EPN-V2

MJ5400 Media History Course description

Course name in Norwegian
Mediehistorie
Study programme
Master's Programme in Media Development
Master Programme in Journalism
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Historie og historiskfaglige tilnærminger er et godt redskap for å forstå både samfunn, journalistikk og en mediebransje i endring. Mediehistorien gjenspeiler de endringene som har skjedd gjennom tidene og i samtidshistorien, og studerer relasjonen mellom nye medier og samfunnsutvikling, og legger dermed også vekt på samtidshistorie. Trening i historiefaglig kildearbeid og fremstillingsarbeid, inkludert mulighetene og utfordringene i såkalt digital humaniora, er relevante ferdigheter for studenter som ønsker å jobbe med forskning, forskjellige typer dokumentarer, undersøkende journalistikk etc. Emnet tilbyr en innføring i norsk offentlighets- og mediehistorie, og mediehistorisk metode i teori og praksis. Emnet tar for seg

  • offentlighetshistorie, medie- og journalistikkhistorie og sakprosahistorie og forholdet mellom medier og demokrati
  • Øvelser i bruk av historisk metode, inkludert arbeid med arkiver, dokumentanalyse og tilnærminger til digitalt materiale
  • Historiske grunnlagsproblemer, inkludert forholdet mellom forklaring og fortelling og mellom sannferdighet og litterære fremstillingsformer
  • Mediehistoriens betydning for å forstå det praktiske mediefeltet
  • Forholdet mellom medier og teknologi

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Tekst- og diskursanalyse av journalistikk og andre medietekster kan gi oss kritisk bevissthet om hvordan pressen og andre aktører i samfunnet tenker om verden. Slik analyse kan belyse hvordan bestemte skrivemåter er med på å reprodusere eller forandre vante tankemønstre. I dette emnet skal studentene utvikle sin kunnskap om språket med fokus på de journalistiske sjangrene. De skal opparbeide seg en økt bevissthet om ulike sider ved journalistspråket slik det har vokst fram over tid i nett- og papiraviser, radio, TV, og i sosiale medier. Studentene skal dessuten oppnå innsikt i og utvikle forståelse for hvordan journalistiske tekster kan avdekke eller tilsløre maktforhold i samfunnet.

Undervisningsspråk er norsk.

Learning outcomes

Ingen forkunnskapskrav

Teaching and learning methods

Forelesninger, seminarer, veiledning, pensumstudier og eget skrivearbeid.

Undervisningen foregår fysisk, på campus.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav::

  • Arbeidskrav 1: Presentere en tekst fra pensum på pensumseminar. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal fordype seg spesielt i en pensumtekst, og også bidra til diskusjon om pensum. Presentasjonen har et omfang på ca. en halv time inkludert diskusjon.
  • Arbeidskrav 2: Levere eget tekstutkast til fastsatte tider, og delta aktivt i seminarene, blant annet gjennom å kommentere medstudenters tekster. Hensikten med arbeidskravet er at arbeidet på dette kurset er basert på prinsippet om prosessorientert skriving, der både det å legge frem tekst og kommentere andres tekster er en del av læreprosessen. Omfanget på tekst som skal innleveres under seminarene avklares individuelt i samarbeid med faglærer, og ut fra hva slags oppgave studenten har valgt.

Begge arbeidskravene må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.

Begge arbeidskravene må være levert/gjennomført innen fastsatt frist og godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Ved fravær fpga sykdom og andre tungtveiende årsaker kan studenten til erstatning for arbeidskrav 1 levere en skriftlig presentasjon av et pensumbidrag med et omfang på 2-3 sider. Arbeidskrav 2 oppfylles ved at studenten leverer inn ny versjon innen en bestemt frist. Hvis arbeidskravene ikke leveres innen ny frist, mister studenten muligheten til å gjennomføre arbeidskravet, og dermed retten til å gå opp til eksamen.

Det er ikke andre obligatoriske aktiviteter i kurset.

Assessment

Studentene kan velge mellom to typer eksamensoppgaver. Begge er individuelle.

Enten:

  • Et mediehistorisk forskningsarbeid (produksjonsoppgave). Oppgaven skal være på 12-15 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.

Eller:

  • En teoretisk semesteroppgave, f. eks. en analyse av historiografiske eller metodiske aspekter ved mediehistorien. Oppgaven skal være på 12-15 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge eksamensoppgaven (semesteroppgaven) er studentens egen selvstendige undersøkelse, og regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Eksamen i emnet er en individuell skoleeksamen på 6 timer.

Examiners

Alle ikke-digitale hjelpemidler er tillatt. Eventuelle regler for kildehenvisning vil bli spesifisert i oppgaveteksten.

Admission requirements

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Course contact person

Gradert skala A-F