen lek og læring
- formidle kunst- og kulturuttrykk
- skape miljøer som inviterer til estetiske opplevelser, selvstendighet, undring, utforskning, skaperglede og lek
- samspille med de yngste barnas uttrykksmåter
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for kulturens mangfold og uttrykksformer i arbeid med barn
- kan reflektere over sin egen betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns lek, eksperimentering, utforskning og uttrykk
- ser barn som kompetente aktører i vårt mangfoldige samfunn, og kan ta i bruk barnehagens lokale kunst og kulturarenaer i pedagogisk arbeid med kunst og kultur
Examiners
Studentaktive undervisningsformer anvendes for å styrke studentens praktiske ferdigheter, estetiske oppmerksomhet og refleksjonsevne. Gjennom estetiske og musiske læringsprosesser, formidling og egen utprøving, får studenten mulighet til å utvikle kunnskap og faglig trygghet som leder og rollemodell. Det legges vekt på at digitale medier tas i bruk på kreative og reflekterende måter. Aktiv bruk av universitetets læringsplattform inngår som en del av undervisningsarenaen, spesielt i diskusjons- og dokumentasjonsarbeidet tilknyttet praksis/studiesamlinger i barnehagen. Arbeidsmåtene vil omfatte praktisk skapende arbeid, forelesninger, seminarer og ekskursjoner. Studentene vil delta i gruppepresentasjoner for klassen, der faglige tema fra kunnskapsområdet vil bli drøftet med responsgrupper.
I praksisperioden vektlegges observasjon, undring og deltakelse i både planlagte prosesser og spontane situasjoner i barnehagehverdagen. Følgende arbeidsoppgaver som er knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene er sentrale: Observere, delta og tilrettelegge for lek med utgangspunkt i spontane situasjoner og i mer planlagte estetiske forløp i barnehagehverdagen.
Veiledet praksisopplæring
Det er 15 dager praksisopplæring i 1. semester (del 1) og 25 dager i 2. semester (del 2). Praksisopplæringen i begge perioder er i samarbeid med kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring og Natur, helse og bevegelse . Disse praksisperiodene utføres i samme barnehage. Del 1 og del 2 vurderes under ett. Fravær skal tas igjen innen utgangen av høstsemesteret for del 1 og innen utgangen av vårsemesteret for del 2.