EPN-V2

MLED4400 Management and cooperation Course description

Course name in Norwegian
Ledelse og samarbeid i norsk arbeidsliv
Study programme
Executive Master of Management
Elective modules, Executive Master of Management
Management and cooperation
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

During the course, the students are required to, in groups of 2-5 people, give an oral presentation of a research paper, an organization case or equivalent on a specific topic. The time allocated for each article or case is about 20 minutes including class discussion. The presentation will be evaluated on content, critical reflection and discussion, presentation style, and one discussion question to be presented for class discussions. The students who participate in the course are supposed to sign up for a presentation group in Canvas.

All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given the opportunity to submit an improved version one time by the given deadline.

Required preliminary courses

A supervised exam of 5 hours. The candidate must write their answer in English.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om det norske arbeidslivets institusjonelle oppbygging og praktiske virkemåter herunder tariffavtaler, medbestemmelsesordninger og sentral lovgivning
  • inngående kunnskap om samarbeid, makt og opposisjon
  • inngående kunnskap om omstillinger, reformer og endringsprosesser i norske virksomheter.

Ferdigheter

Studenten kan

  • forstå utviklingen av norsk arbeidsliv
  • anvende sentrale teoretiske perspektiver for å analysere strukturer, relasjoner og prosesser i virksomheter
  • anvende tilgjengelige forskningsresultater for å analysere partenes roller i endringsprosesser
  • analysere ledelsesprosesser med sikte på utvikling og forbedring

Generell kompetanse

Studenten kan

  • forstå relasjoner mellom ledelse, fagforeninger, tillitsvalgte, verneombud og ansatte i omstilling og endringsprosesser
  • utøve og formidle kritisk refleksjon om praktiseringen av ledelses- og samarbeidsmodeller i omstillinger og reformprosesser
  • analysere og anvende forskningsresultater i utforming og praktisering av ledelse på norske arbeidsplasser

Teaching and learning methods

Grade scale A-F

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Innlevering med omfang tilsvarende 900 ord. Kan leveres individuelt eller i gruppe på inntil tre personer.

;

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

Assessment

Jan Malte Runge

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala fra A-F.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Overlapping courses

Emnet overlapper 10 studiepoeng med MSLO6000 og SAMO6000 Ledelse i den norske samarbeidsmodellen.