EPN-V2

MLED4000 Organizing through interaction Course description

Course name in Norwegian
Organisering gjennom samhandling
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
Curriculum
FALL 2023
Schedule
  • Introduction

    Emnet gir studentene en forståelse av organisasjoners oppbygning og virkemåte i en norsk kontekst, noe som er en forutsetning for å kunne utøve ledelse og utvikle organisasjoner på en hensiktsmessig måte. I emnet vektlegges det å gi studentene en grunnleggende forståelse for hvordan organisasjoner fungerer og hvordan mangfold og variasjon også vil påvirke muligheter og begrensninger for måloppnåelse. Studentene gis økt forståelse for bruk av ulike tilnærminger og perspektiver i organisasjonsfaget som grunnlag for innsikt, analyse og refleksjon. Det legges vekt å kunne forstå organisasjoner som operer i en norsk kontekst med den norske samarbeidsmodellen, medvirkning og variasjon som sentrale elementer.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap 

    Studenten har

    • avansert kunnskap om teori innenfor organisering og samhandling i organisasjoner og mellom mennesker i ulike omgivelser og situasjoner
    • inngående kunnskap om sammenhengene mellom organisering, styring og atferd, og påvirkningen dette har på prestasjoner og resultater for organisasjoner
    • innsikt i hvordan muligheter og potensiale for organisering og styring av virksomheter gjør seg gjeldende i en norsk kontekst

    Ferdigheter 

    Studenten

    • kan analysere og forklare hvordan organisasjoner fungerer, og hvilken betydning organisering har for menneskelig samhandling og organisatoriske resultater
    • kan anvende relevant organisatorisk teori som praktisk redskap for analyse og problemdiagnose, som inntak til forbedring av praksis, utvikling og endring av organisasjoner
    • har avansert kunnskap for å forstå og fortolke mennesker, saker og situasjoner fra ulike perspektiver
    • kan vurdere etiske forhold og dilemmaer som oppstår i beslutningssituasjoner i organisasjoner

    Generell kompetanse 

    Studenten kan

    • anvende kunnskap om organisasjoner og relevante virkemidler for å påvirke, utvikle og forbedre deres virkemåte og måloppnåelse.
    • reflektere over og ha et bevisst forhold til anvendelse av etiske problemstiller knyttet til organisasjoners virkemåte
  • Teaching and learning methods

    Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.

  • Course requirements

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav: 

    • Arbeidskrav 1: Individuell skriftlig innlevering tilsvarende 700 ord. Studenten skal i tillegg lese og gi skriftlig tilbakemelding på en medstudents innlevering. 
    • Arbeidskrav 2: Individuell skriftlig innlevering tilsvarende 700 ord. Studenten skal i tillegg lese og gi skriftlig tilbakemelding på en medstudents innlevering. 
    • Arbeidskrav 3: Individuell skriftlig innlevering tilsvarende 700 ord. Studenten skal i tillegg lese og gi skriftlig tilbakemelding på en medstudents innlevering. 
    • Arbeidskrav 4: Individuell skriftlig innlevering tilsvarende 700 ord. Studenten skal i tillegg lese og gi skriftlig tilbakemelding på en medstudents innlevering.

    For alle innleveringene legges det opp til at faglige temaer og begreper anvendes opp mot egen arbeidserfaring og annen relevant praksis, for eksempel en utvalgt case.

    Arbeidskravene har som formål å reflektere omkring faglige fenomener og knytte disse til egne erfaringer og praksis. 

    Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

  • Assessment

    Eksamen i emnet er en individuell mappeeksamen. Studentene velger et utvalg på tre av de tidligere innleverte arbeidskravene som skal omarbeides. I tillegg skal det leveres en overbyggende tekst og en refleksjonsdel. Den overbyggende teksten og refleksjonsdelen skal til sammen utgjøre om lag en tredjedel av omfanget på mappen. Det totale omfanget på mappen skal være på om lag 4000 ord. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. 

    Mappen vurderes med en helhetlig karakter hvor alle delene må være bestått. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur en gang.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. 

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.