EPN-V2

MLED4400 Management and cooperation Course description

Course name in Norwegian
Ledelse og samarbeid i norsk arbeidsliv
Study programme
Executive Master of Management
Elective modules, Executive Master of Management
Management and cooperation
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Emnet gir innsikt i det norske arbeidslivets oppbygging og virkemåte samt kunnskap om den historiske utviklingen av den norske arbeidslivsmodellen. Emnet redegjør for samarbeidet mellom stat, arbeidsgivere og fagforeninger på samfunnsnivå samt hvordan samarbeidet mellom partene fungerer i norske virksomheter. Emnet går gjennom hvordan lønnsdannelsen skjer, hvordan konflikter håndteres og betydning av et organisert arbeidsliv. Studentene lærer å analysere samspillet rundt omstilling og utvikling i virksomheter med organisasjons- og ledelsesteori.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om det norske arbeidslivets institusjonelle oppbygging og praktiske virkemåter herunder tariffavtaler, medbestemmelsesordninger og sentral lovgivning
  • inngående kunnskap om samarbeid, makt og opposisjon
  • inngående kunnskap om omstillinger, reformer og endringsprosesser i norske virksomheter.

Ferdigheter

Studenten kan

  • forstå utviklingen av norsk arbeidsliv
  • anvende sentrale teoretiske perspektiver for å analysere strukturer, relasjoner og prosesser i virksomheter
  • anvende tilgjengelige forskningsresultater for å analysere partenes roller i endringsprosesser
  • analysere ledelsesprosesser med sikte på utvikling og forbedring

Generell kompetanse

Studenten kan

  • forstå relasjoner mellom ledelse, fagforeninger, tillitsvalgte, verneombud og ansatte i omstilling og endringsprosesser
  • utøve og formidle kritisk refleksjon om praktiseringen av ledelses- og samarbeidsmodeller i omstillinger og reformprosesser
  • analysere og anvende forskningsresultater i utforming og praktisering av ledelse på norske arbeidsplasser

Teaching and learning methods

Det er lagt til rette for at en vesentlig del av læringen skjer gjennom deltakernes egne opplevelser og arbeidserfaringer. Dette blir gjort gjennom gruppearbeid, øvelser og jobbrelaterte oppgaver. Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger og ulike typer øvingsoppgaver. Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, forelesninger, gruppepresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Innlevering med omfang tilsvarende 900 ord. Kan leveres individuelt eller i gruppe på inntil tre personer.

;

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

Assessment

En individuell hjemmeeksamen på 7 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 23 000 tegn inkludert mellomrom (+/-10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Grading scale

Masteroppgaven er et større, selvstendig arbeid som utforsker en spesifikk problemstilling med relevans for kunst- og designdidaktikk. Masteroppgaven skal bidra til å problematisere, drøfte og reflektere over kunst, design og didaktikk i et samtids- og fremtids perspektiv. Aktuell tematikk kan være: skolefag, undervisning og læring, eget estetisk skapende arbeid, formidling av visuell og materiell kultur, tverrfaglighet og bærekraftig utvikling. Masteroppgaven gjennomføres som et avgrenset forskningsarbeid med både en skriftlig og en praktisk komponent. Sentrale elementer som problemstilling, teori, metode, undersøkelse og drøfting inngår.

 

Studenten velger mellom to ulike eksamensformer. Eksamensform A vektlegger praktisk eksamen, eksamensløsning B vektlegger skriftlig oppgave. Se utdypning under «Vurdering/eksamen». Emnet begynner i 3.semester, etter MEST4800, og har eksamen i 4. semester.

Examiners

Før emnet påbegynnes skal alle tidligere emner (tilsammen 75 stp) være bestått.

Overlapping courses

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om sentrale kunst- og designdidaktiske problemstillinger i samtiden, og kan sette denne i sammenheng med eget masterprosjekt
  • har inngående kunnskap om kunst og designdidaktikkens historie, forskningsgrunnlag og utviklingspotensial
  • kan anvende kunnskap om ulike sider ved kunst, design og didaktikk på praktiske og teoretiske problemstillinger
  • har innsikt i metoder for å undersøke ulike praksiser og som grunnlag for teoristudier
  • har inngående kunnskap om og kan reflektere over etikk i forskning, med særlig vekt på eget masterprosjekt

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og ta i bruk eksisterende relevante teorier og metoder, i eget masterprosjekt
  • kan utvikle et relevant forskningsdesign og, på bakgrunn av dette, gjennomføre et selvstendig prosjekt i tråd med forskningsetiske retningslinjer
  • kan analysere, drøfte og reflektere over egen undersøkelse, i lys av kunst og designdidaktisk forskning, relevante teorier og praktiske erfaringer fra undervisning og/eller estetisk skapende arbeid
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementet

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere samfunnsaktuelle tematikker i det estetiske feltet
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye og innovative måter
  • kan på bakgrunn av eget masterprosjekt kommunisere med spesialister og samfunnet
  • kan identifisere faglige utfordringer og bidra aktivt i diskusjon om kunst- og design didaktikkens samfunnsoppdrag