EPN-V2

MLED4200 Strategy Process Course description

Course name in Norwegian
Strategiprosess
Study programme
Executive Master of Management
Elective modules, Executive Master of Management
Strategy Process
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Dette emnet gir studentene avansert kunnskap om strategiprosess. Studentene tilegner seg omfattende kunnskaper i strategisk analyse av omgivelser så vel som innsikt i strategiske prosesser. Forståelse av premisser for strategi og de ulike kreftene strategien setter i spill er avgjørende for å lykkes med strategiprosesser. En stor del av emnet er viet til operasjonalisering, og forståelse av premissene for gjennomføring av strategien.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har innsikt i biblioteksektorens mandat og oppbygning i Norge
  • har innsikt i begreper som ytringsfrihet, sensur og demokrati
  • har kunnskap om bibliotekets rolle som demokratisk institusjon og møteplass
  • har kunnskap om bibliotekarens rolle i utviklingen av en demokratisk infrastruktur

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere kritisk over bibliotekets rolle som en offentlig demokratisk institusjon
  • kan anvende forskingsbasert kunnskap og teori i drøftingen av bibliotekets rolle som del av en demokratisk infrastruktur
  • kan bidra til å utvikle tjenester og lokalsamfunn med utgangspunkt i bibliotekets demokratiske rolle

Generell kompetanse

Studenten

  • kan organisere, administrere og gjennomføre prosjektarbeid i gruppe
  • kan evaluere andres faglige arbeid og gi skriftlig tilbakemelding 
  • kan bruke ulike former for informasjonskilder i egen argumentasjon og diskusjon

Learning outcomes

Arbeidsformene veksler mellom videoforelesninger, webinarer og selvstudium.

Teaching and learning methods

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: En individuell muntlig presentasjon av en valgfri pensumtekst, gjerne relatert til egen arbeidserfaring. Presentasjonen skal være på 5-10 minutter.
  • Arbeidskrav 2: Arbeid i grupper med et skriftlig utkast over et oppgitt tema. Gruppene skal bestå av 3-4 studenter. Det skriftlige utkastet skal være på omtrent 5 sider.
  • Arbeidskrav 3: Hver gruppe bidrar med en skriftlig hverandrevurdering av arbeidskrav 2. Hverandrevurderingen skal være på omtrent 2 sider.

Emnet har arbeidskrav for at studenten skal tilegne seg evne til å bearbeide og anvende det faglige innholdet, utover kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Course requirements

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Assessment

Gradert skala A-F.

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. 

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.